Jan E. Startet 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2015 (redigert) I dag er det kun plass til kabelskoen for starterkabelen inn på starteren. Men trenger kobling videre til ankervinsjen. Trenger dermed 2 kraftige kablesko koblet til starter. Kan bruke en skjøtemutter og skjøtestang. Men da får en egentlig ikke en mekanisk stopp uten å bruke en ekstra mutter på hver side. Kan bruke lim, men er ikke optimalt. Var ute etter det jeg trodde het avstandsbolt (ser Clas Ohlson kaller det for solomutter). Men da finner jeg kun lang mutter, og kort boltdel. Skulle heller ha lang boltdel (for plass til to kraftige kabelsko) og heller kort mutterdel (for å skru inn på eksisterende gjenger på starteren). Men hva er navnet på en slik sak? Andre løsninger? -Kan f.eks. bruke BEP kapslet koblingspunkt. Men det vil kreve å skjøte inn 2 ekstra kabelsko på eksisterende starterkabel, som ikke er lang nok til å flyttes særlig på. Og gjør det rimelig fordyrende, og ikke særlig pent. Samt flere ting som kan bli ødelagt i fremtiden. Redigert 26.Mai.2015 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kaffelars Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 + fra Startbatteri-sikring-vinsj! Ikke heng deg på starterens messingskrue.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Ville helt klart ha gått direkte fra batteriet! Helst via sikring og en egen hovedstrømbryter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jan E. Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 (redigert) Joda, er det aller beste (eller er det egentlig det?). Men er uaktuelt. Både pga vinsj-sikring/hovedbryter står i nærområdet til vinsjen og starteren. Plass og pris. Den tilkoblingen på starteren er beregnet for mye høyere tversnitt en det som totalt kommer på den uansett. Så er ikke redd for holdbarheten, selv med et forlengerledd som øker armen. Kablene er godt støttet helt frem til koblingspunktet også. Om jeg ikke finner avstandbolten jeg er ute etter. Så heller jeg mot å prøve en slik jeg har på bildet over, og setter starterkabelen innerst mot starteren (tykkest kabel), bruker avstandsbolten som mutter for denne kabelskoen. Også fester vinsjkabelen utenpå. Men har en mistanke om at gjengepartiet blir litt knapt, selv med kun en kabelsko på. Redigert 27.Mai.2015 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
index Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Om du nå absolutt vil ha en slik løsning: Hva med en lang skjøtemutter og en bolt i enden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dvil Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Kan du bruke en kort koblingsplate? To hull; ett for å montere plata på starteren og det andre til å feste de to kabelskoene vha bolt og mutter. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Index, den løsningen har jeg faktisk ikke tenkt på. Det burde jo være like bra Dvil, vil virke bra det. Men potensialet er kanskje tilstede for at plata kan vri seg, og kortslutte mot motoren som er i ganske kort avstand? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
storken28 Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Sett på batteri kabel 1 på terminalskrue på starter, Istedenfor å bruke mutter skrue dette fast medein skjøtermutter + låse skiver. Etterpå kappe du skjøytemutter til ein passende lengde med ca. 1cm fri gjenger innenfor. Skrue i ein kort stub med gjenger stag (fortrinsvis messing) som også er i kontakt med terminalpole på starteren.Sett på kable nr 2 samt ein mutter og jobben er gjort. Hvis alt bli skrue fast mot hverandre bli det mekkaniske fast låst og bra elektrisk kontakt. Alt etter gjenger storelser på starter terminal bli skjøytemutter frå 3 ti,4.5cm lengde,dette vill e gi ein veldig lenge feste,derfor må du kappe det ned. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.