Jump to content

Ta av/demontere intercooler, Volvo penta AQAD 41A

volvo_penta_

Recommended Posts

Det trypper fra/rundt tappeskruen under intercooleren, og mistenker at dette skyldes tæringsskade på undersiden.

Er det en grei jobb å demontere den? noen som har en enkel beskrivelse? Kan jeg klare å surre det til slik at sjøvann renner inn i innsug el. lign ved demonteringen?

Er det noen fare for lekkasje inn i båten, hvis jeg tar av sjøvannsslangene ut/inn, ser ut for meg som at dette blir såpass høyt oppe at det burde gå greit?

Når den først er ute, og hvis den kan gjenbrukes, bør den vel renses i samme slengen. Dere som gjør dette ved syrer el. lign. har dere et kort beskrivelse/prosess på hvordan jeg gjør dette? Er det huset som vanligvis tærer opp, eller bør innmaten også byttes?

Er noen år siden jeg skrud på en 41, men har dere prøvd først å montere tapper skruen med gjenger tape å se hvis den tette lekasje. Hvis det er tæringsskade det er let å demontere V.V. det er ingen fare å kobler bort de to slanger som de skull sitte over vannlinje, det er flere mutter som fester den til innsuges ror også en branket under.

Tapper ut vann først og så kan du fjerner V.V'en, demontere alle de små mutter rundt toppdeksel og du kan tar ut innmatning, den er messing så skulle vær OK med rensing, bruk avfettning utvendig sikkert den er svart med støv og olje, innvendig kan du bruk System Rens eller lignende, nå kan du kontrollere det aluminiums hus innvendig, og ser hvis den må byttes, husk ny pakninger topp og i bunnen.

Etter litt mere sjekking og lesing i dag (ikke demontert noe ennå) kan jeg vel desverre konkudere med at dersom det lekker ut i hullet under intercooleren, så har det tæret hull på innsatsen som det går sjøvann gjennom.

Ny pris på slikt er ca 16 000,- !! og det er lite uorginale alternativer. De er dyrere på Ebay!

Er man riktig uheldig slik at saltvann har kommet i innsug, bør man sterkt vudere å bytte innsugsventiler også for å forhindre at disse knekker (en del erfaring finnes på dette)

Er det noen som har forsøkt reparasjon av disse innsatsene hos f.eks radiatorservice? Regner vel egentlig med at er det først hull et sted, så er det vel bare et tidsspørsmål før det går hull et annet, så snakker vel om en renovasjon av innsatsen i tilfellet.

Tar imot tips på dette med takk.

Har nettopp demontert intercolleren på min 41A. Tappet ned kjølevannet på motoren først (for å bytte turbo). Prøvde først å trekke ut innsatsen i kjøleren, men gikk ikke. Prøvde så å tappe av sjøvannet, men tappekranen gikk av. Demonterte så hele kjøleren. Gikk greit. Vær obs på at en av boltene sitter på innsiden og bak på kjøleren (som nevnt ovenfor). Det vise seg at innsatsen satt fast med pakningen i bunnen som var i klem. Fikk så innsatsen ut med å bruke en skrujern som "brekkjern" på undersiden. Rester av gjengene som satt fast i hullet under innsatsen, var så sprø av tæring at jeg fikk banket ut stykkevis med en skrutrekker (og hammer). Gjengene OK. Innsatsen ikke som ny, men var tilsynelatende OK. Tok så en rens av kjøleren, byttet pakninger og monterte på plass. Først gikk den ikke ned fordi det ble konflikt mellom (ny) tappekran og hullet i bunnen på huset. Brukt så en plugg i stedet. (Kan bytte pluggen med tappekran senere).

Renseprosedyren: Jeg brukte lensitil, men ser her på BP flere andre tips. Snakket med en kar i havna som brukte kaustiksoda, og påsto at resultatet ble meget bra.

Da har jeg fått demontert, og som antatt er det hull i innsatsen i intercooleren.

Dette har ført til at salt har blitt sugd inn i motor, og det er tydelig saltavleiringer liggende i innsugsmanifolden.

Marinedeler anbefaller å skifte innsugsventiler når dette oppstår, pga. fare for at de knekker pga. skade av saltet, og dette fører jo til totalhavari. Dette kan oppstå et år etter intercooler er erstattet og man tror alt er OK.

For å gjøre dette må jo toppen av, hvordan er det å gjøre dette når båten ligger på vannet?

Hvordan er det å demontere topp på 41 motoren, kan innsug og eksosmanifold sitte på mens toppen løftes ut, eller må dette skrues av først? Turbo osv?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...