wutech Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 (redigert) Fikk hjem nybåten i går, og oppdaget allerede på jomfruturen at det trengs både varme og ikke minst defroster for å fjerne dugg på rutene. Men hvor stor varmer trenger jeg? Hytta er ikke veldig stor. Klarer jeg meg med en Wallas 1300 (som Stokken.no nå selger til 7990,- inkl monteringsats) eller må jeg opp på en Wallas 1800 eller en Eber D2 (Seatronic selger Eber D2 med tank til 11395,- + 2795,- for monteringsats)... Har tilgang til vinterhavn, men ser ikke for meg at det blir mye båtturer når temperaturen kryper frysepunktet. Tusen takk for dine innspill! Redigert 23.Mai.2015 av wutech (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Wallasene har for svak vifte og 1300 også for liten varmeeffekt etter mitt syn. Gå for en D2, jeg har hatt D4 i min trollingbåt i 9 år og har ikke hatt det minste problem, de fleste andre i trollingmiljøet har også D2 og D4 og jeg hører aldri om problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) Wallas 1800t, og den kan du godt plassere inne i cabinen. Bruker minst strøm av alle som er nevnt over, og støyer minst i tillegg. Trinnløs justering av effekten, termostat innebygd i kontrollpanel. Har du behov for noe å koke kaffe på, velger du en 800t med viftelokk. Koke- og varmeapparat i 1. Litt mer kresen på strøm, spesielt i oppstarten. 1800t og 800 trenger Fritidsparafin som drivstoff. 4 ltr dunker (som også fungerer som tank) på Felleskjøpet for 139,- Redigert 23.Mai.2015 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
wutech Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) Hei, takk for svar. Abbor, jeg har plass for å montere en Eber under akterdekket, men hvor legger du ut eksosen, slik at en slipper dieseleksosen på dekk mens en står å fisker? Hvordan er eksosutslippene (lukt/helse) på Wallas ift Eber? En fordel jeg ser med Eber er muligheten for GSM start, ikke er det dyrt heller! Men da trenger jeg kanskje mer enn det ENE batteriet ombord... :-) Redigert 23.Mai.2015 av wutech (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hvor i akterdekket? Ved siden av bensintanken? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
abbor Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hei jeg har brenneren inne i et skott under setet i styrhuset. Eksosslangen får da høyde nok til svanehals før den går ut på siden av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Det er såpass mye plass under akterdekket at den blir ikke stående ved siden av bensintanken nei, men i samme skott.... det er vel kanskje ikke helt heldig. Styrhuset mitt har sidewalk med et ganske romslig dollbord på styrbord side. Finner nok plass under der uansett wallas eller Eber, men da er lydnivå av varmeren et spørsmål. Fant et tilbud på Eber D2 med marine montering sett på finn.no til 9500,- da kommer drivstofftanken i tillegg. En Wallas 1800 blir dessverre mye dyrere av de tilbudene jeg har funnet så langt, om ikke du kan gi meg et knalltilbud da Wallas service :-) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 En fordel jeg ser med Eber er muligheten for GSM start, ikke er det dyrt heller! Men da trenger jeg kanskje mer enn det ENE batteriet ombord... :-) Wallas 1800t kan også fjernstyres via nettbrett, smart-tlf, pc, laptop og sms (vanlig tekstmelding). Les mer om dette i denne linken, og denne linken Det er såpass mye plass under akterdekket at den blir ikke stående ved siden av bensintanken nei, men i samme skott.... det er vel kanskje ikke helt heldig. Styrhuset mitt har sidewalk med et ganske romslig dollbord på styrbord side. Finner nok plass under der uansett wallas eller Eber, men da er lydnivå av varmeren et spørsmål. Fant et tilbud på Eber D2 med marine montering sett på finn.no til 9500,- da kommer drivstofftanken i tillegg. En Wallas 1800 blir dessverre mye dyrere av de tilbudene jeg har funnet så langt, om ikke du kan gi meg et knalltilbud da Wallas service :-) Nei, akterdekk ved siden av, eller i samme skott som bensintanken er ikke spesielt lurt. Varmere uansett merke skal ikke plasseres der det kan forekomme bensindamp. Du nevner det romslige dollbordet på styrbord side, og det er ikke så dumt. Støynivået fra en Wallas 1800t skal du ikke bekymre deg om. Du kan fint føre en samtale uten å heve stemmen når den surrer og går. Når det gjelder pris så kan jeg nok gi et tilbud, og helst på e-post med navn og adresse. Og da vil jeg gjerne vite hva du trenger av eventuelt varmluftslange, dyser og ca lengde på avgass-slange. Wallas er dessverre ikke billig, men kvalitet koster Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
wutech Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Noen som har erfaring med lydnivået på Eber D2 ift Wallas 1800t dersom montering i cabin? Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 6.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 (redigert) Fikk du montert varmer i båten? Hvilken løsning gikk du eventuelt for? Redigert 6.Juni.2016 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.