Eddiken Startet 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2015 motoren min skal ha 95-blyfri, men hva er det egentlig som skjer hvis jeg fyller feil? jeg ligger et sted uten mulighet til å komme meg til bensinstasjon men jeg har en kanne ombord som jeg tok med fra garasjen. jeg vet ikke om det er 95-blyfri, hva skjer hvis jeg fyller på noe annet en 95-blyfri? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Det skjer vel ingenting, så vidt meg bekjent. Hva slags motor? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Tohatsu 40hk 2005 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Ventilmotorer (4-takt) kan få ødelagt ventilstyringer om de kjøres på blyfri om de ikke er beregnet for det. Omvendt har det meg bekjent ingen betydning, hverken 4- eller 2-takt. Blyet har en smørende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Enn må vel tilbake til begyndelsen av 70-årene for å finne en motor som ikkje tåler å gå på blyfri? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Enn må vel tilbake til begyndelsen av 70-årene for å finne en motor som ikkje tåler å gå på blyfri? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 var vel noen få til utpå 80-tallet...? en tohatsu fra 2005 skal tåle all vanlig bensin som selges i Norge idag Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eddiken Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 oki, da fylle eg på og kjæm meg heim :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 (redigert) Blybensin finnes jo ikke idag. Oktantallet har liten betydning bortsett fra på literprisen dersom motoren ikke spesifikt skal ha 98 oktan men det er jo temmelig sjelden i båtverdenen iallefall. Noen få av dagens mest moderne båtmotorer kan utnytte 98 oktan for bedre effekt men de justerer seg automatisk ned dersom 95 oktan fylles. På landjorden har jo dette vært standard i mange år. 2-taktere går vel egentlig på hva som helst av bensin bare de får olje. Redigert 23.Mai.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vanntett Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Nå finnes det vel ikke lenger bensin med bly.. Forskjellen på den grønne 95 og 98 er bare oktantallet. Det verste som kan skje hvis man fyller feil oktan er redusert effekt eller tenningsbank. Men det tror jeg ikke er noe tema på nyere motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Hadde en 2005 mod. BMW MC med 160 hk og der ble effekten automatisk noe redusert om man fylte 95 istedenfor 98 oktan. Ikke for at jeg merket noe særlig til det da, men allikevel.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eddiken Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 så med andre ord kan eg omså kjøpe 98 oktan å prøve det om det e penga å spare? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Ja men 98 oktan er alltid dyrere så du sparer nok ikke så mye;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eddiken Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 haha, ånei, trudde det va belliar Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Belliar i Finnmark Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maruma Svart 23.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Totaktere er ikke så kresne på drivstoffet bare de får oljeblanding. Som nødløsning kjørte jeg mopeden min på tennveske.... lukta grillkos og greier Men det er mange år siden nå gitt..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.