hakonrk
Som anbefalt tidligere i denne trådet benytter jeg også slagtrekker til å løsne tappeskruene til giroljen. Funker alltid helt fint, men jeg mangler et godt verktøy for å skru dem på plass igjen med riktig moment. Jeg har et tvangsnevrotisk forhold til å skru bolter og skruer med eksakt riktig moment, spesielt der feil moment muligens kan føre til at olje lekker ut, eller vann lekker inn.
I følge manualen skal tappeboltene på min motor skrus til med 9 Nm, noe som faktisk er ganske mye med en liten flat skrutrekker. Jeg har en momentnøkkel med adapter for å bruke vanlige skrutrekkerbits, men problemet er at disse bitsene er veldig små i forhold til sporet i tappeskruen, og jeg klarer ikke noe særlig mer enn 7 Nm før bitsen hopper ut av sporet. Hadde jeg hatt samme størrelse flat-trekker bits på momentnøkkelen som på slagtrekkeren, så hadde dette vært enkelt. Dessverre er bitsene til slagtrekkeren mye kraftigere enn vanlige bits, og passer ikke i adapteret jeg har til momentnøkkelen.:(
Jeg ser at det finnes noe i utlandet som heter "drag link socket", som hadde vært perfekt for meg. Det er bits som festes rett på momentnøkkelen, uten adapter, og ser ganske mye kraftigere ut enn vanlige skrutrekkerbits. Bilde er vedlagt. Noen som vet om det er mulig å få tak i noe slikt i Norge? Hva heter det på norsk? Setter også pris på alternative løsninger, så lenge det innebærer at jeg skrur inn skruen med momentnøkkel. (Hvis jeg gav blaffen i momentet, så kunne jeg jo bare bruke slagtrekkeren som en stor skrutrekker.)