volvo_penta_ Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 Det trypper fra/rundt tappeskruen under intercooleren, og mistenker at dette skyldes tæringsskade på undersiden. Er det en grei jobb å demontere den? noen som har en enkel beskrivelse? Kan jeg klare å surre det til slik at sjøvann renner inn i innsug el. lign ved demonteringen? Er det noen fare for lekkasje inn i båten, hvis jeg tar av sjøvannsslangene ut/inn, ser ut for meg som at dette blir såpass høyt oppe at det burde gå greit? Når den først er ute, og hvis den kan gjenbrukes, bør den vel renses i samme slengen. Dere som gjør dette ved syrer el. lign. har dere et kort beskrivelse/prosess på hvordan jeg gjør dette? Er det huset som vanligvis tærer opp, eller bør innmaten også byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Er noen år siden jeg skrud på en 41, men har dere prøvd først å montere tapper skruen med gjenger tape å se hvis den tette lekasje. Hvis det er tæringsskade det er let å demontere V.V. det er ingen fare å kobler bort de to slanger som de skull sitte over vannlinje, det er flere mutter som fester den til innsuges ror også en branket under. Tapper ut vann først og så kan du fjerner V.V'en, demontere alle de små mutter rundt toppdeksel og du kan tar ut innmatning, den er messing så skulle vær OK med rensing, bruk avfettning utvendig sikkert den er svart med støv og olje, innvendig kan du bruk System Rens eller lignende, nå kan du kontrollere det aluminiums hus innvendig, og ser hvis den må byttes, husk ny pakninger topp og i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Er forholdsvis enkel å ta av.Om det er plass kan du ta av lokket på toppen for så å trekke ut innmaten.Om ikkje det går,må heile huset av.Sitter eit feste heilt nede ved turboen,som kan vere litt vrient,ellers så er det enkel skruing Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Etter litt mere sjekking og lesing i dag (ikke demontert noe ennå) kan jeg vel desverre konkudere med at dersom det lekker ut i hullet under intercooleren, så har det tæret hull på innsatsen som det går sjøvann gjennom. Ny pris på slikt er ca 16 000,- !! og det er lite uorginale alternativer. De er dyrere på Ebay! Er man riktig uheldig slik at saltvann har kommet i innsug, bør man sterkt vudere å bytte innsugsventiler også for å forhindre at disse knekker (en del erfaring finnes på dette) Er det noen som har forsøkt reparasjon av disse innsatsene hos f.eks radiatorservice? Regner vel egentlig med at er det først hull et sted, så er det vel bare et tidsspørsmål før det går hull et annet, så snakker vel om en renovasjon av innsatsen i tilfellet. Tar imot tips på dette med takk. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hvis det er rørkjøler kan du prøve og finne ut hvilket rør lekkasjen kommer fra og plugge det, ikke enkelt å single det ut,men det går an med litt trykkluft og god hørsel. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Har nettopp demontert intercolleren på min 41A. Tappet ned kjølevannet på motoren først (for å bytte turbo). Prøvde først å trekke ut innsatsen i kjøleren, men gikk ikke. Prøvde så å tappe av sjøvannet, men tappekranen gikk av. Demonterte så hele kjøleren. Gikk greit. Vær obs på at en av boltene sitter på innsiden og bak på kjøleren (som nevnt ovenfor). Det vise seg at innsatsen satt fast med pakningen i bunnen som var i klem. Fikk så innsatsen ut med å bruke en skrujern som "brekkjern" på undersiden. Rester av gjengene som satt fast i hullet under innsatsen, var så sprø av tæring at jeg fikk banket ut stykkevis med en skrutrekker (og hammer). Gjengene OK. Innsatsen ikke som ny, men var tilsynelatende OK. Tok så en rens av kjøleren, byttet pakninger og monterte på plass. Først gikk den ikke ned fordi det ble konflikt mellom (ny) tappekran og hullet i bunnen på huset. Brukt så en plugg i stedet. (Kan bytte pluggen med tappekran senere). Renseprosedyren: Jeg brukte lensitil, men ser her på BP flere andre tips. Snakket med en kar i havna som brukte kaustiksoda, og påsto at resultatet ble meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Hmm,, kan det bare være kondensvann ? Har slik kjøler selv, men har aldri tappet noe av den. Kanskje på tide å gjøre det for det kan vel bli en del når lufta kjøles ned. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Tappeskruen i bunn er for å tappe sjøvatn.Det er eit lite sladrehull i bunn på kjølerhuset,dette er ca 1 mm.Om dette er åpent kommer kondensvatn ut.Om det er oljelekkasje fra turboen,eller sjøvannslekkasje i innsatsen kommer det ut sladrehullet Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ah,, så det er to. Takker, og uansett sjekker jeg sladrehullet Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Da har jeg fått demontert, og som antatt er det hull i innsatsen i intercooleren. Dette har ført til at salt har blitt sugd inn i motor, og det er tydelig saltavleiringer liggende i innsugsmanifolden. Marinedeler anbefaller å skifte innsugsventiler når dette oppstår, pga. fare for at de knekker pga. skade av saltet, og dette fører jo til totalhavari. Dette kan oppstå et år etter intercooler er erstattet og man tror alt er OK. For å gjøre dette må jo toppen av, hvordan er det å gjøre dette når båten ligger på vannet? Hvordan er det å demontere topp på 41 motoren, kan innsug og eksosmanifold sitte på mens toppen løftes ut, eller må dette skrues av først? Turbo osv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.