TimJ Startet 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2015 (redigert) Fant ut at jeg ikke ville stresse med den andre båten for å rekke sesongen. Løsning? Kjøp en litt mindre båt som det ikke må gjøres så mye med. Tanken er å lakke den, hive på den motoren jeg har, nye stoler nye tepper pluss litt annet stash. Bilder: Redigert 25.Mai.2015 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hvorfor bli bildene mine sorte??? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Laster du opp bilder tatt med iPhone? Er litt kluss med bildeopplastingen for tiden, er visstnok knyttet til at det er lagret posisjonsdata i bildene tatt med iPhone hvis jeg har forstått det riktig. Hvis du tar et sceeenshot av bildet og laster opp dette heller burde det gå fint Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Merkelig:-) Da får man prøve igjen da.... Dette er da utgangspunktet. Ser grei ut på avstand, men helt grusom i lakken på nært hold... Ser ut som om noen har bare kasta farge på båten fra ti meters hold.... Det kan jeg ikke leve med:-) Så etter litt jobb ble det tilslutt slik: Noen som kan fortelle meg hvorfor det under fremdekket var festet flere plater med isopor? Gikk ikke helt ned til gulvet, så tviler på at det har noe med oppdrift å gjøre.... Skal sete inn to skikkelige stoler som jeg har liggende, hydraulisk styring samt litt sinnets snacks så den blir grei å se på:-) Edit: Fortsatt noen av bildene som blir svarte, selv om jeg tok prins screen av dem.... Utrolig irriterende.... Redigert 26.Mai.2015 av TimJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Da har jeg kjøpt lakk. Gikk for Biltema sin 2k polyuretan lakk. Kjøpte også med klarlakk til denne. Spørsmålet da er, trenger jeg å bruke den? Eller blir det blankt nok uten? Og går det å polere denne malingen uten klarlakk? Noen som har erfaring med å sprøyte denne? Kan jeg legge vått i vått eller må jeg la det tørke mellom strøkene med base og klarlakk? Takk for alle svar:-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Du trenger ikke klarlakk utenpå den tokomponente polyuretanmalingen/lakken. Den blir forholdsvis hard etter herding og er grei å polere opp. Har brukt den blant annet til ei brei stripe langs vannlinja og langs fenderlista på båten min, men der rullet jeg den bare på med skumrulle. Har også brukt den til en del andre prosjekter da den er grei å få god finish på og er såpass slitesterk at den tåler en støyt. Også når det gjelder sprøyting bør du nok følge bruksanvisningen. Ikke vent mer enn to døgn før neste strøk, men påfør heller ikke oftere enn 8 timer (det siste tallet tas på husken, sjekk hva som står bakpå boksen). Ved for hyppig sprøyting øker risikoen for sig på vertikale flater. Viktig å avfette godt i forkant! Hvis ikke vil lakken kunne trekke seg tilbake punktvis fra felt som ikke er avfettet godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Det er motatt, da bytter jeg klarlakken i noe annet tjafs:-) Takker for raskt svar! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Nok av spennende og nyttig å finne hos Biltema Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Skal sies:-) Prøver å finne noen billige led lanterner, men har ikke snublet over noen enda. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Da er tidenes møkkajobb utført... Slipt rent hele skroget, under og hele greia:-( glad den bare var 16" for å si det sånn.... Fikk også svidd av noen kroner på maritim i dag: ny tank på 55l, led lanterner, understell til stolene pluss litt annet stash. I morgen blir det å grunne hele skroget med epoxygrunning, så får det herde noen dager før jeg legger på lakk. Da er det bare å få kjøpt noen finer plater, sage til dem, legge teppe og begynne å sette sammen herligheten. Stay tuned, bilder kommer i morgen??? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Da er hele balja grunnet, har slipt overdelen, så skroget skal slipes i dag og hele stasen lakkes... Så med litt flaks blir det kanskje en testtur neste helg, men det spørs vel..:-) Blir forøvrig sprø av det bilde styret her nå, finnes det ingen fiks? Må drive å ta printscreen av alt jeg prøver å legge ut?? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Kjekt at står på, liker når det er god framgang Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Må prøve hvertfall:-) Motor er levert en kompis som skal hjelpe meg, bestilt "ny" trim og tilt unit fra ebay... I morra blir det lakk på nurket.... Noen som tror jeg må ha en større propell på motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Da er båten malt ett strøk, så får la det herde og tørke før jeg maler ett strøk til... Noen som vet om jeg må slipe før jeg legger på neste strøk? Kjøpte en ny powertilt/trim unit fra US of A i går, denne har vist kun gått i ferskvann og er ikke mer enn fem seks år gammel, så da er det på stell:-) Begynner å flaske seg litt nå.... