Jump to content

Mercedes OM636 og Isotherm defroster. Hvor koble inn/ut.

Tormodnt

Recommended Posts

Hei,
Jeg skal koble opp en isotherm defroster i båten vår som har en Om636.
-Er ikke spesielt motorkyndig akkurat, så lurte litt på hvor jeg skal inn med "T" bendene mine for ut og inn til defrosteren.
Motoren har en bowman kjøler.

Ligner ut i fra det jeg kan se veldig på denne (bortsett fra at min ikke er så fin om man står på 2 km avstand engang.. hehe):
bilde

Rent generellt skal vannet hentes der det er varmest og returneres til sugesida på vannpumpa.

På øverste bildet ser man en slangestuss av messing rett over dynamoen. Denne er plassert før termostaten og er varmeste punkt.

Retur skal til vannpumpas sugeside. Hvor dette er kan jeg ikke se av bildene, men det må være et passende sted på rør/slange mellom varmeveksler og vannpumpa. Kanskje er der en demonterbar plugg der du kan skrue inn på en slangesokkel, kanskje må du kappe en slange å sette innpå et T-stykke. Eventuelt et stålrør der du kan få sølvloddet på en stuss.

Slik som du har skissert på bildet vil det gå meget dårlig. Her blander du ferskvann og sjøvann.

Den du kaller "retur fra varmer" er tilførsel til varmer. Det er her varmtvannet kommer ut.

Den du kaller "inn til varmer" er sjøvannsinngangen til sjøvannspumpa.

Jeg ser et bøyd blatt rør under dynamoen, om dette går til ferskvannssirkulasonspumpa så er dette korrekt rør å koble seg innpå med returen fra varmeren

Hei

Du tar ut vann der det allerede er en stuss ( merket "retur varmer"). Det andre punktet du kan kople deg inn på

Er på selve varmeveksleren/tanken, her er det sikkert en plugg i bunn av tanken ( den du fyller vann og frostvæske på).

Termostaten er den runde saken som sitter mellom to slangeklemmer på slangen, like over øverste reimjul som er til ferskvannspumpen.

larss

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...