bjornas Startet 24.Mai.2015 Del på Facebook Startet 24.Mai.2015 Er ganske langt nede nå etter en grunnstøting i går. Seilbåt, 2,6 m kjøl. En ting er at kjøl og kanskje skrog har fått skade. En annen ting er at det nesten umiddelbart kom en vibrasjon i motoren. Fast aksling. Nå er jo propellen ganske beskyttet av kjølen. Men kan støtet ha "flyttet" giret el. propellen littegrann, slik at vibrasjonen kommer? Den er spesielt merkbar på max turtall, rundt 2500 rpm. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Bergen Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Grunnstøting er ikke gøy, been there, done that. Du skriver ingenting om hvilken fart du hadde under grunnstøtingen, men er kreftene store nok så kan nok motorfester flytte litt på seg. Men da har du helt sikkert også delaminering I skroget. Uansett, kontakt forsikringsselskapet og få en takstmann til å sjekke opp for skader, eventuelt også kontakte fagfolk på området glassfiber på eget initiative. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Var neppe mer enn et par knop. Jeg rangerte skuta ut av et trangt sted. Lurer på om jeg kan skadet propellen. Men det er vel umulig å si noe fornuftig om uten å ta opp båten. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mons Olav Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Var neppe mer enn et par knop. Jeg rangerte skuta ut av et trangt sted. Lurer på om jeg kan skadet propellen. Men det er vel umulig å si noe fornuftig om uten å ta opp båten. Eller dykk ned Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Popeye70 Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Er du sikker på at vibrasjonen kommer fra motor/propell, og ikke forplanter seg dit fra et annet sted? Vibrasjoner og lyder har den uvanen at de kan ha sitt utspring ett sted, men kan oppfattes et helt annet sted. Med mindre propellen står ubeskyttet langt nede er det vel liten risiko for at den har fått seg en smell? Den står bak roret og er definitivt ikke laveste punkt. Har du gått på rett forfra og ikke ligget sideveis og gnagd eller slått mot grunnen burde propellen være uskadd. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Du kan jo ha fått noe som sitter fast i propellen, samtidig... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Det er så utrolig lite som skal til før det oppstår vibrasjon I forbindelse med drivaksling og propell. På White Lady hadde jeg litt løs unbrakoskrue på taukutter på akslingen. Det skapte store vibrasjoner . På gamle agder 840 hadde jeg løs akselzink. Det og vibrerte grundig. Sjekk om du kan få noen til å dykke. RS? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bjornas Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Kan dykke selv. Problemet ligger i å forstå det jeg ser. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Tror du ser det ganske fort om det er noe galt. Du har jo sett det mange ganger før i god tilstand. Små sår på propell utgjør litt når du får maks turtall. Å det er mest vanlig med utvendig feil når det vibrerer. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lgboat Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Sjøgress som har viklet seg rundt akslingen/propellen vil virke slik du beskriver. Bare å dykke og fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Heisen! Dykket på båten i dag og joda, der var det en god klyse tau som hadde viklet seg godt rundt akslingen. da jeg så den, ble jeg ganske betenkt på at jeg faktisk hadde gått fra Håøya til Oslo, inkl en avsluttende litt vrien bakkemanøver. Alt ble fjernet i dag. Tauet forklarer alle vibrasjonene. Skal im. teste mer i morgen. Ellers var det selvsagt skader på kjølen. De var im mindre skremmende enn antatt. Jeg tror ikke det skal være nødvendig å slippsette båten bare for dette. Den skal opp for vårpuss om en liten stund så jeg får vurdere nærmere da. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tor_ef Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Min anbefaling er å ta grunnstøting ytterst alvorlig, selv om de oppleves ubetydelige. Jeg hadde min egen oppe på land for avmontering, sliping, inspeksjon, liming og sammenskruing av kjølen i fjor vår etter en grunnstøting i 2-3 knop på høsten 2013. Ingen skader i laminatet eller bolter, men det er umulig å vite før du har hatt fagfolk til å se på det. På min båt var limet sprukket noe i forkant av kjølen, dette kan gi grobunn for frostsprengning. I tillegg ble det avdekket minst en tidligere grunnstøting som jeg ikke hadde fått vite om men som var sparklet over. Ja, det tok tid, men jeg følte meg mye bedre etter denne sjekken. Grundig sjekk og rens av boltene og mutre, samt nytt og mer avansert lim gav meg en bedre opplevelse på sjøen i fjor sommer. Å miste kjølen på en dypkjølet båt som det høres ut som du har vært i, er absolutt ingen spøk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Denne plastsekken skar jeg ut fra foldepropellen forleden forleden... Forårsaket ikke mere vibrasjon og tap av fart enn at jeg oppdaget det først når jeg kom i havn og lå på kne på brygga og fortøyde. -jaggu, her har det skjedd endringer med opplasting av bilder gitt.... Redigert 24.Mai.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 Ja det må Være en diger svart plast sekk Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) -jaggu, her har det skjedd endringer med opplasting av bilder gitt.... Mobilløsningen sliter med opplasting av bilder som inneholder posisjonsdata (GPS). Åpne bildet i vanlig bildevisningsprogram, åpne for redigering, endre bittelitt på utsnittet (crop-verktøyet) og lagre det. Nå kan du prøve å laste opp det redigerte på nytt, for nå er (kanskje) posisjonsdataene fjernet. Redigert 24.Mai.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2015 Del på Facebook Svart 24.Mai.2015 (redigert) Blæææ... Det der hørte komplisert ut. Tror jeg slutter med å legge ut bilder heller... Men takk for oppklaringen. Dere vet hvordan en søppelsekk ser ut :) Redigert 24.Mai.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 For å avslutte tråden: Testet båten grundig i dag. Ingen vibrasjoner igjen. Alt kunne tilbakeføres til tauet på propellakslingen, mao. Heretter blir dykkemaske og svømmeføtter med som standard. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Vinylester Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 Anbefaler deg og melde skaden til forsikringsselskapet ditt,så får du en takstmann til å se på skaden din til høsten. Det kan bli store skader selv i lav fart.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.