Jump to content

Motor delvis under vann, ødelagt dynamo?


Maika

Recommended Posts

Kjørte båten ned til Hvaler forrige helg. (Motvind og dårlig tid, så det ble motor, ja).

Rett etter at det ble mørkt, begynner det å pipe fra instrumentpanelet for den ene motoren (Volvo Penta 2030) og oljelampa lyser. Jeg slår den av og går ned for å sjekke hva som er feil. Da jeg åpnet døra inn til motorrommet, står det noe røyk ut og rommet er fylt med vann opp til dørkarmen. (Litt stress en kort periode når jeg vurderer om jeg må gå inn til Moss (ukjent havn), i mørket, med én motor som gjør katamaranen svært vanskelig å finmanøvrere i havn, og en GPS som selvfølgelig slutter å virke akkurat da:) Jeg får gutta som er med til å få ut vannet med bøtte, og heldigvis viser det seg at det ikke kommer mer inn. For sikkerhets skyld stenger jeg også saltvannsinntaket og fortsetter

Rekker ikke å gjøre noe mer før jeg må dra fra båten neste dag. Kommer ned igjen noen dager etterpå, sprayer motoren med WD40 (leste her at jeg burde ha gjort det med én gang) og begynner så å lete etter feilen. Oljen er helt fin, men i kjølevannet er det fullt av saltvann. Det viser seg at elementet som saltvannet går gjennom i varmeveksleren er helt grodd igjen, og at det da sannsynligvis har presset seg inn til kjølvannet der.

Får renset dette (og selvfølgelig det på den andre motoren som ikke hadde bydd på problemer), men fortsatt begynner instrumentpanelet å pipe og oljelampa og ladelampa å lyse like etter at jeg slår den på (saltvannet kommer nå fint ut sammen med eksosen). Jeg bytter så dynamoene på motorene, og da lyser lampene på den andre motoren. Altså, feil på dynamoen (Valeo, 60 Ampere, original VP-dynamo).

Jeg fikk først høre at det sannsynligvis var børstene som hadde brent opp, og at det kunne være nok å bytte disse, men da jeg ringte Sørfonden Båtslipp i Oslo, sa de at når spola først hadde vært under vann ville det legge seg salt i den slik at den ville kortslutte og at jeg derfor må kjøpe ny.

 

1. Vil det ikke være noe vits i å prøve å fikse børstene på dynamoen først? (700,- på Sørfonden.)

2. Vil jeg kunne få ny dynamo billigere i Sverige? (Ca. 3000,- på Sørfonden.)

3. I tillegg har timetelleren begynt å svikte litt, er dette en feil i releet?

 

Uansett en lærerik (men dyrkjøpt) erfaring, dvs. nå skal også jeg montere automatisk lensepumpe i motorrom, pluss være flinkere til å sjekke/overhale motor før tur.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Det første jeg ville gjort var å bytte begge de sikringsgreiene som står på motoren. Disse har jeg hatt mye porblemer med, og elektronikken i instrumentpanelet kan gå helt amok hvis det er minste tegn til dårlig kontakt i disse - og det blir det selv om de ser helt ok ut.

 

Måtte bytte begge disse på min motor før jeg fikk fred for rariteter fra instrumentpanelet . Tok meg nesten to år å finne ut av :headbang:

Link to post

Det første jeg ville gjort var å bytte begge de sikringsgreiene som står på motoren. Disse har jeg hatt mye porblemer med, og elektronikken i instrumentpanelet kan gå helt amok hvis det er minste tegn til dårlig kontakt i disse - og det blir det selv om de ser helt ok ut.

 

Måtte bytte begge disse på min motor før jeg fikk fred for rariteter fra instrumentpanelet . Tok meg nesten to år å finne ut av  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det denne du mener:

Bilde

Link to post

Før jeg hadde kjøpte ny dynamo ville jeg ha kontaktet Fredrikstad Vikleverksted og spurt om prisen for å legge på nye viklinger - hvis det er det som viser seg å være problemet.

Hadde først skrudd dynamo fra hverandre vasket, renset og sprayet og sjekket om det var synlige brennskader på viklinger og børster før jeg event. leverte den inn.

Link to post

Jeg kan få dynamo og "Laddningsfördelare" hos bl.a Drevia.se for SEK 3000,-, dvs. NOK 2600,-.

Det ser ut som "Laddningsfördelaren" kun tar 60A. Jeg har to motorer som hver leverer 60A. Må jeg i så fall også ha to slike for å ha noe nytte av den, evt. én for 120A?

(Ikke så mye poeng å kjøre ned til Lysekil og bruke på bensin de kronene jeg sparer på valutakurs, hvis den ikke er noe jeg lett får solgt da..)

 

Ellers har jeg fått svar fra endel andre forhandlere i Sverige, og de skal ha fra 3000,- til 6000,- (!). Konklusjon: VP-deler er i noen tilfeller litt billiger pga. valutakurs, men ikke noe poeng å kjøpe der hvis man må reise et stykke.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...