Jump to content

D4-300 Kulelager til kompressor clutch - dimensjoner

SvartRøyk

Recommended Posts

Jeg demonterer clutchen etterpå så får vi se. Må lage meg en liten ters først, den satt godt på splines.

Båten til en kamerat, usikker på bruksmønster. ca 500 timer.

Stort sett opp og ned av plan, virker som den går fort nok på småkjøring uten at kompressor slår inn.

Lageret skal være lukket men virket tørt som knusk etter lyden å dømme.

På lastebilmotorene til Volvo står det FAG lagre på alt, men fabrikant spiller ingen rolle så lenge du får tak i riktig dimensjon. Hvis jeg husker riktig er det et pakkbokslager med ganske kraftige simmeringer, disse skal holde helt tett veldig lenge, ryker veldig sjelden av andre ting en varmgang. Lurt å demontere først, kan hende det er en bakenforliggende årsak til at lageret har røket. 500 timer var ikke lang levetid på det lageret, skal holde flere tusen timer. VP forhandler kan justere innslag på kompressor, kanskje den går for mye/ikke er tilpasset båtens vekt og bruksmønster ? 

Hmm. Måtte gi meg idag. Fjernet clutchlamell og ene halvdelen av medbringer. Magnetspolen er løs og der står jeg. På KAD er det en låsering og alt tas ut forfra. Her ser det ut til at lageret må tas ut bakfra. Servicemanualen sier ingenting om dette. Pga tid og usikkerhet og deletilgang blir det kjøring uten kompressor i pinsen ser det ut til...

Redigert av SvartRøyk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...