Jump to content

Merc.1.7 diesel. Oljelekkasje ved oljekjøler. Er det kjent feil?


Jens_P

Recommended Posts

Etter endt båttur i dag åpner jeg motorrom og finner mye olje i bunn av båten.

Heldigvis ikke mistet oljetrykk, men oljenivå rakk ikke opp til peilepinnen lenger.

 

Etter litt leting i trangt motorrom finner jeg at oljen kommer fra området der oljekjøler er festet til oljefilter-holder.

Jeg greier ikke med sikkerhet å fastslå hvor lekkasjen er, men det ser ut som det er oljekjøleren som lekker.

 

Er det noen som har vært borte i dette og som kan si om oljekjøleren er en kjent svakhet?

 

Eller er det noe annet i dette området jeg bør mistenke?

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takk for det.

Skal forsøke å få skrudd det fra hverandre i morgen, hvis været tillater.

 

Virker som om O-ringer mellom oljekjøler og filteholder kan være et problem.

Motoren ble brukt i Opel/Vauxhall Astra, og det virker som disse O-ringene er et kjent problem.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Flott info. Fortell oss etterpå om det var det som var problemet med motoren din. Kjekkt for alle oss andre som har samme.

 

Søkeord: Mercruiser 1.7  Mercruiser 1,7

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
  • 2 uker senere...

Et skritt videre. Har byttet alle relevante pakninger unntatt for oljefilter nå. Oljefilter og pakninger var nye i høst.

Viser seg at pakninger mellom oljekjøler og filterholder var den som var lekk. (nr 7 på tegning).

 

Men, viser seg nå at pakning på oljefilter blåser ut.

Dette er eneste pakning jeg ikke har byttet.

 

Har sjekket overtrykksventilene 18 og 19. Ingen av disse sitter fast.

nr 18 hadde en relativt stram fjær, nr 19 var lett å bevege.

 

Jeg bruker foreskrevet olje, 15w-40 mineralsk.

Ved start og kald motor og rask tomgang har jeg oljetrykk på ca. 4,5-5 bar.

Dette er ved ca 1200 rpm.

Øker jeg turtall til så hopper oljetrykket brått til 6 bar ved ca 1500rpm og pakning ved oljefilter kommer ut.

Jeg synes 6 bar er høyt. Jeg usker desverre ikke hvordan dette var i fjor.

 

Er oljetrykks-verdiene mine normale for kald motor?

 

bilde

Deler som er byttet er pakninger:

2 stk nr. 7

1 stk nr. 4

1 stk nr. 9

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Flott at det løste seg for deg. Jeg har rundt 6 bar ved kaldt motor og 1500 rpm. Er ikke det normalt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...