Jump to content

Underspyling av stempler? VP 41 B


bjoris

Recommended Posts

Det nærmer seg endelig henting av båten, nå med totalt overhalt motor. Det har tatt altfor lang tid og det er selvsagt irriterende at en så fin tid av sesongen har blitt tilbragt på land, men den som venter på noe godt... Håper å få den levert i Stavanger fredag/lørdag denne uken, men har det får jeg vite endelig i morgen...

 

Når jeg nå gikk gjennom min tidligere link angående Innkjøring av totalt overhalt motor! kom jeg i tvil når det gjelder underspyling av stempler. Jeg har snakket med Scand flere ganger og har fått forståelsen av at "alt" er byttet, men underspylingsdyser ble ikke nevnt. Er dette vanlig å gjøre ved totaloverhaling og ikke minst, er det krise om det ikke er gjort?

 

Av den som skrev om dette fikk jeg forståelelsen av at feil her ville gi slittasje på veivlager/veiven. Min motor hadde ikke mer slittasje på veiven enn at det holdt med polering så da kan det kanskje tyde på at disse er ok?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er hovedhensikten med underspyling å kjøle ned stemplene. På Volvo mener jeg disse dysene skal byttes som del av renovering. Nå vet jeg ikke hvilken motor du har. Jeg vil tro at veiven vil være de delene som er nokså upåvirket av spylingen. Det som sliter på veiven vil være dårlig olje (eks. viskositet), skitt i oljen og manglede mengde olje.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Hulda. Jeg har en VP 41 B motor.

 

Jeg snakket med dem nå og de bekreftet at også dette var byttet. De hadde kjøpt et komplett overhalingskitt eller hva det nå heter og ingen snarveier var tatt. I tillegg har de skiftet dysene (ikke bare justert dem). Dette alene kostet kr. 10.000 og var såvidt jeg forstod ikke del av kittet...? Totalt hadde dette kostet 64.000 i deler og det stemmer bra med at jeg fikk opplyst at et slikt kitt kostet 54.000 (tror det var du som skrev dette i vinter en gang, Hulda :smiley: )

 

Vel, jeg føler meg rolig for denne overhalingen. Vedkommende som har gjort det har lang erfaring i overhaling av alle typer motorer også VP, han drev verksted før han begynte hos Scand så dette tror jeg blir bra. Det er bare så vanskelig å følge opp noe slikt med så lite peiling på motor som jeg har. Derfor er baatplassen.no helt fantastisk :cheers:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du er virkelig heldig som kommer såpass bra ut av en i utgangspunktet fortvilet situasjon. Båten blir jo nå mye mer verdt med en overhalet motor.

 

Egentlig rart at de går med på å gi deg alt dette uten at du må "spleise" litt selv. Du kjøpte jo i utgangspunktet en brukt båt med en 15 år gammel motor som nok har mesteparten av sin levetid bak seg. Nå får du istedet for samme pris en brukt båt med en komplett nyoverhalt motor. Dette fører jo til at du får en merverdi og at båten blir mye mer verdt en det du gav for den.

 

Var borti noe lignende for noen år siden men da i forb. med et hussalg hvor taket måtte skiftes. Kjøper fikk delvis medhold i utskiftingskostnadene men måtte bære en stor del av kostnaden selv fordi han i utgangspunktet kjøpte et hus med et 30 år gammelt tak som hadde kun under halve levetiden igjen mens han etter reparasjonen eide et hus med et splitter nytt tak. Denne merverdien som eierforsikringen beregnet måtte kjøper selv dekke.

 

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med "nymotoren" og håper den fungerer slik den skal.

Link to post
Share on other sites

Man lærer så lenge man lever. Jeg var ikke klar over at 41 motoren hadde underspyling av stemplene til tross for at jeg hadde en i 7 år. Jeg trodde dette kom med 42 motoren, og er blitt fortalt at dette (feil med underspyling/dyser) var en av årsakene til problemene med de første 42-erne. Er dette feil?

Link to post
Share on other sites

Både 41 og 42 har stempelkjøling, og dysene følger med i satsen dersom du kjøper nye sylinderforingssatser.

Noen av problemene med de første 42 motorene var feil ved dysene, noe som resulterte i for lav spylemengde og kjøling, noe som igjen førte til at motoren skar seg.

I filteradapterhuset sitter to sett med ventiler, den ene regulerer maks oljetrykk, mens den andre stenger for stempelkjøling ved lavere trykk enn 1.2 (ca ??!) bar. Dette gjør at motoren kun har stempelkjøling når den kommer opp i litt turtall.

Har ikke fulgt helt med i tråden tidligere, men har du kjøpt en Baltic ???

Link to post
Share on other sites

Både 41 og 42 har stempelkjøling, og dysene følger med i satsen dersom du kjøper nye sylinderforingssatser.

