k1mbo Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 Eg skiftet dynamo på motoren min i nylig. Satte i en 65A dynamo. Alt var plug and play, bortsett fra at eg måtte skifte over reimhjulet fra den gamle over på den nye. Etter alt var montert sammen, ble motor testkjørt og alt virket fint. Bra spenning på lading og reimene så bra ut. Siden det har motor blitt kjørt varm for olje skift, og fortsatt virket alt som det skulle. Båten ble så sjøsatt og eg begynnte på turen til båtens marina. Etter vel 30 min mens eg marsjer begynner turtelleren å danse litt for å så stabilisere seg igjen, en liten stund med stabil turteller så begynner det igjen, denne gangen kraftig hopping på turtelleren, samt spenningen detter og kommer opp igjen i samme takt, før turtelleren legger seg på 1000rpm og blir der samt spenningen er nede på 12v. Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet. Men spenningen og turtelleren er borte. Hadde et lite glimt der turtelleren hoppet opp på det faktiske turtallet motoren hadde og spenningen steg, men så ble det vekke igjen. Hva kan ha skjedd? La merke til i går at landstrømkontakten min og er død, men om dette har en sammenheng eller om det er pga eg måtte demontere denne for å få løs ladekabelen som har stått i vinteren gjennom og ikke ville ut vet eg ikke. Håper noen har noen lure feilsøkingstips eller vet ka som kan ha skjedd med den nye dynamoen. Kan tilføye at batteriene var bortimot fulladet da båten ble sjøsatt, så dynamoen skal ikke ha jobbet serlig hardt på hjemturen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hei. "En 65A dynamo" er for lite informasjon. Dette må du nok presisere, med vekt på "presis". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
k1mbo Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Tja, det er det eg har av info :P Kjøpte dynamoen av EDV i Bergen. Uorginal dynamo, men de hadde montert og solgt denne til KAD32 før. Merket på pakken er Prestolite Eletric, og ser det faktisk står 12v 70A der. Ligger med bilde av "koblingskjemaet" eg fikk med vist det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 hvis eg skal prøva å tenkja feilkilder her so ville nok ogso mine tanker ganske kjapt gått til reima, men den er, såvidt eg forstår, skiftet. Det neste eg tenkjer er om børstene glir lett i børsteholderne, og at dei er lange nok. Dette skal ikkje vera problem på ein ny dynamo, men det er veldig lett å sjekka. Tankane mine går videre til kast i sleperingene, sjølv om det ikkje skal forekomme. Det neste, når eg anstrenger tenkemaskinen, er om der er ein feil i regulatoren, som er temperaturavhengig. Ein slik feil har eg sett berre ein gang i eit langt yrkesliv. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet. Men spenningen og turtelleren er borte. Det skal vel være ca 10mm slakk på reimen midtveis på denne, er det dette du har også? Har du hørt noen lyder på veien kan det være reimen som slurer. Ser du noe reimstøv i motorrommet? Du kan dobbeltsjekke dette først? Samt sjekke om hjulet du skiftet over fortsatt sitter på slik det skal? Redigert 23.Mai.2015 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svein-Åge Håvik Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Er det ikke en hovedkabel som går inn på ei koblingsboks med en stor plugg med mange pinner på disse motorene? Har vert borti at disse har løsnet eller at noen av pinnene faktisk har eiret av. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Du sier turtelleren hopper. Varierte det faktiske turtallet på motoren? Jeg tenker dårlig kontakt til instrumentet... Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Reimene er som de skal, og alt snurrer rundt fint. Hvor finner eg koblingsboksen for å sjekke det du sier Svein-Åge? Bare turtelleren som varierte, ikke selve turtallet. Og dette varierte likt med spenningen på voltmeteret. Har målt dynamoen under drift, og får bare opp batterispenningen. Kjørt kabel mellom minus på batteriene og minus på dynamoen for å sjekke om det er gjordingen som var feilen, men det hjalp ikke. Prøvde så å gi den litt støt med å kjøre en kabel mellom + på batteriene og ladelampepolen på dynamoen. Når det ble kontakt mellom + på batteriet og den polen (D+ på tegningen) forsvant alarm og ladelys i dash. Men voltmeteret steig ikke som eg kunne se, og heller ingen reaksjon på turtelleren. Synest det er merkelige at alt fungerte helt fint de 30-40 første min båten kjørte etter dynamobyttet Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Som vanlig finnes det flere muligheter. 