Jump to content

Bryr ikke folk seg om kjøreregler på sjøen?

Båtkjøper

Recommended Posts

Jeg har hatt båten liggende i Leangbukta - som for de ukjente er i Osloområdet ved Asker.

Har ikke opplevd noe veldig kritisk på sjøen, men det kan jo være at jeg har en relativt liten båt så jeg er veldig fleksibel i forhold til kursendringer o.l.

Jeg vet at jeg både akselererer og manøvrerer fortere enn de større båtene rundt meg, så jeg pleier å smyge meg rundt de fleste andre så de slipper å vike for meg selvom de har vikeplikt.

Det jeg derimot opplever, som jeg anser som ren og skjær idioti, er de som dundrer inn i havnen langt innenfor de ytterste bryggene i 7 - 8 knop. Baylineren min gjør 5 knop på tomgang, litt lavere om jeg tilter opp drevet litt, noe jeg pleier å gjøre på vei inn i havnen. Jeg opplever flere ganger å bli forbikjørt på vei inn mot "min" brygge. Har folk virkelig så dårlig tid? Er spesielt et par jeg har lagt merke til i en hinsides fart (Umulig å estimere fart). Det er IKKE greit!

I Leangbukta er det også flere vannscootere som gir bånn gass inne mellom bryggene på vei utover. OK, de snur på en femøring og navigerer lett unna andre båter, men de holder jo ikke jevn gass og samme retning i mer enn 5-10 sekunder av gangen, og går fra null til hundre til null igjen hele tiden. Helt umulig å forutse, og de høres ut som en flokk hissige bier på stereoider.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ja, mange som bryter reglene Nils Pils, men personlig synes jeg bølger i nærheten av havner/ uthavner er mye verre enn om en liten gummijolle planer forbi.

Heller joller i 10-15 knop enn en 17' og opp i 8 kn

Nei, det er riktig Nils. Jeg må også innrømme at jeg tar fartsbegrensningene med en klype salt når jeg kjører jolle. Men som SAP er inne på er jeg meget nøye med "moderskipet" slik at det ikke blir ubehagelig med bølger, drar opp en del vann den Viksunden.

Fartsgrensene er vel ikke bare for å unngå stor hekksjø? Det har vel også å gjøre med generell sikerhet og støy?

I marinaen der jeg ligger med Saowanee er det stor trafikk frem og tilbake over Hankøsundet. Der fyker det stadig joller i plan rundt oss. Det bråker for jævlig og de kommer noen ganger ganske overraskende rundt enden av brygga. De store båtene, derimot, holder som regel moderat fart gjennom sundet og utgjør sjelden noe irritasjonsmoment.

Ellers vil jeg gjenta en gang til at jeg svært sjelden finner grunn til å irritere meg over andre på sjøen. Jeg synes de fleste oppfører seg eksemplarisk og jeg har hittil bare truffet hyggelige mennsker under veis. I biltrafikken, derimot . . . !

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#

I Leangbukta er det også flere vannscootere som gir bånn gass inne mellom bryggene på vei utover. OK, de snur på en femøring og navigerer lett unna andre båter, men de holder jo ikke jevn gass og samme retning i mer enn 5-10 sekunder av gangen, og går fra null til hundre til null igjen hele tiden. Helt umulig å forutse, og de høres ut som en flokk hissige bier på stereoider.

Gjelder ikke maks 5 knop, minimum 30 meter fra land i maks 1000 meter frem til kjøreområdet for vannscootere i Leangenbukta? Trodde det gjaldt hele landet? 

Gjelder ikke maks 5 knop, minimum 30 meter fra land i maks 1000 meter frem til kjøreområdet for vannscootere i Leangenbukta? Trodde det gjaldt hele landet? 

Jeg kjenner ikke til noe unntak fra denne regelen for Leangbukta eller Asker generelt. Men førerne gir vel blaffen, jeg har ikke akkurat sett mye politi på vannet i området...

På lørdag for en drøy uke siden var de fire stykker, på identiske scootere og med like våtdrakter og vester. Vet ikke om det var en venneflokk med likt utstyr, utleiescootere/eventbyrå eller noe sånt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...