Jump to content

Dynamotrøbbel på KAD32


k1mbo

Recommended Posts

Eg skiftet dynamo på motoren min i nylig. Satte i en 65A dynamo. Alt var plug and play, bortsett fra at eg måtte skifte over reimhjulet fra den gamle over på den nye.

Etter alt var montert sammen, ble motor testkjørt og alt virket fint. Bra spenning på lading og reimene så bra ut.

Siden det har motor blitt kjørt varm for olje skift, og fortsatt virket alt som det skulle.

Båten ble så sjøsatt og eg begynnte på turen til båtens marina. Etter vel 30 min mens eg marsjer begynner turtelleren å danse litt for å så stabilisere seg igjen, en liten stund med stabil turteller så begynner det igjen, denne gangen kraftig hopping på turtelleren, samt spenningen detter og kommer opp igjen i samme takt, før turtelleren legger seg på 1000rpm og blir der samt spenningen er nede på 12v.

Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet.

Men spenningen og turtelleren er borte. Hadde et lite glimt der turtelleren hoppet opp på det faktiske turtallet motoren hadde og spenningen steg, men så ble det vekke igjen.

Hva kan ha skjedd?

La merke til i går at landstrømkontakten min og er død, men om dette har en sammenheng eller om det er pga eg måtte demontere denne for å få løs ladekabelen som har stått i vinteren gjennom og ikke ville ut vet eg ikke.

 

Håper noen har noen lure feilsøkingstips eller vet ka som kan ha skjedd med den nye dynamoen.

 

Kan tilføye at batteriene var bortimot fulladet da båten ble sjøsatt, så dynamoen skal ikke ha jobbet serlig hardt på hjemturen. 

Link to post

hvis eg skal prøva å tenkja feilkilder her so ville nok ogso mine tanker ganske kjapt gått til reima, men den er, såvidt eg forstår, skiftet. Det neste eg tenkjer er om børstene glir lett i børsteholderne, og at dei er lange nok. Dette skal ikkje vera problem på ein ny dynamo, men det er veldig lett å sjekka.

Tankane mine går videre til kast i sleperingene, sjølv om det ikkje skal forekomme.

Det neste, når eg anstrenger tenkemaskinen, er om der er ein feil i regulatoren, som er temperaturavhengig. Ein slik feil har eg sett berre ein gang i eit langt yrkesliv.

 

Magne

Link to post

Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet.

Men spenningen og turtelleren er borte.

Det skal vel være ca 10mm slakk på reimen midtveis på denne, er det dette du har også? Har du hørt noen lyder på veien kan det være reimen som slurer. Ser du noe reimstøv i motorrommet?

 

Du kan dobbeltsjekke dette først? Samt sjekke om hjulet du skiftet over fortsatt sitter på slik det skal?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post

Reimene er som de skal, og alt snurrer rundt fint.

 

Hvor finner eg koblingsboksen for å sjekke det du sier Svein-Åge?

 

Bare turtelleren som varierte, ikke selve turtallet.

Og dette varierte likt med spenningen på voltmeteret.

 

Har målt dynamoen under drift, og får bare opp batterispenningen.

Kjørt kabel mellom minus på batteriene og minus på dynamoen for å sjekke om det er gjordingen som var feilen, men det hjalp ikke.

Prøvde så å gi den litt støt med å kjøre en kabel mellom + på batteriene og ladelampepolen på dynamoen.

Når det ble kontakt mellom + på batteriet og den polen (D+ på tegningen) forsvant alarm og ladelys i dash. Men voltmeteret steig ikke som eg kunne se, og heller ingen reaksjon på turtelleren.

 

Synest det er merkelige at alt fungerte helt fint de 30-40 første min båten kjørte etter dynamobyttet

Link to post

Som vanlig finnes det flere muligheter.

70A utgaven av den der dynamo er f.eks. kjent for feil på minus.
Pleier å skje når en fester kablene uten å bruke verktøy for å holde imot :rolleyes: ,
da kan det hende at skruen blir vridd.
Litt holder allerede, da løsner den fra diodebroen.
 

Skjer dette da hjelper det bare å åpne dynamoen og å stramme mutteren (på diodebroen), for så å tar en runde til.
 

:seeya:
Jørg
 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er du sikker på at det er bare turteller og voltmeter som falt ned? Hvis oljetrykk og tempmåler også falt kan det være brudd mellom batteri + og nøkkel og ikke ha noe med ladingen å gjøre. Regner med du hadde sett det, men spør bare sånn for sikkerhetsskyld slik at ikke feilsøkingen er på feil sted.

For øvrig så er vel kobling mellom B + og nøkkel nettopp på dynamoens B+ på en del volvoer, men den går innom noen releer før den kommer frem til nøkkel.

Men som sagt så burde vel alt falt til null om denne fusket, og ikke bare voltmeter og turteller.

