Jump to content

Hobbytråd, Sollux 24 uten ac.

Torsen67

Recommended Posts

Er det trygt da? Ser for meg at det kan ta fyr i hele sugeren:-)

Kommer til å kjøpe en litt mindre tank. 53 liter mener jeg det er. Burde vel holde?

Den tanken er noe lavere så da burde det gå. Vurderer å flytte tanken da alt av vekt er montert på styrbord side. Båten ligger skjevt i vannet uten folk om bord. Når jeg setter meg bak roret ser det helt teit ut og det er ubehagelig å sitte på skeiva.

Har sett litt på dørken i dag. Er alt for stor avstand mellom dragerne. Må nok opp med 5 ekstra totalt. Da burde det bli stødig. Kommer til å gå for 15 cm og male det med 2-komp maling. Blir tepper over der igjen.

Det verste er at det ikke er dragere der to plater møter hverandre enkelte steder og at mye av gulvet er bygget opp med helt vanlig spiker. Helt latterlig:-)

Men nå er ny tank på plass og jeg kan begynne med litt morsommere ting.

Hei. Joda, er nede i båten hver dag stort sett. Har ikke fått brukt den siden jeg fikk den. Har vært et styr med tank og slanger. Er mye og lære når man ikke har vært borte i slikt før. Nevøen min prøver å få litt oversikt på det elektriske. Skal se om vi får flyttet det ene batteriet over på venstre side. Må få rettet opp båten.

Forrige eier har vært elendig med vedlikehold. Har noe gått i stykker så har det blitt prøvd fikset med tre ting; elektroteip, spiker og patentbånd:-)

Skottet bak girkassa er delt i to helt ned i kjølen. Vet ikke hvor bra det er. Skal ikke den være med på å stive opp skroget? Av en eller annen grunn så valgte de å montere eksospotta akkurat der.

Kjølen er også full av dieselsøl etter lekkasje i tanken. Skal se om jeg får gjort noe med det i morgen.

Ser at frontluka også er i ferd med å knekke. Kommer til å fjerne bekledningen på denne for godt, forsterke med glassfiber og bare male den hvit rundt vinduet.

Får dessverre ikke lagt ut bilder med iPad.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Ser nå at jeg ikke får båten rett. Den ligger på skeiva uten folk om bord. Selv med full vanntank og tom septik.

Under benken på babord side ligger det også vekter. Liker ikke helt å tilføre båten unødig vekt. Derfor blir det nok å flytte batteriene over på babord side i høyde med der de er plasser på styrbord side i dag, altså under beine på førerposisjon. Er det ikke slik at vekt skal plasseres der båten er bredest? I så fall så vil dette passe godt.

Skal kjempe litt for at båten oppfører seg best mulig i vannet-)

En liten oppdatering. Var ute ett par timer med båten sist fredag. Kjørte rundt på skeiva. Må se å få flytte batteriene over på babord side og få fjernet pølsa med motvektslodd som ligger under babord benk foran i kabinen. Er vel ikke noe vits i å tilføre mere vekt enn nødvendig? Ellers fikk jeg testet båten i litt sjø også. Ruller godt når man sitter såpass høyt oppe. Men i motbølger var det moro. Syns båten tok sjøen godt selv om det sprutet en del over ruta.

Etterhvert merket jeg litt nedtur. Jeg kommer ikke over 2000 omdr. Eller, det tør jeg ikke. Det rister noe volsomt og båten liksom jokker fremover. Etter å ha lest her inne så er det tydeligvis propellen som er synderen. Den er nok både skadet og for liten. Er i dialog nå med en som leverer en Japansk propell jeg ikke husker navnet på.

Har spurt om han kan regne ut en 4-bladers propell for meg. Må også sjekke hva det koster å ta båten opp, stå en dag, for så å sette den ut igjen. Det som er irriterende nå er at jeg ikke vet størrelsen på hullet til propellen.

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...