joelle Startet 9.Mai.2005 Del på Facebook Startet 9.Mai.2005 Her kommer ytterligere ett spørsmål som ett par av våre mer erfarne medlemmer sikkert ler litt av. Jeg har nå instalert min Wallas 3000DX i båten, det står att jeg ska sette på en 20 amp sikkring men har kobblet meg på en av di ledige automat sikkringene som er på 16 amp. Diesel får den gjenom att jeg har kobblet meg på grov filtret på motorn (spiller det noen rolle vilken nippel jeg har kobblet på?) Videre er det kobblet ett "magnetic valve". Diesel tanken er sirka 1 meter under varmarn, og slanga er 2,5 meter. På slanga er det kobblet ett fin filter. Problemet. Jeg ser att diesel "bobbler" opp til fin filtret, men rett der etter så slår sikkringen ut. Jeg har kjøpt meg en 20amp automat sikkring idag som jeg ska kobble i morra. Trur sikkringen går siden (16 ampen) siden værmarn virker og jobbe ganske bra med att suge diesel, og det tar sirka 45 sek innen sikkringen går. Videre merket jeg noe snodigt litt seinere, når jeg hadde kobblet fra landstrømen. Da blinket den gule lampa for att indikere att det ikke var nokk spenning. Jeg har dratt 5 kvadrat kabel fra værmarn in i sikkring skapet, så jeg kan ikke se att jeg har under dimensjonert di to meterne som vi snakker om her. Har planer om att kobble den direkte på batteriet, men vet ikke om det er veien til lycke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oliven Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 heisann jeg har en wallas 40D og den trekker mye strøm i startøyeblikket og skal derfor kobles direkte på batteriet. 5 kvadraten synes ok hvis veien fra batteri til varmer er forholdsvis nære. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 9.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Fra Wallas til batteri er det sirka 3.5 meter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oliven Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 hei igjen vel det er jo ikke sikkert at dette er det eneste problemet ditt . selv bruker jeg bare 4 liters kanner med lampeolje og lar brennstoff slangen med fin filtret på enden ligge i bunnen av kannen ca 75 cm under brenneren og dette fungerer kjempefint den varmer helt topp og har aldri hatt en feiltenning på denne. Har også montert den elektroniske styringsenheten og kan se startestrøm, forbruksstrøm oljeforbruk hvor mye varme den leverer etc denne står montert i en Halco 29. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oliven Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 hvis du har 3,5 meter til batteri må du gå opp til 6 eller kansje 8 kvarat ps dette er viktig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hej Joelle! Min Eber er kopplad direkt på batteriet (med hängsikkring), ikke via ngn sikkringspanel eller huvudströmbrytare! när man stänger av värmaren eller den stänger av sig själv (termostat) så går den ju några minuter efteråt för att kyla ned sig, skulle ngn komma åt huvudbrytaren då, så kan värmaren bli överhettad o skadas! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Fra Wallas til batteri er det sirka 3.5 meterOg husk at strømmen skal "tilbake" i minusledningen. Da blir det 7m. Og siden 16A sikringen slår ut, går det minst 16A under starten. Dermed har du et spenningstap på ca. 0,5volt, bare i kabelen. Og så har du tap i overgangen kabel til sikring, selve sikringen, sikring til kabelen som går mot batteriet, overgangen inn til hovedbryteren, ut av hovedbryteren og i kabelskoen på batteriet. Tilsvarende tap har du i alle overganger på minusledningen. Så med laderen av og la oss si 12,6volt på batteriet, her du fort nede i 11volt inn på varmeren. Så lav spenning nekter ofte Wallas'er og de fleste kjølespap å starte på. (og i tilkoblingen der, pluss og minus inn på selve varmeren, har du også tap). Så opp med kabeltykkelsen til 10 kvadrat som sagt ovenfor! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 9.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Da blir det en tur til båt butikken for att handle kabel i morra. Men er det noen som vet om dette med grov filtret på motorn spiller det noen rolle på vilken av di ledige plassene man tar dieseln? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hej igen Joelle ! fann bruksanvisningen til min Eber, der står följande Total ledningslängd i meter ( + och - ledningslängd adderat) 0-5 m 4 mm2 5-8 m 6 mm2 8-14m 10 mm2 14-20m 16 mm2 20-28m 25 mm2 ( om du vill dra kabeln via Windexen! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Hej Joelle! Min Eber er kopplad direkt på batteriet (med hängsikkring), ikke via ngn sikkringspanel eller huvudströmbrytare! när man stänger av värmaren eller den stänger av sig själv (termostat) så går den ju några minuter efteråt för att kyla ned sig, skulle ngn komma åt huvudbrytaren då, så kan värmaren bli överhettad o skadas! <{POST_SNAPBACK}> Dette er viktig Joelle ! Varmeren må kunne kjøres ned ( kjøles ned ) kontrolert. Dette klarer den ikke hvis den er koblet etter hovedbryter, og du skrur denne Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Takker ennå en gang for mange fine råd. Jeg ska ta og dimensjonere opp på kablene, kobble den rett på batteriet, på med automat sikkring som er større. Lukke øynene og håpe att den virker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Monterte samme varmer som din Joelle nå i påska. Brukte den medfølgende kabel som jeg kutta ned til den lengde jeg trengte (2 m), satte på en sikkring og kobbla rett på batteriet. Ved første gangs oppstart tok det vel en 5-10 min før slangene ble fyllt av diesel, og maskinen fyra så deretter helt av seg selv. Funker som bare det, og ser ut til å levere nok varme til min båt. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Der fikk jeg svar på mitt siste spørsmål og. Hvor lang tid tar det til den har trekkt nokk diesel for og fyre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Da er vi klare med 20amp sikkring nye kabler. Men sliter fortsatt. Når jeg kjører wallasen så får jeg først den gule lampa som er normalt, hører att den starter og etter ett par minutter så begynner den røde og blinke. Kikket i manualen og der står det att det kan va. Over opphettning, defekt glødtråd, ikke noen diesel. Jeg kobblet meg vekk fra grov filtret og har nå kobblet meg rett på tanken på en av di ledige nipplene der. Jeg tok en telefon til Lunde idag og der fortalte di eg att mest sannsynligt så er det nivårør i disse to kobblingene som er fri. Men siden wallasen ikke får diesel eller at det er noe annet, kan jeg sjekke att det er nivå rør? Er det noen annen som har hatt samme utfordring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hardball Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Kan du ikke montere slangen til Wallasen med en T på stigerslangen til motoren? Det har jeg planer om, på min varmer, har også planer om å bruke en tilbakeslags ventil på slangen til varmeren, slik att diselpumpa på motoren ikke suger ut av slangen til varmeren. Eneste minuset er att det er mulig å "tappe" tanken tom, slik att jeg ikke får start. Men det er jo bare å bruke "loft etasjen" litt. Denne monteringen vet jeg det brukes på US biler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joelle Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Jo da ett t stykke kan sikker ta hånd om dette, men hvis det viser seg att det er ett nivå rør der og att det er pumpa i stedet som er trøbblet så er jeg ju like langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hei. Fopr å teste at det ikke er noe feil på selve varmeren og dens pumpe, kan du vel forsøke med å la den suge fra en løs kanne med diesel? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.