70A utgaven av den der dynamo er f.eks. kjent for feil på minus.Pleier å skje når en fester kablene uten å bruke verktøy for å holde imot ,da kan det hende at skruen blir vridd.Litt holder allerede, da løsner den fra diodebroen. Skjer dette da hjelper det bare å åpne dynamoen og å stramme mutteren (på diodebroen), for så å tar en runde til. Jørg Redigert 24.Mai.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Er du sikker på at det er bare turteller og voltmeter som falt ned? Hvis oljetrykk og tempmåler også falt kan det være brudd mellom batteri + og nøkkel og ikke ha noe med ladingen å gjøre. Regner med du hadde sett det, men spør bare sånn for sikkerhetsskyld slik at ikke feilsøkingen er på feil sted. For øvrig så er vel kobling mellom B + og nøkkel nettopp på dynamoens B+ på en del volvoer, men den går innom noen releer før den kommer frem til nøkkel. Men som sagt så burde vel alt falt til null om denne fusket, og ikke bare voltmeter og turteller. Var det sensekabel på den gamle, og i så fall, hvor er den nå? Ikke bra hvis det henger en løs kabel et sted med spenning på. Redigert 24.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Var bare turteller og voltmeter, samt ladelys og alarm som slo seg på. Oljetrykk og temp var/er stabile og som normalt. Alle ledningene som var koblet på gamle er koblet likt på den nye. Måtte skifte kobling på turteller (W) for å tilpasse den til den nye dynamoen. Men alt virket jo i 30-40 min, og vist turteller ledningen (W) var problemet skulle vel ikke spenningen gitt seg? Går 2 ledninger inn på både B+ og B- på dynamoe, en "tykk" og en "tynn" Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Hadde prøvd med forslaget fra Joerg da i # 9. Kan hende du har vært uheldig når du monterte B minus. Litt info om opplegget også med tanke på ladefordeling, skillerele, dioder, vendebryter uten at jeg kan komme på at det spiller noen rolle i første omgang, men det kan jo gå opp et lys for noen. Redigert 24.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Men burde ikke den ha vært trøblete hele veien vist en av polene ble skadet under montering? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Eg skiftet dynamo på motoren min i nylig. Satte i en 65A dynamo. Alt var plug and play, bortsett fra at eg måtte skifte over reimhjulet fra den gamle over på den nye. ............................stund med stabil turteller så begynner det igjen, denne gangen kraftig hopping på turtelleren, samt spenningen detter og kommer opp igjen i samme takt, før turtelleren legger seg på 1000rpm og blir der samt spenningen er nede på 12v.Tenker først at det er noe kødd med reimen, men når eg kommer meg hjem i båsen for å sjekke, så snurrer alt som det skal nede i motorrommet. Men spenningen og turtelleren er borte. Hadde et lite glimt der turtelleren hoppet opp på det faktiske turtallet motoren hadde og spenningen steg, men så ble det vekke igjen. Håper noen har noen lure feilsøkingstips eller vet ka som kan ha skjedd med den nye dynamoen. Kan tilføye at batteriene var bortimot fulladet da båten ble sjøsatt, så dynamoen skal ikke ha jobbet serlig hardt på hjemturen. Jeg registrerer at du har skiftet over reimhjulet fra den gamle dynamoen til den nye! Har du sjekket at hjulet sitter godt på dynamoens aksel ? Og at akselsplinten er montert ? Hvis ladelampen blinket samtidig med at turteller og ladespenning forsvant så kan det tyde på at dynamoen mistet rotasjon! Hvis reima er ok så kan det være at reimhjulet spinner på dynamoaksel ! