cosmic Startet 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2015 Når jollen har lagt på sjøen,i daviterne,og det har regnet en natt,så kan det være en god del vann i den.Jollen er en nesten ny HonWave 30(3m).med 15 hk motor. Innbiller meg at jeg skal kunne ta av innv.propp,for så å kjøre jollen nesten tom for vann. Dette skjer ikke. Kjører noen min.i plan,men vannet renner ikke ut. Skall dette gå an,er det meg som ikke kjører lenge nok? Bruker beger og svamp til å lense med nå,men tror ikke det skulle være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Sånn har jeg det å med jolla mi fra Jula den slipper ikke ut noenting selv om den planer. Der er en ventil som jeg kan dra opp for å lense.. men ligger den på brygga så renner den helt tom. Det må være så enkelt at ventilen er under vannlinja. Kan ikke være noe annet! :) Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 I tillegg til den innvendige proppen, står det ofte en enveis ventil (gummiklaffe) inne i ventilrøret. Hvis du fjerner denne får du nok til å kjøre jolla tom for vann (kan være lurt å dra den opp i plan før du drar ut proppen :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Ja,det stemmer at der er en sånn gummiklaffe inni ventilen. Trodde denne skulle slippe vann ut,og ikke inn,men den må kanskje fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Det burde renne ut i plan, men det kan være at det blir noe igjen. Med davitene kan du jo også løfte den i baugen og eventuelt litt bak i tillegg. Da renner det ut. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Beklager,snapdaviter Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Skal jo renne ut i fart men litt blir igjen. Min rant ikke helt tom, men nesten. Jeg tror restene skyldes turbulens/strøm foran propellen Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 Vi har samme båt og har banket i plastproppen med hammer fra utsiden for å slippe konstant vanninntrengning / øsing. Det blir ikke Honwave neste gang for å si det slik. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
cosmic Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Har min HonWave nr2,og liker den veldig godt.Solid og stødig. Ikke hatt vannlekkasjeproblemer av noe slag,men selv med 3-4 bøtter vann oppi,klarer jeg å kjøre det av den. Skal prøve igjen om en liten stund.Har regnet inatt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Tror du skal slite litt med å kjøre den helt tom... Jeg har tenkt til å kjøpe meg en håndlensepumpe beregnet for kajakk, borre ut et større hull helt akter i bunnplata med koppsag, og så lenses den raskt med pumpa... Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Min Honwave synes å selvlense best i halvplan, virker som det skapes best sug i dreneringshullet da.Har forøvrig også opplevd at mine Honwave kan lekke inn fra lensepluggen dersom de sitter litt løst, men har aldri vært noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Mente å skrive at selv med 3-4bøtter vann oppi,klarer jeg ikke å kjøre det av den. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Bare et skudd fra bauen. Hva med å smøre opp ventilen med silikonspray? Den kan kansje henge seg opp hvis det bare er en enkel liten gummiklaff som skal åpne.. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Ta en titt utenfor akterspeilet når du ligger i plan. Tipper det spruter fremover fra undervannshuset og rett mot dreneringen som hindrer vann i å renne ut. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Testet med min Mercury rib i dag, og det meste rant ut. Er vel snakk om en snau halv liter som blir igjen. Dette skyldes nok både sprut fra stammen på motor og at det fra innsiden kreves større kraft en de få millimetrene med vannsøyle som skal åpne klaffen for å få ut den siste resten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.