Jump to content

Byttet fra 10W40 til 20W50, lekkasjen økte. Mercruiser


jensemann2

Recommended Posts

Grunnet lavt oljetrykk på tomgang byttet jeg olje på 5,7 liter mercruiser (GM350) fra 10W40 til 20W50 olje. Oljetrykket forble helt likt, men jeg hadde en liten lekkasje rundt veiva i forkant før, som nå har blitt mye større. Før var det kun ved full fart det kom noen få dråper, men nå kom det minst en liter olje i marsjfart på 3 timer. Trodde 20W50 var en tykkere olje...

Link to post

Ja den er jo tykkere, i utgangspunktet iallefall. Men var det mineral, delsynt eller fullsynt ?

20W-50 olje brukes mye på veterankjøretøyer.

 

http://billigbilpleie.no/product/castrol-classic-20w50-454-ltr-1-dunk-1349/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Litt mere veteran kanskje?

Første Chevy small-block ble produsert i 1954 og første 350 i 1967.

Audis V8 har vel sine aner fra omkring 1990.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Olje med høyere viskositet gjør normalt fint lite for oljetrykket, noe økning kan det gi, men dersom oljetrykket er veldig lavt er det jo noe annet i veien.

Hvor lavt er trykket ditt, de sier vel vanligvis 10psi per 1000rpm på gamle amerikanere, men det ligger gjerne en del lavere enn det.

 

Jeg er enig med DieselDahl, bytt tetningen, dersom det er foran på motoren er det registerdekselet som må av, og for å få til det må nok bunnpannen ned også, slik at det blir fort litt jobb, men er vanligvis helt overkommelig forutsatt at det er noe klaring under bunnpannen i båten.

 

Dersom du velger å bytte tetningen, forsøkt å få one-piece pakninger til bunnpannen og dekselet, samt pass på å bruke store mengder flensetetning i hjørnene på halvmånen mellom bunnpanne og deksel, det er egentlig mer vanlig at det lekker der enn i tetningen rundt veiva, og det gjelder i bakkant av bunnpannen også, som ofte er et helvete å komme til

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg byttet ikke olje for å få tettet lekkasjen, det var bare en og annen dråpe før, men etter byttet ble det mye værre. Jeg byttet olje pga når jeg har kjørt motoren varm og slakker ned til tomgang så er oljetrykket nesten 0. Alarmen piper såvidt (hører at den piper svakt av og til på tomgang) gir jeg litt gass er trykket opp på 40 psi med en gang. Samme ved oppstart av kald motor, da er det 45 psi.

 

20w50 anbefales til gamle motorer, og

Motorer som kjøres hardt (i følge

Biltema)

 

Tilbake til simringen, den skal byttes. Trenger visst ikke ta av registerdeksel, da ringen trykkes i fra utsiden.

Men uansett kjedelig å drive og skru i beste båtsesongen, så derfor vurderer jeg en flaske med leak-stop, Omega 917 el liknende.

Link to post

Trykkbryteren til alarmen skal slå inn på 10psi.

Slitte motorer skal ikke ha olje med høyere viskositet, de skal ha nye lagere. Motoroljens viskositet blir bestemt av konstruksjonen og mercruiser spesifiserer 25W40 delsyntetisk.

Hvis motoren er så slitt at den ikke engang klarer 10psi på tomgang vil du ikke skåne noen deler ved å øke viskositeten litt, kontaktflaten i lagrene er allerede så liten at oljefilmen blir brutt ved belastning og rask slitasje er uunngåelig. Den Biltema oljen hjelper sikkert ikke på problemet.

Link to post

Apropos viskositet; en forhandler anbefaler 10W-40 olje på bl.a. Mercury F40 påhengsmotor som har nedenstående dekal.

Vil det funke greit, primært til sommerbruk?

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En metode jeg har hatt meget god erfaring med kan være verdt å prøve før een tar den "store" jobben:

 

Hadde lekkasje i differensialen foran på en Chevy Astro. Formoder simmerring. Siden bilen var gått 380 000 eller så og jeg gjerne ville ha en quick fix gjorde jeg følgende:

 

Byttet til ny Biltema (Any) girolje + QMI for gear/differerensialer og la ut på langtur.

 

Lekkasjen stoppet omtrent umiddelbart.

 

Qmi Motor skal etter sigende myke opp Simmeringer og fjerne evt snusk/avleiringer.

 

Aner ikke om dette kan løse problemet for deg men det er nok verdt et forsøk vil jeg tro.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Nå har jeg hverken tro på QMI eller Biltema olje, men i mine yngre dager "fikset" jeg et par ødelagte girkasser, en kardang, og et par drev ved å helle på Castrol olje til 1500,- kroner literen, og det ble bra i en periode hver gang, slik at tilsetninger som QMI, eller kvalitetsolje, har en viss betydning, men det er nesten alltid bare et midlertidig plaster på såret.

 

Som DieselDahl nevner så er motorer bygget for å bruke den oljen produsenten anbefaler, og har man ikke oljetrykk på tomgang så er klaringene så store at det ikke bygges opp trykk, og det er på tide å bytte slitedeler, ikke helle på lurium.

