axl Startet 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2015 Har en grandezza 23 med vp d3 190 som jeg syns er litt treg i starten.Er første sesongen jeg har båten. Har stort sett pleid å gi rolig gass når jeg skal opp i plan, men etter at det var noe galt,der den plutselig økte fra 2000-2500rpm og jeg ikke fikk mer enn 2000 rpm en gang på full gass. ingen alarm. byttet jeg dieselfilter og måtte prøve litt. Vet det skal vere litt turboforsinkelse, men hvor mye? visst jeg går på tomgang og gir full gass spretter den opp til ca 1700rpm, 50kpa turbotrykk, så stiger turtallet sakte til ca 2100rpm før trykket spretter opp til 150kpa og da skyter den fart, og trykket synker til 130 videre oppover. Går ca 2 sekunder før trykket øker fra 50-150 kpa. Er dette normalt på disse motorene? Eller er det treghet i den variableturboen? Målinger fra tomgang ca 4 knop med stoppeklokke 4-10 knop = 4,3 sek 4-15 knop = 6,5 sek 4-20 knop = 8,2 sek 4-25 knop = 10,8sek 4-30 knop = 13,5 sek Båten er 23 fot og veier ca 1900kg. F6 stålpropeller. Noen som har synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Byttet luftfilter ? Luftlekkaskje i i diesel Redigert 24.Mai.2015 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 (redigert) Hvor høyt turtall får du på maks? Om du har for tung propell kan det gjøre at den går for tungt på et for lavt turtall så den igjen sliter med å bygge opp turbotrykket som trengs for å få deg over planingsterskelen. Blir en ond sirkel egentlig. Har opplevet det på flere båter som har hatt for tung propell i forhold til aktuell tyngde på båt når utstyr, pikk-pakk og folk er ombord. Redigert 24.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
axl Svart 24.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2015 får 3900-4000 rpm så propellene passer bra. Er ikke noe forskjell om jeg tar bort luftfilteret. Om det er lutflekasje på dieseltilførsel skulle det vel vert det samme i hele turtallregisteret? visst jeg ligger på 2500-3000 rpm og gir full gass så responderer den med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 På D3 er det veldig viktig å virkelig stramme diesel filter på motoren, som den har en o ring i midten som star litt høyere en den store rundt kanten, hvis det er ikke stramt med filter tang så kan den suge inn luft som gi all slags feil og treghet når du gir gass, uten at motren stoppe. Hvis den er OK, så sjekke at vakuum slange til VNT (variable nozzle) kapsul er i orden og at den reagere når du rus opp omdreining, hvis det bevege seg, så er det I orden, hvis ikke det kan vær en feil med vakummregulatorn, men når du nærmere verkstedet for å kontrollere systemet. Sitér dette innlegget Link to post
axl Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 skal sjekke filter og reguleringen til vnt. greit å gjøre det når motoren er kald da det er litt lettere å åle seg rundt motoren. Ville høre om det var noen som hadde erfaringer om motoren skal oppføre seg sånn, eller om den skal vere kvikkere i starten. kjedelig å lete etter en feil som ikke er der.. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Volvo Penta D3 har turbo med variabel turbogeometri og her er det mange bevegelige deler inne i turboen som i båt har en lei tendens til å sette seg. Prinsippet ser du her: https://www.youtube.com/watch?v=CbdY1rymBJg Dersom det er det som er problemet ditt så kan du prøve slik jeg fikk beskjed om å gjøre av forhandler; Kjøre motoren hardt over litt tid, full rulle, så dra av og på gassen slik at du hører at turboen blåser ut. Dette skal visstnok brenne av sot i turboen. Det skal visstnok også være mulig å rense den men har ikke selv gjort det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.