JRK Startet 25.Mai.2015 Del på Facebook Startet 25.Mai.2015 (redigert) Hei Har en Engbo ankervinsj med elektronisk kontrollboks fra 2005. Om jeg tester denne ved å slippe ut ankeret og drar det inn i hjemmehavnen fungerer den helt fint. Når jeg fartøyer og slipper ut ankeret og strammer opp fungerer alt normalt. Når jeg da skal reise hjem og drar inn blytauet så går dette bra de første 10-20 meterne. Da begynner den røde lampen på fjernkontrollen å lyse og hastigheten blir satt ned slik at vinsjen såvidt sviver rundt, og nå høres det også kaklende lyd inne i vinsjen I følge bruksanvisningen betyr den røde lampen at det er en systemfeil i vinsjen. Er det noen som kjenner til hva disse feilene eventuelt kan være? Det står jo også i bruksanvisningen at vinsjen bare skal kjøres i 3 minutter, pga fare for overoppheting. Da skal vinsten redusere hastigheten ned. Men det er jo ikke mulig å kjøre inn 50 meter blytau på denne tiden. Vinsjen har tidligere vært inne til service og da var hjulet i snekkedrevet for stramt justert mot akslingen til vinsten. Er rimelig skruekyndig på slike ting Noen som vet hva jeg bør sjekke og er det noen som har råd å gi? Redigert 25.Mai.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Det skal være 2007 modell så den har elektronisk styring av vinsj, ikke releer Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Hadde lignende problem på en Engbo midi 600, gikk av og til i systemfeil ved innkjøring av mye tau. Jeg mistenkte spenningsfaĺl, og byttet tilførsel fra forbruk til startbatteri. Etter det dukket ikke problemet opp igjen, men jeg solgte båten kort tid etter, så ta det med en klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Beklager å avbryte,men er du fornøyd med den elektroniske styringen? Vurderer å bygge min om. Har startet egen tråd nylig,men ikke fått noen svar. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Kan det bli stort spenningsfall ? Har lært meg til å bakke forsiktig så vinsjen Engbo 32 løper lett til det bare er ankervekten å løfte. 92 modell tau. Samme med kjetting forut kjører sakte forover så motoren løper lett når kjettingen skal opp bruker båten til å brekke løs ankret og hiver opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
peso Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 jeg lar vinsjen dra ut båten, så vinsjen min sliter nok litt mer. Og da kan det nok bli et betydelig spenningsfaĺl når batteripakka i tillegg er tappet ned etter flere dagers bruk. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Det er slik at ved for lav spenning skal fjernkontrollen gi oransje lys. Hos meg er dette rødt. Jeg har nye batterier på 480 Ah så batteriene er ikke problemet. Men det kan være at jeg kjører den for hardt slik at den går varm Sitér dette innlegget Link to post
Scand360SE Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Har du sjekket batteriene i fjernkontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Ja har skiftet men når jeg tenker meg om er det gamle batterier og jeg sjekket ikke spenningen Sitér dette innlegget Link to post
Scand360SE Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det lyste rød lampe på min, skiftet batteriene og alt ok så langt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Takk for tipset, skal selvfølgelig sjekke dette, men mener at når jeg bare tester vinsjen ved kai, uten å belaste denne så har jeg ikke sett at den røde lampen tenne Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Vil bare nevne at jeg har vært I kontakt med Sleipner fikk noen nyttige tips: - Det kan være som Scand 360SE nevner dårlige batterier på fjernkontrollen. Dette kan jo sjekkes med å eventuelt kjøre det manuelle panelet - Om sensoren er montertt for nært blytauet så kan blytauet detekteres som metalltråd rundt tauet og justere ned hastigheten.Her er det bare å fjerne pluggen på toppen av elektronikkenheten og teste. - Om man fjerner gummiproppen på elektronikkenheten, finnes det to trykknapper for å kjøre opp ned. Er det feil I selve vinsjen så vil en lysdiode her lyse. - Det kan være at drevet er slit eller feiljustert slik at vinsjen går varm, Da skal egentlig vinsjen stoppe og må restartes. Skifte av selve snekkedrevet med feilsøking kommer på ca 1500 I deler + en times feilsøking + moms Opplevde serviceteknikeren som meget behjelpelig og hyggelig Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Testet nå i helga i havna Prøvde å blokkere tauet mens jeg dro inn. Alt fungerte fint. Nå var batteriene toppladet. Lurer på om jeg hadde for lite strøm på batteriene allikevel. Får sette opp turtallet på motoren neste gang, så får vi se om jeg unngår problemet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.