Jump to content

Hurth går ikke alltid i gir

Kronidiot

Recommended Posts

Jeg har et lignende spørsmål om det motsatte- også et Hurth gir:

Jeg opplevde at jeg satte den i fri, og etter en liten stund "dro det seg til" slik at propellen gikk rundt og så gikk den tilbake i gir-

Nå er jeg påpasselig (må være) med at den faktisk frir ut når jeg setter ontrollspaken i nøytral. Det hjelper litt å dra den litt lenger enn nødnendig, og så tilbake, da frir den helt ut.

Noen som vet om dette tyder på slitasje i selve giret, eller er det bare fordi vaieren "gir litt etter", flekser sideveis, (det er lange vaiere) som kan være årsaken? Jeg har ikke erfaring med andre båter, og er litt usikker på om det er fare for at jeg plutselig en dag ikke får den ut av gir.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg tipper på at strømpa ikke er klamret fast hele veien.

Det er helt riktig tippet... vvaieren er nesten ikke stripset fast i det hele tatt, og går i lange buer fordi den (og motoren) egentlig kommer fra en større båt.

Det var jo egentlig gode nyheter, synes jeg.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Høres ut som om overføringen ikke er het rett justert siden du må ta fart fra forover for å få den akterover.

Sjekk nede på gearet at vandringen går "likt begge veier" fra fri og med død motor.

Skal sjekkes ut i morgen!

Har også fått tips om å skylle girkassa med diesel, suge dette ut og deretter fylle på motorolje 15w30. Verdt et forsøk.

Skal sjekkes ut i morgen!

Har også fått tips om å skylle girkassa med diesel, suge dette ut og deretter fylle på motorolje 15w30. Verdt et forsøk.

Ikke vask med Diesel. 

Hurhtgear  Står det i manualen at den skal ha 15w30 olje,, skeptisk .

Den skal ha AFT olje mener jeg, normalt Rød og tynn..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Svart (redigert)

Hvordan ser oljen på gearet ut?

Hurthgear er er veldig var på rett oljenivå (max), vet ikke åssen peile-pinne du har ( noen må skrues ut) tørk av peile-pinnen sett den ned og ta opp og se.

Ikke entre gjengene når du peiler.

Oljen er blank (har nok vært rød), har peilepinne som må skrus ut. Står i manualen at pinnen skal skrus helt inn ved peiling. Hvis jeg ikke gjør det så vil det vel bli for mye olje på kassa??? Redigert av Trampeklapp (see edit history)

Rød-fargen forsvinner ikke.

Og det er ingen oljekanne som sier noe om oljen.

Da står det vel i manualen hva slags olje det skal på giret også, ville byttet for å være sikker på at det er rett olje.

Nytt gir er dyrt.

Er det kjørt mange timer etter at giret var overhalt?.

tviler på at det er ødelagt pga oljen men. 
Har hatt oppe et par slike gir og byttet lameller og trustskiver og kan ikke erindre at det var noe der som skulle bli ødelagt av diesel skylling ? mulig jeg tar feil. 

ville gjort følgende.

1. koble fra vaier og sjekke om den fungerer fint ved å bevege armen bare med hånden (få med deg en til å styre båte) og at girarmen (ved giret altså) er skikkelig festet.

2. Tapp av feil olje og erstatt med Atf olje, teste deretter. 

Hvis ikke kan det hende at det trenger en overhaling, har gjort det og betalte rundt 2000 for delene, mekanisk hbw100 

Oljen er blank (har nok vært rød), har peilepinne som må skrus ut. Står i manualen at pinnen skal skrus helt inn ved peiling. Hvis jeg ikke gjør det så vil det vel bli for mye olje på kassa???

Litt fort i svingen der! Skal IKKE skrus inn står det i manualen, så det har jeg kontroll på. Prøver å bytte olje.

Har du oljekjøler til Hurthgiret så skal den også tømmes. 

Etter oljeskift kjør litt på tomgang og stopp og etterfyll olje. 

Etter det de lærde sier så vil feil  olje på et Hutrhgir gjøre at lamellene slurer hele tiden og da varer de ikke lenge. 

Har nå testet ut litt ved å skru av vaier og betjene hendelen på giret manuelt. Det skal lite bevegelse til for at den skal slå inn forover. Bakover er det litt annerledes, her må hendelen noen ganger beveges maks for at giret skal koble inn. Tar jeg direkte fra forover til bakover er det liten bevegelse som skal til. Fra fri til bakover må jeg (ikke alltid) gi maks utslag.

Inne i de gira er det 2 små truste skiver i bronse som blir slitt , og da blir clutch lamellene slitt  . Og da er det over vist du kjøper deler i Norge !!

Ny kasse er billigere en delene du trenger !

Men fra usa er dette billige deler , Men det kan være litt vanskelig å fe de til å sende til oss her oppe i nord 

Bernt 

Er strømpa klamret fast, høres ut som strømpa vandrer når du sjalter til akterover

Har du byttet olje?

Er nok ikke strømpa som er problemet, da problemet er tilstede når strømpa er koblet fra og jeg betjener hendelen ditekte på giret.

Olje er byttet.

Kan det være så enkelt som å justere hendelen på akselen som går ut fra kassa?

Da ser det ut som giret må overhales. Du kan bestille deler gjennom linken jeg sendte over (asap supplies). Dette er en kosejobb du kan drive med til høsten. Giret virker sikkert brukbart gjennom sommeren så kan du ta dette når det passer bedre :-)

Såvidt jeg vet er det ingen utvendig justeringsmulighet, giret skal sjalte lett i begge retninger med liten bevegelse på armen

Modell på gearet ?

Redigert av Janoho (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...