SvartRøyk Startet 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2015 Er det noen som har dimensjoner på dette lageret? Har ikke rukket å ta det gamle ut enda. For å kunne ha det i morgen så hadde jeg håpet noen satt på dimensjonene/betegnelsen. Skal bestille løst lager isf bytte komplett clutch som VP kun kan tilby til den nette sum av rundt 8k... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Er vel ikke riktig så dyr denne clutchen? EUR 500 er vel snarere rundt 4200 kr. https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-3581724-clutch.aspx Men ville selvsagt forsøkt å finne ut hvilken lager som står her. Er nok et std SKF av en eller annen variant til under hundrelappen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Sjekket bare prisen hos lokal VP pusher, kr 7465.- Kan man spare 7000.- så blir det jo litt diesel av det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Ja klart det.:-) Du finner nok ut hvilket lager som står der men muligens ikke uten å demontere clutchen for å ta en selvsjekk på dette. Hvor mye er motoren gått? Kjører du mye innenfor det området kompressoren arbeider? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 Jeg demonterer clutchen etterpå så får vi se. Må lage meg en liten ters først, den satt godt på splines. Båten til en kamerat, usikker på bruksmønster. ca 500 timer. Stort sett opp og ned av plan, virker som den går fort nok på småkjøring uten at kompressor slår inn. Lageret skal være lukket men virket tørt som knusk etter lyden å dømme. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 På lastebilmotorene til Volvo står det FAG lagre på alt, men fabrikant spiller ingen rolle så lenge du får tak i riktig dimensjon. Hvis jeg husker riktig er det et pakkbokslager med ganske kraftige simmeringer, disse skal holde helt tett veldig lenge, ryker veldig sjelden av andre ting en varmgang. Lurt å demontere først, kan hende det er en bakenforliggende årsak til at lageret har røket. 500 timer var ikke lang levetid på det lageret, skal holde flere tusen timer. VP forhandler kan justere innslag på kompressor, kanskje den går for mye/ikke er tilpasset båtens vekt og bruksmønster ? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 22.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 (redigert) Hmm. Måtte gi meg idag. Fjernet clutchlamell og ene halvdelen av medbringer. Magnetspolen er løs og der står jeg. På KAD er det en låsering og alt tas ut forfra. Her ser det ut til at lageret må tas ut bakfra. Servicemanualen sier ingenting om dette. Pga tid og usikkerhet og deletilgang blir det kjøring uten kompressor i pinsen ser det ut til... Redigert 22.Mai.2015 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Lager kommer på ca 900 Ukurant dim må ha 2 smale i stedenfor 1.Marinedeler.no har rimlig clutch Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.