erlend mb Startet 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2015 Jeg har en yamaha utenbordsmotor på 60 hk som stopper på tomgang. I dag da jeg var ute og prøvde motoren for første gang, gikk det greit så lenge jeg kjørte forover i litt hastighet, men ved lavere turtall døde den. I revers døde den med en gang. Den har og pleid å dø ved ferskvannskjøring etter ca 5 minutter. På vei tilbake til havna, sank turtallet plutselig brått, og motoren hostet av og til opp i turtall, for så å synke til samme lave turtall like etterpå. Jeg pumpet litt på belgen på bensinslangen, og motoren kom seg igjen. Da jeg ferskvannskjørte motoren etterpå, pumpet jeg og på belgen når motoren begynte å fuske, og det hjalp da og. Er dette et problem som lar seg løse lett? Jeg leste at man kunne pumpe belgen knallhard, og se om det piplet bensin fra noen av koblingene på bensinslangen da. Men dette vil vel bare virke mellom belgen og forgasseren..? koblingene mellom tanken og belgen påvirkes vel ikke av dette? Hva annet kan være galt enn lekk bensinslange? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hmm.. Tror du kan ha problemer med forgasser eller bensinpumpe. Har vært borti eldre yamaha hvor rester fra pumpemembran hadde satt seg i setet for nåleventilen. Da må forgasser demonteres og spanderes en rens. Husk bare å skru ut setet for nåleventilen. Der sitter det sannsynligvis en gummibit. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Takk for svar. Så den kan bli i orden ved å rense forgasser, eller må jeg bytte pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Du bør jo sjekke pumpa. Den er en firkantet klump om jeg ikke husker feil. Følg bensinkoblingen og slangen går da innom denne før den går videre til forgasser. Er det en forgasser på denne?. Rens av forgasser er sikkert greit det også. Men mange som ikke skrur ut sete for nåleventilen ved rens og da oppdager man ikke eventuellt gummirester som sitter der. Dette funker helt til motoren begynner å sluke litt suppe men pga hindringen får den ikke inn nok før man har slakket av og pumpet inn pånytt.Du skjønner det når du demonterer. flottøren skyver nålen inn når bensinen stiger i flottørkammere og regulerer høyden/mengde bensin i kammeret. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 det kan også være dårlig tanklufting eller at en av koblingene til bensinslangen trekker falskluft. Har du annen tank/bensinslange å prøve med? Om du bytter slange, kjøp originalt. Biltema slangen har koblinger som er søppel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
erlend mb Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) Takk for hjelpen. Jeg har demontert bensinpumpa, og membranene var hele. Men den ene holderen for den ene membranen var rustet, og det var noen små biter med løst rust der. Så det samme kunne vel ha skjedd med en sånn bit? Er det riktig av meg å anta at nåleventilen er inni forgasseren? Er det den han tar ut ca 6.40 uti denne filmen? Redigert 28.Mai.2015 av erlend mb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Hei. Du kan se han løsner flottøren med nåleventildelen hengende under ca .8:40 i filmen. Messing setet som sitter igjen kan skrus ut og under dette kan det sitte biter av gummi etc. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 (redigert) Forresten. Startgass med plastrøret på kan være en nødløsning å rense dyser og kanaler med. Selvfølgelig best med trykkluft. De 3-4 hullene i venturien der hvor selve gass spjeldet ligger an har en tendens til å tettes og da får man hakkete tomgang og gassrespons på lave turtall. Venturien er da altså innerst i forgasser halsen om du skjønner..Det er de han peker på rundt 10:00 i filmen. Redigert 28.Mai.2015 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Da har jeg åpnet forgasserne. Nåleventilen var det ikke. Den ventilen han peker på 6.40 i filmen var kanskje litt trang, men det var lett å blåse rent med munnen, så jeg vet ikke om det hadde noe å si. Venturi tror jeg ikke forgasserene mine har, fant ikke noe som lignet hvertfall. Nå lurer jeg på om kanskje bensinpumpa er dårlig likevel, selv om jeg ikke kan se noe galt med den. Men de som ligger til salgs er for 1984 og nyere motorer. Min er selvsagt 1983. Men pumpa er veldig lik de som ligger til salgs. f.eks: http://www.ebay.com/itm/Yamaha-outboard-fuel-pump-60hp-NEW-Free-postage-/321426869608?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4ad688cd68&vxp=mtr Er de kopatible, selv om de sies å være for 1984 og nyere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 ikke sikker, men motoren din ble solgt som Yamaha 55hk og Mariner 60hk i mange år og sikkert lettere å finne deler til, yamaha 60hk 2syl ble bare solgt i norge 1 eller 2 år om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har du originale tilkoblinger fra bensinslangen til motoren? Jeg har hatt samme problemet på en 75 hk Yamaha, da viste det seg at de har endret tilkoblingen noe. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.