Jump to content

mariner 135 optimax ,svidde kabler til starter

kjetil haa

Recommended Posts

noen her som har litt peiling på utenbords motorer (mariner) var ute å fisket i går og fikk problemer med å få start på motoren , kom mye rare lyder (skrangle)så ble strømmen kuttet ,fram og tilbake i rundt 30 min ,fikk så start på den ,trodde hele tiden i går at det var svitsen som var synderen for det den har vert litt tullete i det siste . men etter en stund med prøving i båten så måtte jeg tilkalle hjelp ,var ute i dag å skrudde ned svits for å se etter feil men ingen ting å se, tok en skikk under motorlokket å fant så ut at kabel til starter var brent/svidd :( noen andre som har erfart det samme med svidd kabel ? hva kan vere grunnen til at den er svidd ?er det noe man bytter selv ?eller bør få utført hos fagfolk?  takk for svar :) 

Ganske sikkert er årsaken dårlig kontakt mellom kabel og starter. Start av motor er den tyngste oppgaven for batteriet og mye strøm skal frem til starter. En litt dårlig kontakt er nok til betydelig varmgang og det ser ut til at den dårlige kontakten har vært under den røde plasthetta, altså festet for kabel til starter.

Kan jo også være at kabelen berører gods, og dermed kortslutning, så sjekk det også.

Ingen problem å bytte denne selv, bare du vet hva du holder på med, og kabler i passende lengder,tykkelse og ferdigmonterte kabelsko som passer finnes flere steder.

Lader den?

Hadde noenlunde samme problem, men uten at det var synlige skader på den slik du beskriver/viser. På min motor var det kabelen til starteren som hadde kommet borti reimhjulet, slik at denne ble ødelagt. Dette førte til at en sikring røk, samt ladereleet tok kveld. Dette endte opp med at dynamoen til slutt røk og den sluttet å lade.

Jeg sendte den til verksted. Her fikk jeg skiftet dynamo, ny kabel til starter og sikring. Vært 100% siden dette.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

takk for svar folkens !  skal ta å få den på verksted ,arnstein! hadde du lyder i motor før hendelsen ? litt kjedelig å kjøpe alt nytt,om problemet skulle vedvare ,er ikke så mekanisk anlagt av meg å med 3 småbarn som tidt og ofte er med på fiske tur er det en opplevelse vi vil være foruten ! var forresten greit å være medlem i redningsselskapet i denne situasjonen :) 

er det som var så merkelig hos meg at det var ingen feilmeldinger /alarmer som slo ut.var ute å fisket for 3-4 uker siden å da skranglet det litt i motoren når jeg tok den i fri på fjernkontrollen . har kun skjedd 1 gang . er en 2005-06 mod optimax mariner ,kun gått 100 t ,er noen år ,men med lite gangtid, så er vel på tide å få den på service .La de gå over alt av ledningsnettverket ,få byttet ut det som er dårlig ! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...