Jump to content

Engbo 34G ankervinsj med systemfeil

JRK

Recommended Posts

Hei

Har en Engbo ankervinsj med elektronisk kontrollboks fra 2005. Om jeg tester denne ved å slippe ut ankeret og drar det inn i hjemmehavnen fungerer den helt fint.

Når jeg fartøyer og slipper ut ankeret og strammer opp fungerer alt normalt. Når jeg da skal reise hjem og drar inn blytauet så går dette bra de første 10-20 meterne. Da begynner den røde lampen på fjernkontrollen å lyse og hastigheten blir satt ned slik at vinsjen såvidt sviver rundt, og nå høres det også kaklende lyd inne i vinsjen

I følge bruksanvisningen betyr den røde lampen at det er en systemfeil i vinsjen. Er det noen som kjenner til hva disse feilene eventuelt kan være? Det står jo også i bruksanvisningen at vinsjen bare skal kjøres i 3 minutter, pga fare for overoppheting. Da skal vinsten redusere hastigheten ned. Men det er jo ikke mulig å kjøre inn 50 meter blytau på denne tiden.

Vinsjen har tidligere vært inne til service og da var hjulet i snekkedrevet for stramt justert mot akslingen til vinsten.

Er rimelig skruekyndig på slike ting Noen som vet hva jeg bør sjekke og er det noen som har råd å gi?

Redigert av JRK (see edit history)

Kan det bli stort spenningsfall ?

Har lært meg til å bakke forsiktig så vinsjen Engbo 32 løper lett til det bare er ankervekten å løfte. 92 modell tau.

Samme med kjetting forut kjører sakte forover så motoren løper lett når kjettingen skal opp bruker båten til å brekke løs ankret og hiver opp.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vil bare nevne at jeg har vært I kontakt med Sleipner fikk noen nyttige tips:

- Det kan være som Scand 360SE nevner dårlige batterier på fjernkontrollen. Dette kan jo sjekkes med å eventuelt kjøre det manuelle panelet

- Om sensoren er montertt for nært blytauet så kan blytauet detekteres som metalltråd rundt tauet og justere ned hastigheten.Her er det bare å fjerne pluggen på toppen av elektronikkenheten og teste.

- Om man fjerner gummiproppen på elektronikkenheten, finnes det to trykknapper for å kjøre opp ned. Er det feil I selve vinsjen så vil en lysdiode her lyse.

- Det kan være at drevet er slit eller feiljustert slik at vinsjen går varm, Da skal egentlig vinsjen stoppe og må restartes. Skifte av selve snekkedrevet med feilsøking kommer på ca 1500 I deler + en times feilsøking + moms

Opplevde serviceteknikeren som meget behjelpelig og hyggelig

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...