Jump to content

Problemer med Wallas


joelle

Recommended Posts

Her kommer ytterligere ett spørsmål som ett par av våre mer erfarne medlemmer sikkert ler litt av.

 

Jeg har nå instalert min Wallas 3000DX i båten, det står att jeg ska sette på en 20 amp sikkring men har kobblet meg på en av di ledige automat sikkringene som er på 16 amp.

 

Diesel får den gjenom att jeg har kobblet meg på grov filtret på motorn (spiller det noen rolle vilken nippel jeg har kobblet på?)

Videre er det kobblet ett "magnetic valve".

Diesel tanken er sirka 1 meter under varmarn, og slanga er 2,5 meter.

På slanga er det kobblet ett fin filter.

 

Problemet. Jeg ser att diesel "bobbler" opp til fin filtret, men rett der etter så slår sikkringen ut.

Jeg har kjøpt meg en 20amp automat sikkring idag som jeg ska kobble i morra.

Trur sikkringen går siden (16 ampen) siden værmarn virker og jobbe ganske bra med att suge diesel, og det tar sirka 45 sek innen sikkringen går.

 

Videre merket jeg noe snodigt litt seinere, når jeg hadde kobblet fra landstrømen. Da blinket den gule lampa for att indikere att det ikke var nokk spenning.

Jeg har dratt 5 kvadrat kabel fra værmarn in i sikkring skapet, så jeg kan ikke se att jeg har under dimensjonert di to meterne som vi snakker om her.

Har planer om att kobble den direkte på batteriet, men vet ikke om det er veien til lycke.

Link to post
Share on other sites

hei igjen vel det er jo ikke sikkert at dette er det eneste problemet ditt . selv bruker jeg bare 4 liters kanner med lampeolje og lar brennstoff slangen med fin filtret på enden ligge i bunnen av kannen ca 75 cm under brenneren og dette fungerer kjempefint den varmer helt topp og har aldri hatt en feiltenning på denne. Har også montert den elektroniske styringsenheten og kan se startestrøm, forbruksstrøm oljeforbruk hvor mye varme den leverer etc denne står montert i en Halco 29.

Link to post
Share on other sites

Hej Joelle!

 

Min Eber er kopplad direkt på batteriet (med hängsikkring),

ikke via ngn sikkringspanel eller huvudströmbrytare!

när man stänger av värmaren eller den stänger av sig själv (termostat)

så går den ju några minuter efteråt för att kyla ned sig, skulle ngn

komma åt huvudbrytaren då, så kan värmaren bli överhettad o skadas!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fra Wallas til batteri er det sirka 3.5 meter

Og husk at strømmen skal "tilbake" i minusledningen. Da blir det 7m. Og siden 16A sikringen slår ut, går det minst 16A under starten. Dermed har du et spenningstap på ca. 0,5volt, bare i kabelen. Og så har du tap i overgangen kabel til sikring, selve sikringen, sikring til kabelen som går mot batteriet, overgangen inn til hovedbryteren, ut av hovedbryteren og i kabelskoen på batteriet. Tilsvarende tap har du i alle overganger på minusledningen. Så med laderen av og la oss si 12,6volt på batteriet, her du fort nede i 11volt inn på varmeren. Så lav spenning nekter ofte Wallas'er og de fleste kjølespap å starte på. (og i tilkoblingen der, pluss og minus inn på selve varmeren, har du også tap). Så opp med kabeltykkelsen til 10 kvadrat som sagt ovenfor!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej igen Joelle !

 

fann bruksanvisningen til min Eber, der står följande

 

Total ledningslängd i meter ( + och - ledningslängd adderat)

 

0-5 m 4 mm2

5-8 m 6 mm2

8-14m 10 mm2

14-20m 16 mm2

20-28m 25 mm2 ( om du vill dra kabeln via Windexen! :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Joelle!

 

Min Eber er kopplad direkt på batteriet (med hängsikkring),

ikke via ngn sikkringspanel eller huvudströmbrytare!

när man stänger av värmaren eller den stänger av sig själv (termostat)

så går den ju några minuter efteråt för att kyla ned sig, skulle ngn

komma åt huvudbrytaren då,  så kan värmaren bli överhettad o skadas!

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er viktig Joelle ! Varmeren må kunne kjøres ned ( kjøles ned ) kontrolert. Dette klarer den ikke hvis den er koblet etter hovedbryter, og du skrur denne

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Monterte samme varmer som din Joelle nå i påska. Brukte den medfølgende kabel som jeg kutta ned til den lengde jeg trengte (2 m), satte på en sikkring og kobbla rett på batteriet. Ved første gangs oppstart tok det vel en 5-10 min før slangene ble fyllt av diesel, og maskinen fyra så deretter helt av seg selv. Funker som bare det, og ser ut til å levere nok varme til min båt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Da er vi klare med 20amp sikkring nye kabler.

 

Men sliter fortsatt.

 

Når jeg kjører wallasen så får jeg først den gule lampa som er normalt, hører att den starter og etter ett par minutter så begynner den røde og blinke.

 

Kikket i manualen og der står det att det kan va. Over opphettning, defekt glødtråd, ikke noen diesel.

 

Jeg kobblet meg vekk fra grov filtret og har nå kobblet meg rett på tanken på en av di ledige nipplene der. Jeg tok en telefon til Lunde idag og der fortalte di eg att mest sannsynligt så er det nivårør i disse to kobblingene som er fri.

Men siden wallasen ikke får diesel eller at det er noe annet, kan jeg sjekke att det er nivå rør?

 

Er det noen annen som har hatt samme utfordring?

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke montere slangen til Wallasen med en T på stigerslangen til motoren?

 

Det har jeg planer om, på min varmer, har også planer om å bruke en tilbakeslags ventil på slangen til varmeren, slik att diselpumpa på motoren ikke suger ut av slangen til varmeren.

 

Eneste minuset er att det er mulig å "tappe" tanken tom, slik att jeg ikke får start. Men det er jo bare å bruke "loft etasjen" litt.

 

Denne monteringen vet jeg det brukes på US biler.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fopr å teste at det ikke er noe feil på selve varmeren og dens pumpe, kan du vel forsøke med å la den suge fra en løs kanne med diesel?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...