 

Nå er det ikke helt ukjent at GM350 ofte har veldig lavt oljetrykk på tomgang, og det er normalt ikke noe å bry seg om så lenge man har bra oljetrykk på høyere turtall, sånn utover at det sikkert er irriterende med en alarm som stadig går.

 

Forøvrig har jeg heller ikke særlig tro på at man får ut tetningen og klarer å banke inn en ny, uten å ta av registerdekslet, i det minste ville jeg tro det var en veldig plundrete måte å gjøre det på, men det er mulig jeg tar feil, har i grunn aldri prøvd å bytte tetning uten å ta av dekslet.

Link to post

Jeg har ikke prøvd QMI, men jeg har ved en anledning stoppet en lekkasje i bakre veivsimring på en bil jeg hadde. Der rant det... og hadde på et luriumstoff som skulle myke opp simringer. Kjørte bilen i over et år etter dette uten lekkasjer. Jeg har heller ikke noe særlig tro på at det går å bytte simringen her uten å ta av dekselet, som sakt er dette i tynt blekk og det vil bare bulke seg når simring skal inn hvis man ikke har et anlegg på baksiden, tror ikke du får ut simringen heller uten at dekselet bøyer seg. Men jeg har hatt av dekselet uten å løsne bunnpanna på to 350 motorer, det går med litt makt og godt med pakningsilicon når ting skal på plass, tett ble det også på begge motorer.

 

Om dette hadde vært min motor ville jeg nok tatt ut motoren og overhalt den eller kjøpt ny shortblock, men dette kan jo også være trykkgiveren din som begynner å bli slapp.... den koster vel to-trehundrekroner, verdt å prøve bytte av den først for å se om det er den som tuller til oljetrykket.

Link to post

Okay, jeg slipper alltid ned bunnpannen i forkant, tar av dekslet og banker ut simmeringen med tilgang fra baksiden, for så å presse inn ny med skikkelig mothold bak dekslet osv.

 

Jeg har som sagt aldri prøvd å bytte tetningen uten å ta av dekslet, min erfaring er at de ofte sitter godt, og at det skal en del kraft til for å få inn den nye, og jeg innbiller meg at det er mye lettere med dekslet løst.

 

 

Edit: der kom Maruma i mellom, og jeg må vel legge til at jeg et par ganger også har fått av og på dekslet uten å slippe ned bunnpannen, på motorer hvor det rett og slett var for trangt, og alternativet ville være å ta ut hele motoren.

Husker jeg ikke feil måtte jeg slipe litt på dekslet for å få det på igjen, og det var trangt og vanskelig, men det går.

 

Store mengder pakningsstoff bør uansett alltid brukes i overgangen mellom dekslet og bunnpannen på de motorene, som nevnt lengre opp har de en lei tendens til å lekke i halvmånene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Nå har jeg hverken tro på QMI eller Biltema olje, men i mine yngre dager "fikset" jeg et par ødelagte girkasser, en kardang, og et par drev ved å helle på Castrol olje til 1500,- kroner literen, og det ble bra i en periode hver gang, slik at tilsetninger som QMI, eller kvalitetsolje, har en viss betydning, men det er nesten alltid bare et midlertidig plaster på såret.

.......

 

Må nok arrestere deg på den Adeno.

 

QMI ble i dette tilfellet tatt i bruk av helt andre årsaker enn med formål å "reparere simmerringer. Bakgrunnen var at bilen skulle ut på 4500 km tur. Lekkasjen var der og planen var å etterfylle olje på differensialen med jevne mellomrom. QMI ble fylt på for å prøve å sikre mot full skjæring om oljen tok slutt. QMI skal danne et belegg som i seg selv skal kunne opprettholde en smørende effekt i lang tid - på skiktet alene så det var kun for å sikre meg mot havari at jeg fylte på den.

Nivået ble sjekket underveis men lekkasjen stoppet åpenbart momentant.

Brukte Billigtema olje fordi om lekkasjen ble formidabel er det billigere å etterfylle BT olje enn noe annet.

 

Når man kjører 1000km økter er det greit å prøve å etablere sikkerhetsmarginer.

 

Bilen hadde gått 380 000 km da dette skjedde. Nå har den gått 500 000 km uten at en dråpe olje har lekket siden.

 

Gir ingen garanti om metoden prøves med den fungerte (kanskje ved en tilfeldighet) denne gangen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Biltema olje er ikke fine saker, det er bare helt vanlig olje av god kvalitet i likhet med det man finner de fleste andre steder. Men til ekstra rimelig pris   :smiley:

 

Slick 50 har nå vært på markedet i omkring 35 år, still going strong.

Om ikke akkurat her i det skeptiske Norge lengre http://slick50.com

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Brukte den nå på differensialen foran jeg da. Biltemaolje ble valgt fordi jeg regnet med en betydelig lekkasje/etterfylling.

 

Mercruiserdrevet mitt (Bravo 2X) gikk nå ned 20°C (65 -> 45) i planfart 25kn etter å ha fylt på riktig mengde QMI sammen med original MERC olje i begge tilfeller (bare MERC olje / MERC olje+QMI).

 

Stusset så over at det dampet så mye av drevtoppen når en var i plan på litt kjølige ettersommerdager så jeg valgte å prøve QMI neste sesong.

Mye mindre støy. Mye mindre varmgang.

Drevet var bare et par sesonger gammelt oå dette tidspunktet.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...