basbakken Startet 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2015 Hei alle sammen. Håper noen her har noen gode ideer til hva jeg kan se etter. Jeg har en VP TAMD31A som jeg ikke fikk opp turtallet på. Skrudde derfor ut dieselpumpen og leverte denne på service hos godkjent verksted. Jeg var nøye med å ikke røre medbringeren på motoren mens pumpa var ute. Pumpa ble montert igjen på samme vis som den ble tatt ut. Pumpa ble montert og luftet ut. Det ble kontrollert at diesel kommer ut av dyserørene ved kinning og systemet er luftet ihht manualen. Ved å kontakte dieselverkstedet igjen da den ikke ville starte, så anbefalte de meg å sjekke at vannpumpen ikke klemte på medbringeren. Har skrudd ut sjøvannspumpen for å være helt sikker på at det ikke er denne som lager kluss. Nå er jeg tom for ideer og motoren vil ikke starte. Kinner og kinner, men ingen tenning. Noen som har noen gode forslag til hva jeg kan se etter? Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Sikker på at pumpa er rett huket i forhold til merkene? Sitér dette innlegget Link to post
basbakken Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Nei det er vel der jeg kommer til kort. Har satt inn pumpa på medbringeren uten å turne motoren etter at jeg tok den ut. Fikk da beskjed om at det skulle bli riktig. Noe det sannsynligvis ikke er... Hvordan sjekker jeg huket" i forhold til merkene? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Kan du ha havna 180 grader feil? Om det har skjedd er du i alle fall 100% sikker på å ikke få start... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Spannerman Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Diesel pumpe er ikke 'plug and play' hvis du har demontert den så må du stille den inn med klocka, det betyr at du må bruk et special verktøy som gå i bak side av pumpen og det måler hvor mye stempelen (plunger) i pumpen beveger seg, når motoren kommer til TDC på no1 sylinder. Hvis du er ikke kjent med prossesen så må du få en ingenior ombord desverre. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Det ligger oppskrifter her inne på hvordan du monterer pumpa. Jeg lagde en tråd en gang på 41-motoren, og framgangsmetodene er de samme. Du trenger et stoppverktøy som låser svingjulet i posisjon på TDC for stempel no 1. I tilegg trenger du ei indikatorklokke som måler plungerbevegelsen. 1/10mm feil og du får ikke liv i motoren. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hegra Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Dumt spørsmål kanskje, men ble den montert igjen slik at de utvendige overett merkene stemte ? Den har vel ovale spor i festene denne også, eller ?? Hadde selv ei pumpe på service, men før jeg skrudde den av lagde jeg overett merker. Skrudde rett på igjen på merkene, og gikk som ei klokke. Men jeg vet i grunnen ikke om det ble gjort så mye med den, da servicen var svært rimelig og dermed så har jeg kanskje bare hatt flaks. Obs, der ser jeg merkene har vært oppe allerede i # 2. Beklager. Redigert 26.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
basbakken Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Problemet er fikset.....*s* Takk til alle som ga gode tilbakemeldinger. Etter å ha lest litt her inne, så måtte jeg krype til korset og få med ut en mekaniker som kunne dette med måleinstrumenter osv... Viste seg at pumpa var feil og den ga diesel på sylinder som ikke skulle tenne og var ikke korrigert for riktig "løftehøyde". Metoden som ble benyttet var i henhold til beskrivelser her inne. Takker for alle gode tilbakemeldinger... Kan forresten nevne at det ikke ble funnet noen over ett merker på min motor. Derimot så er det noen mm forskjell på de 4 boltehullene som går gjennom medbringeren og skal skrus inn i akslingen på dieselpumpa. Dermed passer de bare en vei, men de kan tvinges feil om du ikke er forsiktig. Kjekt å vite....*s* Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.