Jump to content

vibrasjoner i motor e.l etter grunnstøting


bjornas

Recommended Posts

Er ganske langt nede nå etter en grunnstøting i går. Seilbåt, 2,6 m kjøl.

 

En ting er at kjøl og kanskje skrog har fått skade. En annen ting er at det nesten umiddelbart kom en vibrasjon i motoren. Fast aksling.

 

Nå er jo propellen ganske beskyttet av kjølen. Men kan støtet ha "flyttet" giret el. propellen littegrann, slik at vibrasjonen kommer?

 

Den er spesielt merkbar på max turtall, rundt 2500 rpm.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Grunnstøting er ikke gøy, been there, done that.

 

Du skriver ingenting om hvilken fart du hadde under grunnstøtingen, men er kreftene store nok så kan nok motorfester flytte litt på seg. Men da har du helt sikkert også delaminering I skroget.  Uansett, kontakt forsikringsselskapet og få en takstmann til å sjekke opp for skader, eventuelt også kontakte fagfolk på området glassfiber på eget initiative.   

Link to post

Var neppe mer enn et par knop. Jeg rangerte skuta ut av et trangt sted. Lurer på om jeg kan skadet propellen. Men det er vel umulig å si noe fornuftig om uten å ta opp båten.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Er du sikker på at vibrasjonen kommer fra motor/propell, og ikke forplanter seg dit fra et annet sted? Vibrasjoner og lyder har den uvanen at de kan ha sitt utspring ett sted, men kan oppfattes et helt annet sted.

 

Med mindre propellen står ubeskyttet langt nede er det vel liten risiko for at den har fått seg en smell? Den står bak roret og er definitivt ikke laveste punkt. Har du gått på rett forfra og ikke ligget sideveis og gnagd eller slått mot grunnen burde propellen være uskadd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det er så utrolig lite som skal til før det oppstår vibrasjon I forbindelse med drivaksling og propell. På White Lady hadde jeg litt løs unbrakoskrue på taukutter på akslingen. Det skapte store vibrasjoner . På gamle agder 840 hadde jeg løs akselzink. Det og vibrerte grundig. Sjekk om du kan få noen til å dykke. RS?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Tror du ser det ganske fort om det er noe galt. Du har jo sett det mange ganger før i god tilstand. Små sår på propell utgjør litt når du får maks turtall. Å det er mest vanlig med utvendig feil når det vibrerer. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Heisen! Dykket på båten i dag og joda, der var det en god klyse tau som hadde viklet seg godt rundt akslingen. da jeg så den, ble jeg ganske betenkt på at jeg faktisk hadde gått fra Håøya til Oslo, inkl en avsluttende litt vrien bakkemanøver. Alt ble fjernet i dag.

 

Tauet forklarer alle vibrasjonene. Skal im. teste mer i morgen.

 

Ellers var det selvsagt skader på kjølen. De var im mindre skremmende enn antatt. Jeg tror ikke det skal være nødvendig å slippsette båten bare for dette. Den skal opp for vårpuss om en liten stund så jeg får vurdere nærmere da.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Min anbefaling er å ta grunnstøting ytterst alvorlig, selv om de oppleves ubetydelige. Jeg hadde min egen oppe på land for avmontering, sliping, inspeksjon, liming og sammenskruing av kjølen i fjor vår etter en grunnstøting i 2-3 knop på høsten 2013. Ingen skader i laminatet eller bolter, men det er umulig å vite før du har hatt fagfolk til å se på det. På min båt var limet sprukket noe i forkant av kjølen, dette kan gi grobunn for frostsprengning. I tillegg ble det avdekket minst en tidligere grunnstøting som jeg ikke hadde fått vite om men som var sparklet over. Ja, det tok tid, men jeg følte meg mye bedre etter denne sjekken. Grundig sjekk og rens av boltene og mutre, samt nytt og mer avansert lim gav meg en bedre opplevelse på sjøen i fjor sommer. Å miste kjølen på en dypkjølet båt som det høres ut som du har vært i, er absolutt ingen spøk.

Link to post

bilde

Denne plastsekken skar jeg ut fra foldepropellen forleden forleden... Forårsaket ikke mere vibrasjon og tap av fart enn at jeg oppdaget det først når jeg kom i havn og lå på kne på brygga og fortøyde.

 

-jaggu, her har det skjedd endringer med opplasting av bilder gitt....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

-jaggu, her har det skjedd endringer med opplasting av bilder gitt....

Mobilløsningen sliter med opplasting av bilder som inneholder posisjonsdata (GPS). Åpne bildet i vanlig bildevisningsprogram, åpne for redigering, endre bittelitt på utsnittet (crop-verktøyet) og lagre det. Nå kan du prøve å laste opp det redigerte på nytt, for nå er (kanskje) posisjonsdataene fjernet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

For å avslutte tråden: Testet båten grundig i dag. Ingen vibrasjoner igjen. Alt kunne tilbakeføres til tauet på propellakslingen, mao. Heretter blir dykkemaske og svømmeføtter med som standard.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...