Jump to content

Leroy Somer ankervinsj går bare en vei

S/Y Emma

Recommended Posts

Da jeg skulle heise anker i går, klikket plutselig opp-funksjonen på ankervinsjen vår (en 800 watts Leroy Somer, for lengst ute av produksjon). Vinsjen funker fint nedover/ut, men når jeg trykker på opp-knappen, sier det bare klikk i reléboksen under dekk.

bilde

Jeg har prøvd å reversere de to styrekablene (den tynne og svarte og den blå på bildet), og da sender opp-knappen ned kjettingen, mens ned-knappen sier klikk.

Nå er jeg på ingen måte ekspert på strøm, men er det ikke slik at ankervinsjen går en vei med pluss og minus i vanlig polaritet, mens den går andre veien når man reverserer pluss og minus?

I så fall, er det reléet til opp-funksjonen som har tatt kvelden? Går ut i fra at desse to styrer "hvilken vei" strømmen skal gå til vinsjen.

Er dette i så fall noe som er lett å erstatte?

Er i Rodney Bay marina på St. Lucia.

bilde

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Nå er ikke jeg ekspert, heller allmennpraktiker. Jack of every trade, master of none. Tydeligvis franske greier du har. For en vanlig børstemotor med likestrøm, endres dreieretning med å switche polaritet. Så det kan vel også du gjøre. Men da er det hovedkablene til Moteur som det må byttes om på. Ellers så kan du, med ubelastet winch, sjekke om det funker ved å broe over med en eksempelvis 2,5 kvadrat ledning. Bare for å se at motoren går den andre veien. Altså, du kan teste motoren ved å gå utenom releet.

Trolig har du en dårlig kontakt eller defekt relespole. Motoren er trolig ikke defekt i og med at den går rundt på den ene funksjonen. Men du kan aldri vite sikkert når det gjelder engelske Lucas eller generelt franske greier. Et rele kan klikke, men ikke gi strøm ut. Det kan du enkelt sjekke med et mulitimeter. Og har du et defekt rele, så kan du sette inn noe uoriginalt, bare det dekker ampernivået til elektromotoren.

Takk for svar.

Nå var tilfeldigvis vår danske nabo i marinaen elektriker, så han var nettopp om bord og så. Han konkluderte kjapt med at det sannsynligvis var ødelagt relé, og at jeg like godt kunne gå i båtbutikken og kjøpe et nytt relé til ca 500 kroner som fungerer utmerket, så bytter jeg bare hele koblingsboksen.

Din danskenabo har nok rett.

Det er nok mest sannsynlig det ene kontaktsettet som ikke slår inn slik det skal. Dette er en veldig vanlig feil på kontaktorer/relèer.

Den letteste måten å sjekke dette på er å ohme ut og inngående kabel på relèet med styrestrømmen på. Så sant kontaktsettet er normally closed.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...