Jump to content

Tau som ikke knirker

Roger og Olina

Recommended Posts

Her i området er det ikke problemer med at tauene ikke blir vasket med ferskvann ofte nok, det tar han der oppe seg av :wink: Men i tørre perioder gjør jeg også som KennethStrand; litt tøymykner, eller annet vannbasert smøring du skulle ha for hånd, f.eks. Zalo på tauet der med halegattet og knirkingen forsvinner, som regel for flere dager. Fungerer også fint ved knirkende fendrer :thumbsup: Selv har jeg en sprayflaske med utvannet Zalo i som jeg spruter på nabobåtens fendrer i havna da hans fendrer knirker intenst i perioder.

Zalo er fy. Da er voksen på skroget borte på nullkommasvisj om slikt får dryppe/renne. Hadde noen sprayet det på min båt fikk de værsågod vokse etter seg også.

Jevnlig vask hjelper hos meg, men er problemet likevel tilstede surrer jeg en frysepose/brødpose/plastpose rundt tauet noen ganger akkurat der det går igjennom halegatten. Tar gjerne et-par-tre dager før denne 10øres investeringen er gnagd igjennom, og da kan den bare forskyves noen centimeter.

Min erfaring er også at det hjelper å polere halegatten. Er den i syrefast knirker det mindre enn om den er i aluminium er min erfaring. Desverre så er mine nåværende i aluminium, men det er sjeldent noe problem uansett.

Zalo er fy. Da er voksen på skroget borte på nullkommasvisj om slikt får dryppe/renne. Hadde noen sprayet det på min båt fikk de værsågod vokse etter seg også.

Sprayer ikke på skroget, men på et begrenset område på fendrene der de ligger og gnikker inntil bryggefendrene på utriggerne.

Støttes!

Folk må gjerne sprute zalo på sin egen båt men ikke på noe som er i kontakt med min båt med mindre de uoppfordret hadde sagt de skulle legge seg i jolla og vokse skrogsidene dagen etterpå.

Forøvrig har jeg vokset fendre etter rengjøring og da blir de glatte og fine :-) Samme med fenderlister. Sett de inn med noe gummifornyergreier. De som knirker er ofte de som er tørre og dårlig vedlikeholdte.

Fendertrekk = sandpapir om de har tørket etter å ha vært våte i saltvann.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for gode tips. Det er ikke noe billigtau jeg bruker og de er ikke gamle heller. Tøymykner er litt fy, selv om jeg har vasket ankertauet en gang med dette. Tøymykner er med på å senke kvaliteten på tauet veldig.

Men utover det, gode tips :wink:

Har hørt at flettede tau ikke er så glade i tøymykner (yttre strømpen skal kunne slippe kjernen), men er tøymykner galt også for treslåtte tau?

En av grunnene til at tekstier og da tau blir mykere, er at mykneren "lager luft" mellom fibrene. Eller åpner opp om en kan si det på den måten. Når en bruker det på tekstiler, så blir det mykere, men slites mye raskere.

Tau er flettet/vevd på en annen måte en tekstiler. Men vil også få en høyere slitasje ved bruk av mykner.

Mvh

Roger

• 8 år senere...

Slenger inn en brannfakkel her. Jeg tror ikke saltvann har en avgjørende faktor her, da tauene mine tidvis knirker fælt. Båten ligger i ferskvann og tauene har aldri smakt salt. Tar med meg tipset om å smøre inn med tøymykner, det er vesentlig rimeligere enn vaselinolje for eksempel

Mjøsfarer skrev for 11 timer siden:

eg tror ikke saltvann har en avgjørende faktor her, da tauene mine tidvis knirker fælt. Båten ligger i ferskvann og tauene har aldri smakt salt.

Salt eller innsjø tauene trekker til seg skitt og blir  stive, en runde i vaskemaskinen med tøymykner hjelper.  

prøv Biltema  25-572  eller 25-0768

image.png.6bcf57d4548da41a31db3c0df6d0d7b2.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min erfaring i urolige havner er å ta løkken på fortøyningstauet i en enkel løkke rundt den ene delen av kryssholtet. Altså i den ene enden på kryssholtet. Og så fortøye i brygga eller fjellet og gjøre alle justeringer der. Jeg bruker ikke tvinnede tau, men slike som minner om seilbåt-tau. Jeg syntes det har fungert bra, og det er minimalt med knirking. Evt aldri.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...