Jump to content

Strategi ved salg av båt?

Fredrik Berge

Recommended Posts

Hallo. Da må båten selges. Å med det lurer jeg litt på åssen båtsalget er for tiden ? Noen sier den må bli lagt ut for salg i løpet av mai. Andre sier at folk ikke kjøper båt før juni/juli. Hva er en god salgs taktikk ?

Jeg har valgt bevist og holde tilbake en del info om båten(som bland annet ny kalesje, ny propell osv.) for at folk som ringer eller kommer og ser skal få et bedre inntrykk av båten en det de fikk av annonsen. Men virker ikke til og bite på?

Er det bedre og skryte båten litt opp. For så og ta det negative når du har fått oppmerksomheten til en kjøper ?

Ingen grunn til å holde tilbake info som vil være et plus for din båt.  Før noen ringer deg eller kommer og ser på båten vil den bli vurdert opp mot andre båter som ligger til salgs og her er det greit at en evt. kjøper får vite hva du har, hva som er nytt/forholdsvis nytt, gangtimer på motor, pris osv.  Og som Viking 28-/79 sier.  Du kommer lengst ved å være ærlig.  

Unngå ordene "kupp", "unik mulighet", "best i sin klasse", "vurdere å selge" og annen bullshit.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei. Dersom båten er klar for salg nå ser jeg ingen grunn til å vente med å legge den ut. Sommeren i Norge kommer plutselig og kan være kort, og en kjøper vil jo gjerne få mest mulig ut av sesongen.

Jeg tror det er veldig uklokt å unnlate å nevne oppgraderinger som ny kalesje osv i annonsen. Det er jo akkurat slike ting som kan gjøre at en potensiell kjøper velger å kontakte deg fremfor selgere av tilsvarende båter i markedet. Dersom du ikke får kjøperne til å ringe får du aldri opplyst om oppgraderinger som kan gi deg et fortrinn fremfor andre.

Bruk litt tid på å lage en god og ærlig annonse. Det er viktig at båten fremstår ren og ryddig, og sørg for å ta en del gode bilder som du legger ut.

Hvis det er en nogenlunde kurant båt og prisbildet er rett er det nok ingen problem å selge den.

Lykke til med salg.

Gode bilder, ryddig og reint.  Når eg selde båt i fjor, 28 fot seglbåt frå først på 80-talet, laga eg først ein annonse der alle detaljar var med, alt vedlikehald etc.  Ingen tok kontakt.  I neste annonse var eg litt meir tilbakehalden med informasjonen. Tanken var at dei som var interesserte skulle ha noko å spørja om når dei tok kontakt.

Etter andre annonse fekk eg fleire som tok kontakt, og fekk til slutt seldt båten, om enn til lågare pris enn eg hadde håpa.  Og detaljane frå første annonse vart lagt inn i kjøpekontrakten.

Første annonse vart lagt ut på Finn på ettersommaren i fjor, og han vart seld på seinhausten.

Jeg har valgt bevist og holde tilbake en del info om båten(som bland annet ny kalesje, ny propell osv.) for at folk som ringer eller kommer og ser skal få et bedre inntrykk av båten en det de fikk av annonsen. Men virker ikke til og bite på?

Er det bedre og skryte båten litt opp. For så og ta det negative når du har fått oppmerksomheten til en kjøper ?

Mener du at de ikke ringer på annonsen, eller at de ikke blir "imponert" over "overraskelsene"?

Jeg ville uansett hverken skryte båten opp eller ned, men gi mest mulig relevant info i annonsen. Så slipper du å svare på en masse unødvendige spørsmål (og folk slipper å stille dem).

Å "skryte båten opp" er idiotisk. Hvs du fremstiller båten i en annen stand, og får betalt deretter, enn den er, har du ført kjøper bak lyset og vil kunne møte krav om tilbakebetaling av deler av kjøpesummen når manglene avdekkes. I værste fall. I beste fall syns bare kjøper du er en dust og leter videre på finn.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har akkurat solgt en 80 talls 31 fot seilbåt, fikk noen erfaringer. 

Relevant info om båten og egentlig mest mulig for å slippe 1001 spørsmål. Om du skal skryte så lag historier i stedet for å skryte av selve båten, "på tur med familien en varm sommerdag" osv som følgetekst til et bilde der familien hygger seg osv. Folk kjøper drømmen om de fine turene, kveldene, seilturen osv, ikke hvorvidt kværna i dassen er 1 eller 4 år gammel. Syns jeg da

Nesten ikke vits å vise båten om den ikke er vasket og ryddig med mindre du selger vanvittig billig. 

Om du avtaler visning av båten, følg opp med samtale dagen i forveien. Veldig mange hos meg (Østfoldinger og Oslofolk) som gjorde avtale og aldri møtte opp, ga ikke engang beskjed, jævlig irriterende når jeg har over en time reisevei til båten. 

Vær snill med folk/potensielle kjøpere uansett, nær uansett hvordan de oppfører seg osv, det er pengene som teller. Han jeg solgte til fikk motorstopp på vei til visning, han var for sent ute allerede og jeg måtte kjøre et par mil i retur for å plukke han opp langs veien. osv. Trodde det var mye bortkastet tid men jaggu... :-) Og han var en veldig trivelig fyr. 

Men jeg solgte grådig billig da, dvs tilsvarende båter som lå ute til 30-50K mer ligger fortsatt ute. Så riktig/lav pris er vel det beste tipset som kan gis. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...