Jump to content

TYVERI KALLER JEG DET!!!!!!!


princess38

Recommended Posts

:flag: HALLO DERE....

Jeg har en princess 38 1985 mod med TAMD 60 B X2. En kjempe grei båt til mitt bruk vil jeg si.

Kjøpte den av en sprek mann ( 85 år ) i fra Drammen.

Men fikk problemer på slutten av sesongen i fjord, da det er lukket sjøvannsfiltre i båten.

Jeg lvar på ei øy utforbi kr-sand og starta opp syntes jeg det var en hol lyd i eksosen, men tenkte at det sikkert var fordi det begjynte og bli lite på diesel tankene.

Hadde ikke kjørt langt før alarmen gikk, og da jeg kom ned fra flybridgen så jeg at den ene motoren kokte.

Tilbake på båtplassen min.

SÅ KOMMER HELE PÅENGET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kontaktet SØGNE SVEIS OG REP (et firma som ligger i høllen vest under seilmaker LARSEN.

Avtalte tid for befaring av motoren min, jeg satt i båten i 2 dager og ventet på mekanikeren før han dukket opp.

Han sa at toppakninga burde bttes etter som motoren hadde vært så varm og svettet litt.

Han sa at jeg kunne kjøpe komplett pakningsett til motorene hos dem. pris 4000.-

Og totalen for pakningsbyttet forlangte han 53000.- og så gikk han etter 15 minutter i båten. :confused:

Jeg fikk jo sjokk og gikk hjem og la meg i stabilt sideleie for og få luft.

Jeg hadde også en trebåt med 22 hk sabb og var innom SILINDERSERVICE I kr-sand og kjøpte oljefiltre.

Vi kom i snakk om mitt problem på volvo motoren i princessen, og de begjynte og le ( ikke mye og le av tengte jeg ) men de sa at jeg kunne få kjøpt pakningsettet av dem og det kostet 1200.- til komplett motoroverhaling.

De kunne også ta og bytte pakninga til 24000.- UTROLIG TENGTE JEG. :cheers:

Etter noen dager holdt jeg på med noe i båten, så kommer det en kar om bord og sa han hadde hort om denne TYVEN fra søgne.

Han sa at han hadde jobbet for volvo penta i mange år og var intrisert i og skru på motoren for morro skyld

jobben kosta meg 4000.- sparte 49000.- + ei reining på 1500.- for han som var om bord i 15 minutt :boxing: TENK DERE GÅTT OM!!!!!!!!!!! Har også flere tilfeller med dette verkstedet (BOYKOTT )

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at det er mer enn en tyv ute og går her. Er det normalt uten videre undersøkelser å anbefale bytting av toppakning etter at motoren har kokt? Hva var egentlig problemet? Han som fikset sakene for 4000 skiftet neppe toppakning. Kom han liksom tilfeldig forbi og visste alt om saken?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

nja, ikke hvis det er topp av lettmetall/aluminium.

En støpejernstopp tåler det som regel.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, som regel tåler jerntopper en moderat overoppheting. Alutopper er mer sensitive, spesiellt de lange til rekkeseksere. (Hørte jeg noen si MD32?)

Har eksosmanifoldet dit endret farge til (til svart) etter overopphetinga ville jeg fulgt ekstra nøye med fargen på olja og evt. overtrykk/nivå i kjølevannstanken.

Etter en overoppheting må du som regel etterdra boltene til eksosmanifoldet og kanskje bytte forbindelser til termostathuset og vannpumpa. Du ser lekkasjepunktene etter å ha etterfylt vann.

 

Ellers vil jeg generelt anbefale å holde seg unna "bygdesmier" i den grad det lar seg gjøre. Har du Volvo er det skjelden noe problem, da Volvo har verksteder "overalt" Som regel er merkeverkstedene dyrere enn bygdesmiene. Det er fordi di gir garanti på jobben de utfører og det kan være verdt kronene mange ganger.

Må du gå til ei bygdesmie, så be ihvertfall om en "second opinion" (få tilbud) ifra et merkeverksted eller fra en som du har god erfaring med fra tidligere.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du Volvo er det skjelden noe problem, da Volvo har verksteder "overalt" Som regel er merkeverkstedene dyrere enn bygdesmiene.

Hvis det er Sveis&Mek her i Søgne posteren refererer til er de så langt jeg vet autorisert Volvo-verksted.

Men ut fra det jeg har sett driver de hovedsaklig med overhaling av MOB båter, og er kanskje ikke vant med kunder som spør om hva det koster..... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...