Jump to content

Hvordan tre VHF-kabel på nytt i gjennom liggende mast ?

Jonesy

Recommended Posts

Manglet VHF-antenne ifjor, men ny passet fint i braketten på toppen:

bilde

Men kabelen skranglet og slo vannvittig i masten forrige sesong. På forrige båten min dro jeg ut lanterne-kabel og stripset fast en bit rør-isolasjon ca hver meter, da ble det stille.

Ville gjøre denne operasjon her også, men hullet i masten var for trangt for denne solide skjøten min med tråd og tape:

bilde

Ble nødt til skjøte på nytt med bare tape i stedet.

Her kommer dilemmaet, denne nye skjøten røk når var på vei opp igjen med kabel inkl rør-isolasjon, noen meter unna toppen.

Bunnen av masten ser slik ut, det er ingen kabelkanaler i den, er gjennomgående og ender på et beslag på kjølen; (jepp meningen bytte lanternekabel med sukkerbiten også)

bilde

Jeg fikk kabelen helt ut. Tenkte prøve dytte den inn igjen fra toppen, men i andre enden av kabelen sitter et skjøtekobling som ser presset på ut, en slags sekskant-sak. Den gikk ikke inn i hullet i toppen av masten.

OK, noen gode ideèr ?

Masten står jo ikke oppreist, så senke ned sykkelkjede og tau går ikke nå, og kan bli vanskelig få ut kabelen i bunnen når masten er nede i foten sin senere.

Elektriker-trekkefjær kanskje, masten er vel ca 14m ?

Alternativet er å skru av beslaget på toppen av masta. Jeg antar at det er de tre skruene som holder mastetoppen på plass. Trekk kabelen helt igjennom masta, og fisk den ut av hullet til slutt. Jeg har brukt denne løsningen flere ganger. Har forresten også god erfaring med å pakke inn kabler i rørisolasjon for å hindre slamring. Jeg har skiftet VHF-kabel nylig, så jeg må nok gjenta prosessen neste gang jeg tar ned masta.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Har nettopp gjort samme operasjon, med VHF-kabel, strømleding til trikolor, ankerlanterne, nytt storselsfall og bomløfter. Prøvde trekkefjær, men det måtte jeg gi opp da det var alltid noe den støtte i mot. Løsingen ble å trekke igjennom et sett murersnorer med det gamle storseilsfallet og trekke kabler og nye fall gjennom med dem. Husk å sette på for å lage en "kon" og at du kanske må trekke den tilbake igjen (så ikke lag en "mothake"). 

Hei gutta !

-Ja, jeg har fablet litt rundt å få brukt storseilfallet på en måte, det går jo helt til topps. 

Storseilfallet mitt går forsåvidt ut av masten ca 2,5m før bunnen av masten, idet har gjennomgående mast,

men tror man må tenke videre med det fallet som utgangspunkt. 

Idèer?

-Skru av topp-beslaget på masten og starte der, vil nok i hvert fall løse problematikken med for lite hull i masten til at skjøtestykket på VHF-kabelen ikke går inn.

Må prøve få av toppen ja.

Oppdatering:

Fikk ikke skrudd av de 3 skruene som fester toppstykket til masten. Har hatt på olje, og så går det kanskje bedre med låse-tang i neste forsøk.

Kikket også på beslaget hvor storfallet går inn ett stykke opp på masten, liten mulighet for å stikke/få tredd noe nedover mot bunnen der.

"...stort rom for forbetring",

opplys meg gjerne ? ;-)

Fikk ikke skrudd av de 3 skruene som fester toppstykket til masten. 

Når jeg gjorde samme øvelse viste det seg at det jeg trodde var en bolt jeg kunne skru ut, var bøyd oppover rett innenfor "masterøret". For å få løsnet mastetoppen måtte jeg skru av en mutter som satt OPPÅ toppen. Den bolten jeg så på siden var bare for finjustering av boltens vinkel, så den treffer hullet i mastetoppen når delene skal settes sammen igjen (Hvis det var forståelig) 

Men når du har 3 bolter blir jeg litt i stuss. Går de rett gjennom masten og ut på andre siden? 

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Heisan !

Nei, skruene er gjenget til godset i toppen. 

Men det å få av toppen er ikke så viktig lenger, idet det er åpning i den, kan se trinsen til storfallet der. Jeg stakk en skrutrekker inn i hullet til VHF-ledningen, og da så seg den gjennom sprekken i toppen.

Neste satsing er trekkefjær gjennom sprekken i toppen, og ned til bunnen.

(Noe dritt at dette ikke er i orden, nå som endelig ble godt vær.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...