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Da har jeg mellomslipt båten, så ny runde med lakk i morgen. Er det noen her med erfaring på Biltema sin PU lakk som vet om jeg faktisk MÅ mellomslipe den mellom hvert strøk, eller om det går hvis man Lakkerer innen x antall timer? Motor er nå lettere demontert, skal lakke litt på den og så den står i stil til båten. Ny powertilt er sendt fra USA igår, så da er det bare å vente i spenning. Må kjøpe fenderlist, så tror jeg jaggu meg det meste er klart???? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Som nevnt, lakkerer du innen to døgn (dobbeltsjekk ved å lese bakpå boksen) trenger du ikke slipe eller vaske over med den tilhørende tynneren (kjøpes separat). Men dette avhenger også av hvor godt første strøket ble, hvis dette er ujevnt ville jeg prøvd å slipe lett over for å jevne ut ujevnhetene. Endte du opp med å sprøyte lakken eller rulle den på? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 OK, glemte at du hadde svart på det før☺️ Jeg sprøytet den, synes det gir ett bedre resultat... Da blir det ett strøk i morgen og ett på fredag.... Men det med egen tynner å vaske med har jeg ikke fått med meg.... Feigt å lese bruksanvisning???? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Egentlig enig i det Men den er god å ha om man står fast Ja, polyuretantynneren er grei til å vaske pensler, sprøyte og annet utstyr med, og i tillegg brukendes til å vaske over der du har ventet for lenge til neste strøk da den mykner opp den herdete lakken og gjør den klar til å ta mot et nytt strøk (bedre heft). Men så lenge du lakkerer innenfor et par dager og ikke har kladdet på overflaten siden sist strøk er det ikke nødvendig å vaske over, i alle fall om man skal tro bruksanvisningen (om man har lest den ) Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 Da skal siste strøket lakkes, så er det å få bort limer innvendig så jeg kan lime inn nytt teppe. Noen gode tips for å raskt fjerne det gamle limet? Så er det å starte med montering av herligheten. Kommer til å handle alt blankt nytt dvs pullerter, kroker og fester til kalesje.... Montere fenderlist, få sammen motoren så er det tid for????? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 kontaktlim som er brukt? vet ikke om sitrusrens funker på det..? mistenker også at bensin kan være mer effektivt enn andre løsemidler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TimJ Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2015 OK, har noe sitrus stående, så får teste det... Flinke jeg klarte å snu dysa på lakksprøyta feil vei, så når jeg skulle lakke siden av overbygget brukte jeg vannrett sprøytebilde, noe som resulterte i at jeg lett hadde vunnet NM i sig.... Har nå en vakker gardin på begge sider fra baugen til midt på båten???? så da har jeg noen timer med koselig pussig foran meg for å få vekk det.... Godt det er tre strøk nå, så keg har litt å slipe på.... Lurer på om jeg skal begynne med 500 korning, eller om jeg burde starte med enda finere? Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 14.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Tenkte å bare kjøpe bunnstoff på Biltema, noen forslag til hvem av dem jeg burde velge? Eller burde jeg kjøpe dette fra Jotun eller Hempel? Noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Da er det tid for å våtslipe og polere lakken. Noen her som har litt tips til meg. Tenkte først å våtslipe med 800, hva burde jeg slipe med etter det? 2000? Så rubbe opp med noe og polish til slutt. Noen tips til rubbing og polish? Båten er lakkert med Polyuretan lakk. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Ingen som kan/vil svare?? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Når det gjelder bunnstoff ville jeg ha valgt Nonstop (Jotun) eller noe fra Hempel foran Biltema sin variant. Biltemas er billig men dekker dårligere. Maritim har et eget bunnstoff jeg har brukt de siste årene, synes dette fungerer greit Med tanke på polering av lakken ville jeg ha søkt på f.eks. Amcarforum, Bilforumet eller lignende, det er mange der som har lang erfaring med å polere opp nyslipt lakk. Biltemalakken går vel under kategorien "lastebilllakk", en litt grovere lakk i forhold til de vanlige billakkene, men likevel hyppig brukt siden prisen og brukervennligheten er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.