Jump to content

Skiftet motorolje på Perkins 4236

URAM

Recommended Posts

Vet ikke om andre har det samme problemet, men i så fall bidrar jeg med min erfaring her.

Drenerte ut "all" motor olje, benyttet sugepumpe via peilepinn forbindelsen. Stakk dertil egnet plastrør ned i bunnpannen og fikk suget ut "all" oljen på den måten. Kjørte motoren varm først for å få oljen lettflytende.

Etter påfylling av ny olje var det ikke mulig å få opp oljetrykket, ingen reaksjon på måler. Siden motor heller ca 10 grader akterut og oljepumpe sitter i front, prøvde jeg med overfylling av bunnpanne. Hjalp ikke. Siden alt var ok før skifte av oljen regnet jeg med at situasjonen skulle vær den samme etterpå. Min konklusjon ble da at oljepumpen som sitter i skille bunnpanne motorblokk måtte ha rent tom for olje i prosessen, og at den spant i luft uten å klare å suge opp oljen fra bunnpannen. Jeg tok da slangen som leverer olje fra motor og inn på oljefilteret, koplet denne fra filteret og til sugepumpen jeg hadde benyttet for tømming. Dette er en håndpumpe med rimelig bra sug, benyttet dette suget og håpet at det ville være tilstrekkelig for å suge olje fra bunnpanne og inn i oljepumpen. Problemet løst.  Deretter sugde jeg ut nødvendig olje for å komme ned på riktig peilepinn nivå. 

Er litt forundret over at oljepumpen ikke klarte dette på egenhånd. Er også litt rart at pumpen renner tom når oljen tømmes av. Har hatt situasjon med oljenivå under min merket på peilepinn, uten at jeg har fått problemer med å få oljetrykk etter lengre stillstand. 

Har noen tilsvarende erfaring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...