SnekkeSigurd Startet 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2015 (redigert) Hei, Jeg kjøpte denne snekka for 1.5 år siden: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=4067408&finnkode=44897134 Båten har nå stått snart 3 år på land, og motor har heller ikke vært startet på like lenge. For å være helt ærlig har jeg ikke noen særlig peiling på verken trebåter eller motorer, så trenger hjelp for å få klargjort denne til sommeren. 1) Pussing og lakking gjør meg ingenting, men trenger tips til hvilke redskaper jeg trenger, hva slags lakk/olje osv som bør benyttes, samt fremgangsmåte 2) Hvordan kan jeg best trutne båten? Er dette mulig å gjøre på land ved f.eks å fylle båten med vann eller vil det fullstendig ta knekken på motoren? 3) Hvordan bør jeg gå frem for å prøve å få gang på motoren igjen? I følge selger fungerte alt fint da båten ble tatt opp av vannet høsten 2012 Ellers alle tips og triks dere måtte ha for å få denne damen gående på vannet igjen. Takk! :-) Redigert 22.Mai.2015 av SnekkeSigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2015 1: Trebåter skal skrapes, ikke pusses! Skraping fjerner kun lakk/olje, pussing fjerner også tre og svekker evt synlige nagler. Ny behandling er valgfri, jeg ville ha brukt olje pga fleksibiliteten. 2: Det vil ikke bare ta knekken på motoren, men også skroget. Båter er laget for vanntrykk utefra, ikke innefra. Du sprenger ut bordgangene slik at du aldri vil få den tett igjen etterpå. Sett heller en vannspreder under båten, og kompletter evt med fuktede filleryer inni båten. Er det fortsatt sprekker, kan du fylle disse med Farm eller margarin før sjøsetting. Dette presses ut når båten trutner uten å skade treverket. 3: Sjekk at det ikke er vann i dieselen, skift dieselfilter, og start opp (etter at båten er kommet på sjøen og har trutnet noen dager). Etter at den har blitt litt varm skifter du motorolje og oljefilter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.