Jump to content

Hvilken vannjet er dette?

bestyraren

Recommended Posts

Hei

Etter ein ny, lite gjennomtenkt handel sit eg med ein båt det har stått vannjet i. Vannjet'en er der men eg mangler motor. For å vite kva motor eg evt treng skulle eg gjerne ha visst kva vannjet dette er.

Alternativet vert å hekte på ein påhengsmotor på brakett. Har ein 100hk -69 modell Mercury "Tower of power" ståande som og hadde sett bra ut montert på båt i staden for i kjellaren.

Vedlagt er nokre bilder av vannjet'en. Liten og hendig, men kva type er det og ikkje minst; kva passer av motoralternativ?

20150525_141704_zpsd83vtgua.jpg

20150525_141909_zpse9h0tbhy.jpg

20150525_141606_zpschxfz96r.jpg

• 3 uker senere...

Var visst ikkje berre berre, dette her.

Her er forresten båten vannjet'en har stått i om det kan få nokon på gli. Aner heller ikkje kva produsent dette er, synest den har noko Amerikansk over seg, men er jo ikkje større enn 15-16 fot og alt er vel stort "over there"?

Alle hint og tips mottas med takk.

20150609_132508_zpsnxhvlef9.jpg

20150609_132650_zpskhroccut.jpg

Utifra siste bildet ditt der det viser to eksosutløp, så tipper eg at det har stått en V8'er bensinmotor på rundt 200-250 hk. Hadde eg vært deg, så ville eg montert en v8'er med rakrør ut hekken, får ekstremt tøff lyd da :cool:  Chevrolet 350cid- motorer får enn nesten kastet etter seg og det tror eg vil passe ypperlig for denne båten. Deletilgangen er også ekstrem til desse motorane, og delene er billige "over there". 

Kan likne på PP Jet eller muligens Hamilton, tror mest på PP...

Båten har litt trekk av Glastron men er ganske usikker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Supert, no snakker me  :thumbsup:

Og eg som akkurat har funne ut at ein kollega har ein 400hk Corvettemotor til overs.... Får heller krype til korset og sjå om ein kompis vil skille seg frå ein Ford V6'er i staden. Då passer jo det eg har av deler frå motoren som har vore der. Eg fann bl.a eit Ford emblem under all overflaterusta på starteren som låg i båten.

Takk for god hjelp og detektivarbeid. Får bli ein prosjekttråd her når eg får samla meg litt.

På begynelsen av 80 tallet lå det en håndfull sånne båter du har lagt ut bilde av her som Sjøloftet i dag har sin pizzasjappe i Brevik.

De var av litt forskjellig størrelse og hadde også forskjellig type motorer. En av motorene var så vidt jeg husker en 2-4 sylindter boxer.

Alle hadde vannjet. Hvem som importerte de vet jeg ikke men det kan være flere som kommer på disse båtene nå.

Det var noen her som bygget disse om til påhenger etter litt tid.

De var jo rene drømmebåtene for oss på den tiden.

Tror at alle hadde blå skrog

• 11 måneder senere...

Planen var lenge å tette hull etter vannjet og så benytte påhengsmotor eg har ståande. No kom aldri tette-jobben i gang og skulderskade hindrer meg i å få båten klar til denne sesongen og. 

Må nok handle meg ein sjøklar liten båt om eg skal på sjøen i år, så om nokon er interessert i å overta dette prosjektet får de rope ut. Kjem nok annonse på Finn om nokre dager, då med oppdaterte bilder.

:nonod:

Hehe, tror 400hk bør utgå ja. :lol:   Bikiniskroget har meg bekjent ikke så mye over 50knop å gjøre med mindre du er særdeles glad i chine walk. Vannjet mister vel de fleste fordeler over 50knop også.

de som kjører vannscooter i nærmere 70 knop er kanskje ikke helt enig i det siste.   jet krever mer effekt  - men vil jo også gi mer stabilitet i høy fart . Man får jo ikke løft og rotasjonsmoment fra propellen , men istedet vil inntaket på jeten prøve å holde båten i kontakt med vannet. 

Musling i nesten 70 knop med jet:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Har du enda vannjeten? *sikler*

Har både båt og vannjet ståande. Får ikkje bruke armen før utpå høsten ei gong så salg vurderes, evt kjøp av passende innenbordsmotor med marinisering. 

4000,- for båt og vannjet. Passerer du Voss i sommar så kan du komme og kikke på den, det gjeld for så vidt alle interesserte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...