 

Var det sensekabel på den gamle, og i så fall, hvor er den nå? Ikke bra hvis det henger en løs kabel et sted med spenning på.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Var bare turteller og voltmeter, samt ladelys og alarm som slo seg på.

Oljetrykk og temp var/er stabile og som normalt.

 

Alle ledningene som var koblet på gamle er koblet likt på den nye. Måtte skifte kobling på turteller (W) for å tilpasse den til den nye dynamoen.

Men alt virket jo i 30-40 min, og vist turteller ledningen (W) var problemet skulle vel ikke spenningen gitt seg?

 

Går 2 ledninger inn på både B+ og B- på dynamoe, en "tykk" og en "tynn"

Link to post

Eg skiftet dynamo på motoren min i nylig. Satte i en 65A dynamo. Alt var plug and play, bortsett fra at eg måtte skifte over reimhjulet fra den gamle over på den nye.

 

............................stund med stabil turteller så begynner det igjen, denne gangen kraftig hopping på turtelleren, samt spenningen detter og kommer opp igjen i samme takt, før turtelleren legger seg på 1000rpm og blir der samt spenningen er nede på 12v.

Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet.

Men spenningen og turtelleren er borte. Hadde et lite glimt der turtelleren hoppet opp på det faktiske turtallet motoren hadde og spenningen steg, men så ble det vekke igjen.

 

Håper noen har noen lure feilsøkingstips eller vet ka som kan ha skjedd med den nye dynamoen.

 

Kan tilføye at batteriene var bortimot fulladet da båten ble sjøsatt, så dynamoen skal ikke ha jobbet serlig hardt på hjemturen. 

 

 

Jeg registrerer at du har skiftet over reimhjulet fra den gamle dynamoen til den nye!

 

Har du sjekket at hjulet sitter godt på dynamoens aksel ? Og at akselsplinten er montert ?

 

Hvis ladelampen blinket samtidig med at turteller og ladespenning forsvant så kan det tyde på at dynamoen mistet rotasjon! Hvis reima er ok så kan det være at reimhjulet spinner på dynamoaksel !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Det var det første eg tenkte at var galt (håpte det var det som gjorde det og :-/ ) Men som eg kan se står det ikke å spinner. Det går jo så fort rundt at det er vanskelig å se om det er fartsforskjell. Men om det var en liten forskjell i hastigheten på akslingen og hjulet burde jo det høres, samt at eg burde vel fått en liten respons på turteller/volt etterhvert som eg øker turtall?

 

Blitt til en skikkeig hodebry detter her :(

Og så er det pinse i tillegg så eg får ikke ringt butikken eg kjøpte dynamoen av heller før tirsdag.

Link to post

Observerte først at turtelleren begynnte å vibrere litt, så stabiliserte den seg en periode, for så å begynne å danse med økende "hopp".

På de høyste "hoppene" slo alarmen ut og lampen lyste, så og at spenningen varierte opp og ned i takt på slutten.

 

Hadde tilsvarende syndrom i fjor, da var det dynamoreimen som spant og til slutt røk før eg nådde land.

Men i år er det ikke reimen. Det er helt dødt i turtelleren, og voltmeteret viser bare batterispenning.

Alarm og ladelys kommer på noen sekunder etter oppstart.

 

Sjekket starmming på reimen, og konstantert at den ikke spinner og at alt snurrer fint.

Link to post

Dynamoens ladelampe uttak (D+, 61) er egentlig et uttak fra dynamoens magnetiseringskrets!

 

Når ladelampen lyser så klarer ikke dynamoen å generere tilstrekkelig spenning i magnetiseringskretsen slik at spenningsfallet over ladelampen utjevnes slik at den slukker!

 

Det kan være flere årsaker til at spenningen i kretsen forsvinner (dabber av), men den mest vanlige er rotasjonssvikt i dynamo. Som du nevner kan dette skyldes reimsvikt som sluring eller reimbrudd.

 

I dette tilfellet så registrerer at du har skiftet over reimhjulet på en splitter ny dynamo. Det er derfor jeg har villet dobbeltsjekket at denne sitter godt på dynamoaksel og at splinten er inntakt. Det kan være vanskelig å registrere dette mens dynamoen sviver, så ta den av og sjekk.

 

Slik jeg leser så synes det for meg at du uansett må demontere den for evt. reklamasjon/ testbenk kjøring. 

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Siden den virket i starten så tviler jeg litt på at mitt forslag er rett, men det er veldig enkelt så kanskje verdt et forsøk?

Kjøpte en Prestolite en gang, og denne kunne man risikere å miste ladefeltet på. Da skulle man laske mellom 2 klemmer. Husker ikke hvilke, men om dette er aktuelt for den modellen du har så står det beskrevet i blekka som fulgte den.

Eneste dynamo jeg har hørt dette om noensinne..

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...