Jump to content

Dynamotrøbbel på KAD32


k1mbo

Recommended Posts

Denne dynamoen er så enkelt som du ser den foran deg.

B+ og B- går til batteri.

(Minus er den med kondensator under.)

 

Nå finnes det en kontakt like ved B+ som heter D+ (D"+" pleier å se ut som D"-" siden støpingen ikke er perfekt)

Ladelampen kobles til D+.

For å teste om dynamoen "tenner" holder det å lage en kabel-bro mellom B+ og D+. mens motoren går.
Et sekund holder, så skal dynamoen forsyne seg selv.

Du kan god fjerne kabelen til ladelampen for denne testen, bare for å ekskludere at du har noe kortslutning på tenningslåsen (som kunne stjele hele spenningen fra  D+)
Dynamoen skal da levere videre sålenge motoren går.

Det er ikke kompliserter enn det, "trikks" og "spesielle lasker" mm. finnes ikke.

 

:seeya:
Jørg

 

NB: Frihjul finnes heller ikke på den.
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men blir ikke det mye samme resultat som det eg allerede har prøvd? Koblet en ledning til + på batteri og fikk kontakt på dynamoens D+.

Eg koblet riktignok ikke fra kabelen til ladelampen, så eneste eg oppnådde var at hver gang det var kontakt mellom batteriets + og D+ sluknet ladelampen og alarmen ga seg, ingen reaksjon på turtelleren og heller ikke på voltmeteret som eg kunne se

Har det noe å si om eg kobler av ladelampen og prøver igjen?

Link to post

Hvis ladelampen slukner må spenningen gå (nesten) i null på begge ender, dvs. tenningslås og D+.
Alarmen slukner normalt ved noe mellom 12,6 og 13 Volt.
Begge betyr at det finnes -ladespenning-, men du kan ha et problem med tavlen på dashbord likevel.
------------------
Turtelleren og Voltmeter kan også ha andre feil.

------------------
Bare ignorer disse først, men bruk multimeter for å sjekke på både dynamo og batteri isteden.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Om feilen ikke skyldes rotasjonssvikt i dynamo, så er det nærliggende å tro at du har hatt en "vakkelfeil" i ladeforbindelsen mellom dynamo og batteri.

 

En "vakkelfeil" vil jeg beskrive som en periodisk brudd/dårlig kontakt i forbindelsen som skyldes dårlig terminering eller nær avsvidde kabler.

 

Om så er tilfellet så er jeg redd for at den nye dynamoen din har fått seg en knekk ved at en, eller flere dioder, er ødelagt. Således er en videre feilsøkning på selve dynamoen bortkastet ombord i båten. Den må demonteres fra motor og testkjøres i en prøvebenk !

 

Om dynamoen allikevel skulle være OK, så vil en slik feil medføre stor belastning på drivreim da den vil jobbe i rykk og napp ettersom en slik feil er periodisk.

 

Nå leser jeg at du også har vært plaget med lignende problem tidligere som medførte dynamoskiftet. Kan det være en sammenheng ??

 

En ny dynamo bør ikke monteres før man er sikker på årsaken til en evt. "vakkelfeil"!

 

Dynamoen du har montert er en to-polet sak med isolert minus fra gods. Jeg vil derfor anta at resterende av elektrisk utrustning på motoren også er koblet to-polig ?

 

??

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Nei ikke misforstå, har ikke hatt lignende problemer før.

Mente symtomene var tilsvarende som en gang dynamoreimen min røyk. Og den røyk bare pga den var utslitt av alderdom og at eg utsatte skifte "litt" for lenge.

Alt fungerte etter det strålendes lenge. Men dynamoen var sliten på slutten av forrige sessong, så at den måtte byttes nå når våren kom var ikke uventet.

Den hadde da stått på siden båten var ny i 2002.

 

Men syns uansett feil at det er rart at alt skal funke fint for så brått gi seg etter 30-40min.

hvordan finner eg ut om eg har en slikk vakkelfeil du beskriver?

Eg er ikke noe racer på det elektriske, så om resterende er 2 polet kan eg ikke svare på

Men forklarte leverandør ville båt og motor eg hadde, og de sa dette var dynamoen eg skulle ha, at de hadde montert slike på KAD32 ved flere anledninger

Link to post

Jeg kan jo fortelle hvordan jeg oppdaget en jordingsfeil som jeg også først trodde var defekt dynamo.

