Jens_P Startet 23.Mai.2015 Del på Facebook Startet 23.Mai.2015 Etter endt båttur i dag åpner jeg motorrom og finner mye olje i bunn av båten. Heldigvis ikke mistet oljetrykk, men oljenivå rakk ikke opp til peilepinnen lenger. Etter litt leting i trangt motorrom finner jeg at oljen kommer fra området der oljekjøler er festet til oljefilter-holder. Jeg greier ikke med sikkerhet å fastslå hvor lekkasjen er, men det ser ut som det er oljekjøleren som lekker. Er det noen som har vært borte i dette og som kan si om oljekjøleren er en kjent svakhet? Eller er det noe annet i dette området jeg bør mistenke? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jakob T Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Har kansje kjøler liggende om det er den som er problemet Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Takk for det. Skal forsøke å få skrudd det fra hverandre i morgen, hvis været tillater. Virker som om O-ringer mellom oljekjøler og filteholder kan være et problem. Motoren ble brukt i Opel/Vauxhall Astra, og det virker som disse O-ringene er et kjent problem. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Ser ut som feilen er funnet. Ser ut som pakningsflater har vært lakkert og at lakken nå har sluppet med påfølgende utetthet. Bestiller nye pakninger og skrur sammen igjen. Oppstart vil avsløre om jeg har rett! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fanafjord Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Flott info. Fortell oss etterpå om det var det som var problemet med motoren din. Kjekkt for alle oss andre som har samme. Søkeord: Mercruiser 1.7 Mercruiser 1,7 Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jens_P Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Et skritt videre. Har byttet alle relevante pakninger unntatt for oljefilter nå. Oljefilter og pakninger var nye i høst. Viser seg at pakninger mellom oljekjøler og filterholder var den som var lekk. (nr 7 på tegning). Men, viser seg nå at pakning på oljefilter blåser ut. Dette er eneste pakning jeg ikke har byttet. Har sjekket overtrykksventilene 18 og 19. Ingen av disse sitter fast. nr 18 hadde en relativt stram fjær, nr 19 var lett å bevege. Jeg bruker foreskrevet olje, 15w-40 mineralsk. Ved start og kald motor og rask tomgang har jeg oljetrykk på ca. 4,5-5 bar. Dette er ved ca 1200 rpm. Øker jeg turtall til så hopper oljetrykket brått til 6 bar ved ca 1500rpm og pakning ved oljefilter kommer ut. Jeg synes 6 bar er høyt. Jeg usker desverre ikke hvordan dette var i fjor. Er oljetrykks-verdiene mine normale for kald motor? Deler som er byttet er pakninger: 2 stk nr. 7 1 stk nr. 4 1 stk nr. 9 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Siste mysterium løst, den store pakningen på oljefilteret var montert feil. Den var satt for langt opp og ikke i sport rett over gjengepartiet. Alt er tett og oljetrykk er som det alltid har vært. Oljetrykk ved start av litt varm motor. http://youtu.be/XF0RkfmPLbY Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fanafjord Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Flott at det løste seg for deg. Jeg har rundt 6 bar ved kaldt motor og 1500 rpm. Er ikke det normalt? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jens_P Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2015 Er nok det, er mer at jeg skjelden eller aldri har kjørt motoren opp så mye i turtall før den er relativt varm. Takk for bekreftelsen av at dette er normalt! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.