jcjohansen Startet 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2015 Har ett spm, har en Mercedes diesel som har blitt satt inn igjen etter en service, kobla til alt å alt virker som det skal, eneste jeg la merke til er at oljetrykk på panelet står I bånn. Nå har ikke motoren godt noe særlig mer enn maks ett minutt da har jeg veldig lite trykk på vann der båten står, det er bra med olje på motoren. Vill dette komme når motoren har fått godt litt? Har dobbel sjekka koblingene å laster jeg den røde til pluss så fungerer instrumentet ihvertfall. Noen tips:)? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 (redigert) Test oljetrykket med løst manometer. Monter det rett på uttaket til der hvor oljetrykksmåler sitter i dag. Da først vil du være 100% sikker på om du har trykk eller ikke. Hvis vi så forutsetter du har trykk, koble så ledninger direkte fra giver til instrument. Da vil du finne ut om ledningsnettet er ok. Med flaks alt virker, ditt ledningsnett er ikke bra. Hvis ikke alt da virker er enten giver eller instrument kaputt. Lykke til Redigert 25.Mai.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Ja ok, for har bytta alt av kabling under opp pussing av båten, men må motoren ha godt lenge Før jeg får trykk? Biltema har vel sånne manometer tror jeg. Takk for svar;) Sitér dette innlegget Link to post
xorzizten Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Oljetrykk i motor oppstår sekunder etter start, i noen tilfeller allerede mens du kinner på starter. Ville sjekket sensoren, at den fungerer, og ledningen mellom sensor og instrument. Er det en, eller 2 ledninger på sensor ? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Det er to kabler til sensoren, på instrumentet er det 4, da to til lyset I instrumentet å to til givern, å de går rett til giver uten noe koblingsstykke. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Det er som du sier xorzizten, I fjor så fort jeg dro om tenninga så spratt den opp på ca 6 kg trykk Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Biltema har løse oljetrykksmålere. Start der hvis du ikke har trykk, så risikerer du ikke at motoren ryker. Når du vet du har trykk, kan du jo bruke båten selv om du bruker tid på å finne ut av instrument eller giver. Det skal vel være 5 ledninger inn på instrumentet. Jord, pluss, signal fra giver. Så kommer jord og pluss for lyset. Av og til er jord lys og jord instrument koblet sammen fra produsent, så du kun trenger en jord inn. De to ledningene du har på giver er en til signal instrument og en til jord. Det du sier i innlegg 5 kan tyde på at du har koblet noe feil. Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Ja det kan nok stemme det at jeg har det jori, da skal jeg sjekke litt I morra. Har sitti å tenkt litt på koblinga å tror jeg har bomma litt:) takker for svar å hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hmm, oftest så ligger pluss direkte til instrument, minus fra motorblokka via giveren. Oljetrykksgivere med 2 tilkoblinger er ofte 1 til instrument og 1 stk on/off til lampe/alarm. men kan jo være du har en annen type. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Har en hvit/Rød en sort en blå en helt Rød. Har koblet hvit/Rød + blå for å få lys, Rød og sort ned til giver, men det er nok der jeg har koblet feil, Det er vel Rød ned til giver å svart fra giver til jord? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 (redigert) Sitter her med en oljetrykksklokke fra Biltema med de kabelfargene du nevner! Der skal sort ned til giver, blå til minus (jord), rød til pluss (via tenningslås?), rød/hvit til pluss via bryter (belysning) Den andre tilkoblingen på giver skal tilkobles minus (jord) http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/25-8027_man.pdf Bjørn Redigert 25.Mai.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Tusen takk mateco;) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Har da koblet som skjema sier, men nåla flytter seg så vidt litt opp på røde på instrumentet når jeg vrir på nøkkelen. Får prøve med ett manometer I morra, hva kan være gæli hvis heller ikke den indikerer trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 En del VP motorer, trenger 10-15 sekunders gange før trykket er bygd opp. Gjelder bl.a. ad40/41. Kan hende at du må la den gå litt på motor, noen få sekund. Giver kan jo også være defekt, er ofte de som går fremfor instrumentet. Er instrument og giver nye hos deg? Er de fra samme leverandør? Er de satt opp med samme trykk? Bare sjekkespørsmål dette Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Riktig som du sier jori, lot den gå in en 20 sekunder å da kom trykket med en gang, så Tusen takk folkens for gode råd å til, da kan jeg få snekka på fjorn med god samvittighet;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.