Maika Startet 9.Mai.2005 Del på Facebook Startet 9.Mai.2005 (redigert) Kjørte båten ned til Hvaler forrige helg. (Motvind og dårlig tid, så det ble motor, ja). Rett etter at det ble mørkt, begynner det å pipe fra instrumentpanelet for den ene motoren (Volvo Penta 2030) og oljelampa lyser. Jeg slår den av og går ned for å sjekke hva som er feil. Da jeg åpnet døra inn til motorrommet, står det noe røyk ut og rommet er fylt med vann opp til dørkarmen. (Litt stress en kort periode når jeg vurderer om jeg må gå inn til Moss (ukjent havn), i mørket, med én motor som gjør katamaranen svært vanskelig å finmanøvrere i havn, og en GPS som selvfølgelig slutter å virke akkurat da:) Jeg får gutta som er med til å få ut vannet med bøtte, og heldigvis viser det seg at det ikke kommer mer inn. For sikkerhets skyld stenger jeg også saltvannsinntaket og fortsetter Rekker ikke å gjøre noe mer før jeg må dra fra båten neste dag. Kommer ned igjen noen dager etterpå, sprayer motoren med WD40 (leste her at jeg burde ha gjort det med én gang) og begynner så å lete etter feilen. Oljen er helt fin, men i kjølevannet er det fullt av saltvann. Det viser seg at elementet som saltvannet går gjennom i varmeveksleren er helt grodd igjen, og at det da sannsynligvis har presset seg inn til kjølvannet der. Får renset dette (og selvfølgelig det på den andre motoren som ikke hadde bydd på problemer), men fortsatt begynner instrumentpanelet å pipe og oljelampa og ladelampa å lyse like etter at jeg slår den på (saltvannet kommer nå fint ut sammen med eksosen). Jeg bytter så dynamoene på motorene, og da lyser lampene på den andre motoren. Altså, feil på dynamoen (Valeo, 60 Ampere, original VP-dynamo). Jeg fikk først høre at det sannsynligvis var børstene som hadde brent opp, og at det kunne være nok å bytte disse, men da jeg ringte Sørfonden Båtslipp i Oslo, sa de at når spola først hadde vært under vann ville det legge seg salt i den slik at den ville kortslutte og at jeg derfor må kjøpe ny. 1. Vil det ikke være noe vits i å prøve å fikse børstene på dynamoen først? (700,- på Sørfonden.) 2. Vil jeg kunne få ny dynamo billigere i Sverige? (Ca. 3000,- på Sørfonden.) 3. I tillegg har timetelleren begynt å svikte litt, er dette en feil i releet? Uansett en lærerik (men dyrkjøpt) erfaring, dvs. nå skal også jeg montere automatisk lensepumpe i motorrom, pluss være flinkere til å sjekke/overhale motor før tur. Redigert 9.Mai.2005 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Bytt til ny dynamo. har den vært under vann mens den ladet er såpass skadet at det ikke er lønnsomt å reparere. Timetelleren får signal ifra turtelleren, turtelleren får (ofte)signal ifra dynamoen. Kan det være noe her? Timex Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 9.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Timetelleren får signal ifra turtelleren, turtelleren får (ofte)signal ifra dynamoen. Kan det være noe her? Timex <{POST_SNAPBACK}> Timetelleren svikter med dynamoen fra den andre motoren også... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Det første jeg ville gjort var å bytte begge de sikringsgreiene som står på motoren. Disse har jeg hatt mye porblemer med, og elektronikken i instrumentpanelet kan gå helt amok hvis det er minste tegn til dårlig kontakt i disse - og det blir det selv om de ser helt ok ut. Måtte bytte begge disse på min motor før jeg fikk fred for rariteter fra instrumentpanelet . Tok meg nesten to år å finne ut av Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Det første jeg ville gjort var å bytte begge de sikringsgreiene som står på motoren. Disse har jeg hatt mye porblemer med, og elektronikken i instrumentpanelet kan gå helt amok hvis det er minste tegn til dårlig kontakt i disse - og det blir det selv om de ser helt ok ut. Måtte bytte begge disse på min motor før jeg fikk fred for rariteter fra instrumentpanelet . Tok meg nesten to år å finne ut av <{POST_SNAPBACK}> Er det denne du mener: Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Før jeg hadde kjøpte ny dynamo ville jeg ha kontaktet Fredrikstad Vikleverksted og spurt om prisen for å legge på nye viklinger - hvis det er det som viser seg å være problemet. Hadde først skrudd dynamo fra hverandre vasket, renset og sprayet og sjekket om det var synlige brennskader på viklinger og børster før jeg event. leverte den inn. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Er det denne du mener: Jepp. Men husk å bytt på begge sider. Det sitter en på hver side. Jeg måtte bytte begge før jeg fikk fred. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 11.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2005 Jeg kan få dynamo og "Laddningsfördelare" hos bl.a Drevia.se for SEK 3000,-, dvs. NOK 2600,-. Det ser ut som "Laddningsfördelaren" kun tar 60A. Jeg har to motorer som hver leverer 60A. Må jeg i så fall også ha to slike for å ha noe nytte av den, evt. én for 120A? (Ikke så mye poeng å kjøre ned til Lysekil og bruke på bensin de kronene jeg sparer på valutakurs, hvis den ikke er noe jeg lett får solgt da..) Ellers har jeg fått svar fra endel andre forhandlere i Sverige, og de skal ha fra 3000,- til 6000,- (!). Konklusjon: VP-deler er i noen tilfeller litt billiger pga. valutakurs, men ikke noe poeng å kjøpe der hvis man må reise et stykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.