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Det var det første eg tenkte at var galt (håpte det var det som gjorde det og :-/ ) Men som eg kan se står det ikke å spinner. Det går jo så fort rundt at det er vanskelig å se om det er fartsforskjell. Men om det var en liten forskjell i hastigheten på akslingen og hjulet burde jo det høres, samt at eg burde vel fått en liten respons på turteller/volt etterhvert som eg øker turtall? Blitt til en skikkeig hodebry detter her :( Og så er det pinse i tillegg så eg får ikke ringt butikken eg kjøpte dynamoen av heller før tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Et spørsmål: Lyste ladelampen når disse feilene (Turteller dropp og ladespenningsfall) oppstod? ?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Observerte først at turtelleren begynnte å vibrere litt, så stabiliserte den seg en periode, for så å begynne å danse med økende "hopp". På de høyste "hoppene" slo alarmen ut og lampen lyste, så og at spenningen varierte opp og ned i takt på slutten. Hadde tilsvarende syndrom i fjor, da var det dynamoreimen som spant og til slutt røk før eg nådde land. Men i år er det ikke reimen. Det er helt dødt i turtelleren, og voltmeteret viser bare batterispenning. Alarm og ladelys kommer på noen sekunder etter oppstart. Sjekket starmming på reimen, og konstantert at den ikke spinner og at alt snurrer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Jeg hadde akkurat det samme på en Prestolite70 på KAD32. Byttet dynamo og ok. Hvis du har akkurat kjøpt den, bør du reklamere :-) Mvh Windy37GM ( hadde 2 KAD32 i forrige båt, fantastiske maskiner) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
mateco Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Dynamoens ladelampe uttak (D+, 61) er egentlig et uttak fra dynamoens magnetiseringskrets! Når ladelampen lyser så klarer ikke dynamoen å generere tilstrekkelig spenning i magnetiseringskretsen slik at spenningsfallet over ladelampen utjevnes slik at den slukker! Det kan være flere årsaker til at spenningen i kretsen forsvinner (dabber av), men den mest vanlige er rotasjonssvikt i dynamo. Som du nevner kan dette skyldes reimsvikt som sluring eller reimbrudd. I dette tilfellet så registrerer at du har skiftet over reimhjulet på en splitter ny dynamo. Det er derfor jeg har villet dobbeltsjekket at denne sitter godt på dynamoaksel og at splinten er inntakt. Det kan være vanskelig å registrere dette mens dynamoen sviver, så ta den av og sjekk. Slik jeg leser så synes det for meg at du uansett må demontere den for evt. reklamasjon/ testbenk kjøring. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Da skal eg ringe de å klage. Men vist det skulle være at reimhjulet drar rundt dynamoen men likevel spinner litt fortere rundt, burde eg ikke likevel fått litt utelling? Spinner den er det så liten forskjell på farten på reimhjulet og dynamoen at en ikke ser det med det blotte øyet? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Da burde ihvertfall bli hemningsløst varmt :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ingen varme heller, så eg har egentlig utelukket reim/reimhjul. Nå håper eg rett og slett på at det er en dårlig dynamo eg har fått og at eg får levert den tilbake ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Siden den virket i starten så tviler jeg litt på at mitt forslag er rett, men det er veldig enkelt så kanskje verdt et forsøk? Kjøpte en Prestolite en gang, og denne kunne man risikere å miste ladefeltet på. Da skulle man laske mellom 2 klemmer. Husker ikke hvilke, men om dette er aktuelt for den modellen du har så står det beskrevet i blekka som fulgte den. Eneste dynamo jeg har hørt dette om noensinne.. Redigert 24.Mai.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Fulgte ikke med noe annen beskrivelse av dynamoen enn det arket eg la ut bilde av. Noen andre som har prøvd dette og kan fremgangsmåten? Redigert 24.Mai.2015 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) mal en strek (med tipex, hvit tusj e.l) over aksel, mutter og hjul, så ser du om den flytter seg. Er det frihjul på disse dynamoene? montert riktig vei? EDIT: Googla litt, og ser ikke ut som det er frihjul på disse... Redigert 24.Mai.2015 av Shaggylaggy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.