Jump to content

Top down furler på A2?

Framtia

Recommended Posts

Noen som har erfaring med bruk av en top down furler til dyp gennaker?.

Både Selden

og Profurl Spinex 

ser bra ut (ulempen er prisen).

Jeg har kjøpt en strømpe fra ATN som dessverre ble litt i korteste laget til min mast, og vurderer derfor å prøve noe slikt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har ikke egen erfaring, men lurer på hva fordelen med Top-down furler er. Skal det redusere risiko for timeglass, er det mindre krefter involvert i å rulle inn, er det billigere eller noe helt annet? Jeg sliter litt med å se fordelene, men må innrømme at jeg ikke har lest meg opp på temaet...

Edit: Ok, etter å ha sett på videoene og tenkt litt ser jeg en fordel med å rulle inn toppen først - man reduserer trykket høyt oppe. Men er det alt?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Strømpe evt rulle er et must for meg. Uten går det greit å sette/berge en gang om man seiler shorthanded, men etterpå er det fullt kaos ombord. Strømpa fra ATN er det beste man får, men når jeg nå vurderer furler er det for å kanskje kunne heise furleren allerede på kryssen, og likeså ta den ned igjen etter man har vendt på ny kryss. Kortvarig kan man kanskje også bare stå oppe i innrullet tilstand, selv om det så klart ikke er optimalt. Jeg innbiller meg også at A2en vil ta noe mindre plass lagret ombord om den er på rull, enn når den ligger i strømpa. Om noen ønsker seg en proff strømpe, ta kontakt for et godt tilbud

Framtia på AIS

Med få hender ombord er rulle eller strømpe et must hvis man vil bruke seilet flere ganger i løpet av en seilas, det er klart, og skal jeg ha en genakker selv blir det på rull for å gjøre familieseilasen så enkel som mulig.

Det jeg var usikker på var hvorfor en top-down-rulle er å foretrekke fremfor en tradisjonell "down-up"-rulle. Som jeg nevnte ovenfor så vil en top-down trolig være bedre fordi man blir kvitt presset og vindfanget høyere opp først, men er det eneste fordelen over en tradisjonell rulle? Dette er sånt jeg gjerne vil lære for å stå bedre rustet til å foreta et valg selv hvis det blir genakker på meg til neste år (eller deromkring).

Det er sikkert korrekt. Etter litt googling ser jeg at top-down furling ble oppfunnet for "...to enable fuller, deep angle sails to be quickly and easily deployed, furled and stowed."

Ser også denne: "The easiest most effective sail to start with is an A3 style sail due to the fact that the cloth will be laminated / stiff, it furls very easily (with limited technique) with the biggest sail handling gains. This provides the perfect opportunity to try the system."

• 2 uker senere...

oppdatering; jeg har fra før en Nex-rulle fra Profurl (samme som bruker i Spinex 2,5), så da er det bare å komplettere med torsjonsfri kabel med disse kulene på. Da kan rulla stå montert hele tiden, og så er det bare å klipse på A2en eller A0 etter behov. Er spent på hvor lett det blir å få rullet inn A2 i mye vind, det hadde sikkert vært bedre med Spinex 5,0 rulla i stedet. Men den koster nesten 40 båtpenger så det blir uaktuelt. Regner med å ha furleren komplett til Færdern, skal monteres en dag til uka. Om noen vil kjøpe min helt nye spinnakerstrømpe så er den annonsert her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=60013827

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...