Jump to content

Hvor plassere gass / propan flaske i Scand 25

Jangul

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Gass er skumle greier om en ikke passer på vedlikehold ja. Men jeg føler meg mer bekymret for slangene som ligger skjult i båten enn selve gass beholderen.

I båten vår (ny bruktbåt) står det en propanbeholder i motor rommet uten kasse. Kasse kommer til å bli montert, og slanger sjekket/byttet, men er fortsatt mest bekymret for slangene...

Hvordan er det med utlufting, må denne gå nedover for at gassen skal luftes ut? Jeg vil i det tilfellet komme ut rett i vannlinjen, eller under og det er jo litt ugunstig :giggle:  :thumbsdown:

Redigert av ChrisCraftPirate (see edit history)

Men jeg føler meg mer bekymret for slangene som ligger skjult i båten enn selve gass beholderen.

Hvordan er det med utlufting, må denne gå nedover for at gassen skal luftes ut?

Propangassen er i utgangspunktet tyngre enn luft og fortrenger dette.

Den vil "renne nedover" slik at det er et viktig punkt at luftingen skal være nedover.

Kommer du under vannlinjen vil sjøen virke som vannlås, flik at gassen får bygge seg opp i tanken og finne veien ut i båten...

Ellers er jeg jo enig i at slangene og koblingene er det største faremomentet. Disse må sjekkes for sprekker (morken slange) og trykktestes hvert år.

Gass som ikke er i bruk må stenges av.

Jeg har min stående under vasken! :) Da er den lett tilgjengelig for kokeapparatet.

Uten drenering og uten gasstett kasse som hindrer gass å komme inn i kabinen?

Gass er skumle greier om en ikke passer på vedlikehold ja. Men jeg føler meg mer bekymret for slangene som ligger skjult i båten enn selve gass beholderen.

I båten vår (ny bruktbåt) står det en propanbeholder i motor rommet uten kasse. Kasse kommer til å bli montert, og slanger sjekket/byttet, men er fortsatt mest bekymret for slangene...

Hvordan er det med utlufting, må denne gå nedover for at gassen skal luftes ut? Jeg vil i det tilfellet komme ut rett i vannlinjen, eller under og det er jo litt ugunstig :giggle:  :thumbsdown:

I motorrommet?  :confused:

Jeg tror at alle over her bør ta en titt på denne siden hva som er minimum krav til gass i båt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...