Jump to content

Transport av båt fra Risør til Oslo 2015

Oggi

Recommended Posts

jeg har kjørt båten rundt kysten fra Bergen, men måtte gi opp ved Risør. En ulyd rundt hylse, pakkboks, gir, pluss urovekkende mye vann som kommer inn ved hylsen - gjør at vi ikke tar sjansen på å fortsette. Nå trenger jeg altså en bil med krane som kan frakte båten siste rest inn til Nesodden. Har funnet flere tråder om slikt men de fleste er så gamle at tipsene ikke lengre har noen verdi. Båten er 30 fot, veier 5 tonn og har største høyde på 3,9 meter. Ved å fjerne den fremste kalesjen og skru ned en lanternemast kan høyden reduseres til rundt 3,20.

Har noen tips til dyktige transportører. Ettersom den nå ligger i gjestehavnen, så haster det å få flyttet den.

Redigert av Oggi (see edit history)

Lastebåt hadde jeg ikke tenkt på... Kanskje det er en bra løsning. Har vært litt engstelig for at den blir for høy til landeveistransport, så båt er en mulighet. Noen tips om hvem og hvor..?

Ellers har jeg lagt den inn på Mitt Anbud også, så vi får se hva som skjer når Norge våkner til liv etter Pinsen.

Gjerne det hegra. Men hvem vil slepe meg til Nesodden? Om noen har lyst på en slik jobb så er jeg lykkelig for det. Send meg gjerne en melding med prisforlangende - så skal vi fort bli enige!

Bare for å supplere informasjonen: båten går og er manøvreringsdyktig, slik at jeg kan gå inn og legge til for egen maskin. Ellers er jeg klar for å være med på et slikt slep både ukedagene og helg. Supert om noen ville tatt slepejobben!

Reparasjon i Risør har vært i tankene det også. Nå skal hele båten inklusive motoren overhales når vi har kommet hjem, så jeg er vel bare utålmodig etter å få den til hjemmehavnen. Er det noen som kan anbefales i Risør i tilfelle jeg går for den løsningen? Er helt på ukjent mark her, men regner med at det finnes solid kompetanse i en by som Risør.

Litt oppdatering. Har fått tilbud fra Ulvan rederi på 9.500 +mva. Da løfter de båten opp fra vannet i Risør og setter den på sjøen i Fredrikstad. De går ikke lengre nordover på den ruten. Vurderer det likevel ettersom det blir enklere å få ordnet med mekaniker kun halvannentime hjemmefra.

Har også fått tilbud om slep fra en 44 foter fra Arendal. Men, det er enkelte ting jeg må sjekke med båtmekaniker før slep blir aktuelt. Det at vann kom inn ved hylsen når akslingen går rundt- det vil vel ikke bli noe bedre om båten blir slept. Da vil kanskje akslingen gå rundt med samme fart som om jeg gikk for egen maskin...? Dermed er vi jo like langt. Jeg får sjekke opp i det i løpet av ettermiddagen og kvelden.

Så langt ingen respons fra MittAnbud.

Når jeg sjekket dette i fjor var Nor Lines noe dyrere enn Ulvan, og i tillegg må du ha egen krybbe om bord på Nor Lines sine båter. Kristian With som er den båten Ulvan benytter primært til dette har ofte anløp i Moss også, slik at min båt ble lagt i vannet her. Sjekk med dem så kan det hende at det blir en kort, fin tur hjem :smiley:

Hilsen Ludde

Allan E : En slepejobb vil bli veldig dyrt hvis det er en lokal båt som gjør det.

Jeg tenkte på om Oggi hadde noen venner med båt som var villige til å ta turen, og selvsagt må den være tett rundt hylsa under slepet :smiley:

Allan E : Det billigste blir nok lastebil.

Ja, hvis den bare går på lastebil.

Men høyden er helt i grenseland da en lastebil er rundt 1,2 m høy på planet. Og hvor brei er båten ? Det kan fort bli snakk om en nedbygd semitrailer pga høyden, spesialtransport pga bredden som igjen kan bety følgebil, dispensasjon, kun tillatt å kjøre i visse tidsrom, samlasting med annet gods er heller ikke tillatt hvis det dreier seg om spesialtransport og trådstarter må betale hele turen selv. Hvordan er fremkommeligheten for en semi på laste og lossested som også må ha kran.

Det var vel noe jeg klarte å hoste opp i farten, men klart, går det med bare en lastebil så er det nok overkommelig :smiley:

Lokal reparasjon er fremdeles en aktuell tanke. Det er en 6 sylindret Perkins i båten, med et Vgir som gjør at det er vanskelig å få god tilgang til hylsen. Kanskje må en løfte motor for å komme til..? Hvem i Risør skal jeg kontakte. Noen som har erfaringer derfra? Både Sjøsenteret og det andre båtsenteret ved Krana - har både løfteutstyr og verksted ser jeg, men det synes som om de mest jobber med div outboard og Volvo. Hvem skrur på gamle dieselmotorer og tilhørende utstyr? ⚓️

Lastebil går nok ikke. Det må nok være en nedsenket henger. Båten er 3,80 bred. Jeg har sendt forespørsler i øst og vest, og håper snart det kommer noe respons.

Ellers blir det Ulvan til Fredrikstad (event. Moss - skal sjekke), eller lokalt verksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...