Noen av problemene med de første 42 motorene var feil ved dysene, noe som resulterte i for lav spylemengde og kjøling, noe som igjen førte til at motoren skar seg.

I filteradapterhuset sitter to sett med ventiler, den ene regulerer maks oljetrykk, mens den andre stenger for stempelkjøling ved lavere trykk enn 1.2 (ca ??!) bar. Dette gjør at motoren kun har stempelkjøling når den kommer opp i litt turtall.

Har ikke fulgt helt med i tråden tidligere, men har du kjøpt en Baltic ???

Takk for svar. Nei, jeg kjøpte en brukt Fjord 815 med Vp 41 B motor som viste seg å være utslitt. Ukjent årsak da motoren bare skulle ha litt over 1000 timer og ergo skulle vært langt fra utslitt, men det er mistanke om at oljepumpa har havarert fordi det gikk ann å se at bunnpanna hadde blitt tatt ned tidligere og oljepumpa virket meget sprekt (iflg mekanikeren). Mulig at tidligere eier da ikkje har vurdert/giddet å overhale motoren (rimeligere å bytte den inn). Den var ikke så utslitt at den ikke fungerte, men det var flere ting som tydet på at den va utslitt (bla. annet olje ut veihusvilteret) og ved sjekk var den slitt over grensene VP opererer med.

 

Denne blir nå "totaloverhalt" hos Scand og det er bakgrunnen for dette med underspyling. Jeg fikk en forklaring på hva som var gjort og da ble ikke dette nevnt. Har nå fått bekreftet at de har kjøpt dette kittet du nevner og at alt er byttet og at veia er polert. I tillegg er dysene byttet da di satt så fast at det ikke gikk å få de ut uten å "ødlegge" dem. Pris bare for delene er 64.000 (inkl. 10.000 for dysene). Da er det omtrendt bare turbo, varmeveksler og dieselpumpe av dyrere ting som ikke er byttet. Oljekjøleren var ny i 2003.

 

Venter spent på om de har klarer å få ferdig båten til kommende helg..

 

Hører gjerne mer om hva jeg bør sjekke når jeg nå får båten og hvordan jeg bør kjøre den. Er usikker på dette tross eget innlegg om det tidligere. Har kommet til at den skal få bli helt varm før jeg tar den forsiktig uten å pine den opp i plan (ca 3.000 o/min). Det skal jeg passe på variere turtallet jevnlig og eller la den gå sagte 10-15 minutter etter at jeg har tatt den ned fra plan. Skal ikke la den gå lenge på tomgang da det visst nok ikke var så bra å la den gå helt nede pga lavt oljetrykk på tomgang. Lurer litt på om jeg skal gi den litt turtall i fri da for det skal ikke mye til før oljetrykket øker på tomgang... Ved 1000 o/min var det iallefall mye høyere enn ved 600 tidligere, men det blir jo spennende å se om dette med oljetrykk endre seg noe nå... Verdiene var vel ca ok tidligere også, men kanskje litt lave.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hører gjerne mer om hva jeg bør sjekke når jeg nå får båten og hvordan jeg bør kjøre den. Er usikker på dette tross eget innlegg om det tidligere. Har kommet til at den skal få bli helt varm før jeg tar den forsiktig uten å pine den opp i plan (ca 3.000 o/min). Det skal jeg passe på variere turtallet jevnlig og eller la den gå sagte 10-15 minutter etter at jeg har tatt den ned fra plan. Skal ikke la den gå lenge på tomgang da det visst nok ikke var så bra å la den gå helt nede pga lavt oljetrykk på tomgang. Lurer litt på om jeg skal gi den litt turtall i fri da for det skal ikke mye til før oljetrykket øker på tomgang... Ved 1000 o/min var det iallefall mye høyere enn ved 600 tidligere, men det blir jo spennende å se om dette med oljetrykk endre seg noe nå... Verdiene var vel ca ok tidligere også, men kanskje litt lave.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en helt nyoverhalt/totalrenovert VP 41P (ikke byttet foringer, da det ikke var slitekant i disse) - jeg kjørte den på tomgang i fjor høst ca. 10-14 timer totalt.

Verkstedet som foretok overhalingen (godkjent VP-verksted) kjørte motoren kun på tomgang noen timer før jeg fikk motoren.

Før jeg satte båten på vannet i april kjørte jeg motoren varm og byttet olje og filter.

Etter at jeg fikk båten på vannet starter jeg opp og kjører motoren på tomgang til jeg har gjort klart for å kjøre, deretter kjører jeg maks. 1500 - 1700 omdr. til motoren er varm.

På tomgang ca. 700 omdr. gir oljepumpa et trykk på ca. 4 bar - når jeg kjører opp turtallet etter at motoren er blitt varm øker oljetrykket til ca. 4,5 bar (maks. 5 bar).

Jeg har nå kjørt min motor totalt 20 timer og vil kjøre med varierende turtall i en periode fremover. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...