Jump to content

Landsjuke ?

bliss X

Recommended Posts

Mange blir sjøsjuke, men jeg begynner å lure på om det også går an å bli landsjuk ?

Kom hjem i går etter lang seiltur, og har vært helt omtåket mesteparten av dagen.

Ingenting stemmer. Gulvet er rett og holder seg i ro. Alle ting man ser på står stille osv. Blir helt svimmel av det.

Flere som har opplevd dette?

Opplever ofte at landjorda 'gynger' etter å ha vært ute med båten lenge. Og uten at man har vært genert av overdreven gynging på fjorden også.

Tror det er slik at når man er på sjøen, innstiller balanseorganene seg på at det er en viss bevegelse, og 'kalibrerer' seg til at det er det som er normalen.

Når man da kommer på land, avviker bevegelsene (altså manglene på bevegelse) seg fra denne innstilte 'normalen', og det tar litt tid før man er 'rekalibrert'. :wink:

Så ille at jeg er blitt svimmel, har jeg dog ikke opplevd det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det kan jeg bekrefte ja, som førstereis på SS Sørlandet for mange år siden kom vi endelig til Danmark.

Etter en liten stund på land var både jeg og et par andre grønne. Men det ga seg etter noen timer.

Vi seilte etter noen dager til Sjhetland men på den turen var være bedre, så også land sto i ro da vi kom frem. :-)

Mange blir sjøsjuke, men jeg begynner å lure på om det også går an å bli landsjuk ?

Kom hjem i går etter lang seiltur, og har vært helt omtåket mesteparten av dagen.

Ingenting stemmer. Gulvet er rett og holder seg i ro. Alle ting man ser på står stille osv. Blir helt svimmel av det.

Flere som har opplevd dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Som du vet Lasse så går livet i 'bølger'. Det er ikke alltid man er 'på topp'. Det kan være forskjellige ting som plager og som kan gi de merkeligste konsekvenser/reaksjoner. Ikke vet jeg hva som egentlig er problemet ditt, men vær ved godt mot. En tur til psykolog kan være en god start :lol::lol::lol: (spøk!)

Hvis ikke det hjelper er kanskje eneste utvei å stikke til sjøs (som Poseidon foreslår) :sailing::wink:

jeg har også merket dette ved flere anledninger....

men det roer seg som regel etter noen timer...har også blitt litt svimmel v en anledning... uten :drink: ... :lol:

dette har visst nok å gjøre med en slags "forvirring" av balansenerven som gjør seg mest gjelende når det er i starten av sesongen eller at turene har vart lengre enn man er blitt vant til...

ingen ting å gjøre med at vi er litt :crazy: ..

hvis vi har litt hyggelig lag :cheers::cheers: og tar et par :drink::drink: så stusser vi ikke på at det :crazy: litt... :sailing:

En litt annen variant, som neppe kan kalles sjøsjuke, opplevde en kjenning av meg en gang for lenge siden. Han var på besøk ombord i en større fraktebåt der lasten hadde forskjøvet seg. Båten lå vel med drøye 30 grader slagside, dønn i ro, fortøyd til kaien. Etter en tid ombord ble han sjøsjuk. Var vel en eller annen mekanisme som sa at båten var i styggevær som ble trigget.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Appropo konstante skjevheter ............ :crazy:

I Sandvika har de bygget det nye kulturhuset med mange skjeve vegger og tak (innvendig ut utvendig). Det ble faktisk problematisk fordi en rekke mennesker ble dårlige :puke: (sjøsyke...) av å være inne i bygget. De måtte visst gjøre noen grep :smash: for å dempe inntrykkene av skjevhetene for å få folk inn i bygget.

Men huset er jo kult å se på, da :wink: ............!

s/y "Arnegrut", Asker

Du er ikke den eneste! Men jeg merker mest til det nå i starten på sesongen... kanskje fordi jeg utover ikke er lenge nok på land til å oppleve det :wink:

Seriøst, som regel blir jeg "landsjuk" noen timer etter å ha kommet i land etter min. et døgn eller to i båten. Og som regel når jeg setter meg rolig ned. Så lenge jeg går/driver med noe, merker jeg ingen ting.

Mange rare fenomener her, gitt! Min erfaring med lang tids opphold på havet er på KV"Tromsø". Første tur var fra Svalbard til Bjørnøya, og på land der kjente jeg at bakken ikke var det minste rolig. Og været var dessuten ganske så rolig den turen. Etter den tid, selv etter 3 uker i storm i Barentshavet, har jeg aldri kjent det samme igjen etter å ha kommet på land.

Når det gjelder sjøsyke, trengte jeg vanligvis et døgn med :puke: , og så var man :cool: igjen, og alt var bare fryd og gammen. Det verste var hvis det var for lite dønninger, kunne da gå i dagesvis uten å få "gjort fra meg". Så småturene når man ikke ser bevegelsene takler jeg ennå ikke, når det er lenge siden man var ute i lengre tid.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Er sterk angrepet av "landsjuke", har kjent det hele vinteren, men nå er det riktig ille! :cryin:

Har ikke satt sjøbein siden slutten av oktober (bortsett fra på bilferger da), og nå er behovet for et gyngende dekk under beina så stort at jeg må lese baatplassen hver kveld for å døyve det verste.

Medisinen er nå heldigvis rett rundt hjørnet: båt i rett element!

Og da vet jeg at jeg blir helt frisk... :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...