Det startet med voltmeteret som ble nokså urolig i forhold til normalt. I tillegg blinket det svakt i cabinbelysning. Men jeg merket ikke noe på turteller til tross for denne også tar signalet fra dynamo. Mistanken var nå rettet mot dynamo siden spenning hoppet mellom 14 og 13 volt overalt når jeg målte ulike steder med multimeter. Men så falt kartplotter ut når jeg brukte baugtruster, og det hadde aldri skjedd før. Det neste var at trusteren var helt død når jeg skulle legge til hjemme. Og etter det fungerte ikke starter heller.

Jeg fant feilen på en felles bolt hvor alle jordingskabler er samlet. I starten hadde jeg utelukket den fordi startmotor og truster fungerte helt feilfritt. En liten vridning på den ene kabelen i kabelklysa var nok til at alt fungerte igjen. Ble overrasket over hvor lite som skulle til for å få full effekt og null effekt.

Ble montert på nytt, og alt funker nå, og dynamo leverer stabilt. Var jo redd den hadde tatt skade av bruddet i jordingen.

Det var vibrasjoner i kablene som fikk dem til å løsne, men det var ikke synlig at de var løse. Måtte kjenne på de . Var bare et halvt år siden de ble montert, men satte nå på en ekstra mutter denne gangen

Link to post

Skal ned i båten og montere en sjøvannspumpe om litt. Da skal eg kjenne på alle kablene, trippelsjekke at reimhjulet ikke spinner, og sjekke at alt annet i båten fungerer.

Vist alt er som det skal bortsett fra dynamoen er det bare å demontere. 

Har snakket med EDV og de sa eg bare skulle komme inn med dynamoen så de fikk kjøre den i testbenk for å finne ut om det er defekt dynamo eller eg som har gjort en dårlig jobb.

Link to post

Problem solved, eller hvertfall lokalisert.

Som tegningen av dynamoen viser er tilkoblingen for jording (B-) og turtelleren (W) veldig nærme hverandre, det vil si alt for nærme, så de kortslutter. Koblet av turtelleren og pakket den inn i ducktape og vips så virket alt igjen...en liten stund..

Skal skru av dynamoen og få lagt til noe bedre isolering mellom de 2 og så håpe eg ikke får mer kødd med dynamoen resten av sesongen :)

Link to post

Problem solved, eller hvertfall lokalisert.

Som tegningen av dynamoen viser er tilkoblingen for jording (B-) og turtelleren (W) veldig nærme hverandre, det vil si alt for nærme, så de kortslutter. Koblet av turtelleren og pakket den inn i ducktape og vips så virket alt igjen...en liten stund..

..............

 

Så flott !!! :thumbsup:

 

Håper du får en fin og uproblematisk sommer !!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

W er en fanekontakt som er nedsenket i et hull

og er også direkte kontakt til en av de tre faser.

 

For å få kontakt mellom B- og W må man vri både B- og det som henger på skruen,
dvs. kondensatoren og isoler-underlaget.

Og det enten med kraft, eller mot noe uisolert kabelsko, men begge to er "fy".

Da får vi håpe at hverken kortslutningen ødela spolen, eller at vriingen løste bolten.

 

God sommer!

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da mister den kontakt til diodebroen (minus).
Dynamoene som jeg har sett med løst minus fikk ikke en gang diodeskade, så rart som det er, men kunne brukes videre etter at skruen ble festet igjen.
 

Det går dessverre ikke med "å skrue den inn igjen" for å reparere.
Skruen er bare et skrue som går gjennom et borehull på diodebroen, for så å bli kontret med normal mutter på andre siden.

Vris skruen rund da er det dette mutter som løsnes, dynamoen må åpnes.
----------------------------
Du kan forhindre dette ved å bruke verktøy for å holde imot på nedre mutteren mens kabelskoen settes på.
Heller trengs det ikke "5000" Nm for å feste slike muttere, men ringsko som passer og sikringsskive under den ytterste mutter.
Da pleier det å gå fint, men du er ikke førstemann som klarte dette.  :smiley:

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Og vist skaden allerede er gjort? 

At W og B- hadde hatt kontakt bekreftet eg med at W kabelen var blitt svart like over isolasjonen til kabelskoen.

Men om minus skruen løsnet når eg prøvde å løsne og flytte på minusledningene vet eg ikke.  Men vist det er så lett for at det skjer kan det godt være.

 

Vet at det skjedde på den gamle dynamoen, men der var alt rustet fast

Link to post

Litt mye synsing.
Det er ikke sikker at noe i stykker, men det kan selvfølgelig hende at statoren fikk en smell og det ser du antakeligvis når den ble ordentlig kontrollert.

 

Lykke til!

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...