Jump to content

volvo penta d3 190hk bruker tid for å få opp turbotrykk?


axl

Recommended Posts

Har en grandezza 23 med vp d3 190 som jeg syns er litt treg i starten.Er første sesongen jeg har båten.

Har stort sett pleid å gi rolig gass når jeg skal opp i plan, men etter at det var noe galt,der den plutselig økte fra 2000-2500rpm og jeg ikke fikk mer enn 2000 rpm en gang på full gass. ingen alarm. byttet jeg dieselfilter og måtte  prøve litt. Vet det skal vere litt turboforsinkelse, men hvor mye?

visst jeg går på tomgang og gir full gass spretter den opp til ca 1700rpm, 50kpa turbotrykk, så stiger turtallet sakte til ca 2100rpm før trykket spretter opp til 150kpa og da skyter den fart, og trykket synker til 130 videre oppover. Går ca 2 sekunder før trykket øker fra 50-150 kpa. Er dette normalt på disse motorene? Eller er det treghet i den variableturboen?

Målinger fra tomgang ca 4 knop med stoppeklokke

4-10 knop = 4,3 sek

4-15 knop = 6,5 sek

4-20 knop = 8,2 sek

4-25 knop = 10,8sek

4-30 knop = 13,5 sek

Båten er 23 fot og veier ca 1900kg.

F6 stålpropeller.

 

Noen som har synspunkter?

Link to post

Hvor høyt turtall får du på maks?

 

Om du har for tung propell kan det gjøre at den går for tungt på et for lavt turtall så den igjen sliter med å bygge opp turbotrykket som trengs for å få deg over planingsterskelen. Blir en ond sirkel egentlig.

 

Har opplevet det på flere båter som har hatt for tung propell i forhold til aktuell tyngde på båt når utstyr, pikk-pakk og folk er ombord.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

På D3 er det veldig viktig å virkelig stramme diesel filter på motoren, som den har en o ring i midten som star litt høyere en den store rundt kanten, hvis det er ikke stramt med filter tang så kan den suge inn luft som gi all slags feil og treghet når du gir gass, uten at motren stoppe.

Hvis den er OK, så sjekke at vakuum slange til VNT (variable nozzle) kapsul er i orden og at den reagere når du rus  opp omdreining, hvis det bevege seg, så er det I orden, hvis ikke det kan vær en feil med vakummregulatorn, men når du nærmere verkstedet for å kontrollere  systemet.

Link to post

Volvo Penta D3 har turbo med variabel turbogeometri og her er det mange bevegelige deler inne i turboen som i båt har en lei tendens til å sette seg.  Prinsippet ser du her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=CbdY1rymBJg

 

Dersom det er det som er problemet ditt så kan du prøve slik jeg fikk beskjed om å gjøre av forhandler;

 

Kjøre motoren hardt over litt tid, full rulle, så dra av og på gassen slik at du hører at turboen blåser ut.  Dette skal visstnok brenne av sot i turboen. 

 

Det skal visstnok også være mulig å rense den men har ikke selv gjort det.

 

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...