Jump to content

Lovlig å frakte båt på opplagshenger på en biltransport henger?

Sarma frøken

Recommended Posts

Hei. Vurderer å kjøpe meg en ny båt, en 18 fot med drev. Den står nå ca 3 mil unna på en henger som er kun beregnet for opplag. En kamerat av meg tilbyr seg å kjøre denne hjem til meg med en 3500kg biltransport henger(501 meter lang). Spørsmålet mitt er om det er lov til å frakte en båt med opplagshenger på en biltransport henger? Tipper båten veier ca 2000kg og opplagshengeren ca 200-300kg. Tipper dette ikke er helt lov, men sjekker om noen vet det her. Takker for svar:-)

Dersom tilhenger har tillatt totalvekt 3500 kg. Og bilen som trekker har lov å dra den vekta er dette lovlig. Personen som kjører må jo og ha førerkort for totalvekt på bil og tilhenger. Å lasten på tilhenger må sikres på forskriftsmessig måte.

Endelig ble det Bobåt

En båt på 18 fot veier nok ikke 2000 kg, heller et sted mellom 900 og 1200 kg tipper jeg. Vi gjorde dette fra sverige og hjem engang med en liten seilbåt på hjemmelaget henger oppå en biltransport.henger. Det ble i høyeste laget, så det begynte å slenge på seg hvis vi gikk over 60 kmt. Vi fikk en skikkelig sleng på den i en lang nedoverbakke, med en trailer kommende imot. Det var en av mine værste bil-opplevelser.  :pray:  Med en daycruiser tipper jeg det går bra, hvertfall hvis opplagshengeren har vanlig båthenger-høyde.

Takk for svar Bjørn. Synes dette hørtes litt farlig ut, med henger på en henger med en båt opp på der igjen. Siden han har lov, så da er det bare å stroppe godt fast å kjøre med god samvittighet:-) Bil og førerkort er alt i orden:-)

Jeg hadde vegret meg for å prøve den løsningen. Skal mye til at du får plassert lasten slik at du får grei vektfordeling på hengeren og belastning på kula som er innenfor normalbegrepene. Tror jeg hadde kjørt 2 runder med det der.

Som Grimme Elling sier så er det veldig viktig å passe på vektfordelingen. Får du for mye vekt på kula så mister du grepet forran og har hverken styring eller bremser!

For stabilitetens skyld så vil jeg anbefale at du ikke lar opplagshengeren hvile på hjulene. Sett den på klosser og stropp den godt ned. Da slipper du at den fjærer på gummien og bidrar til at lasten blir ustabil. Lar det seg ikke gjøre å løfte hjulene av "bakken", så sett klosser så tett opp under rammen på hengeren du kan, og bruk jekkestropper til å stroppe hengeren så langt ned at ihvertfall en del av vekten taes av klossene i stedet for hjulene.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Takk for gode tips alle sammen. Båten er kjøpt inn, og ble fraktet med en biltransporter av en svær amerikansk bil. Klosser ble ble festet under draget og stroppet hardt. Tappet lufta av hjulene så stroppet han disse også. Turen gikk utrolig bra:)

Ser at det har funnet en løsning, men hvis andre søker i tråden skriver jeg også min mening.

Henger på henger går helt fint hvis en gjør dette riktig. Kuletrykket er viktigste, det må være innenfor bilens krav (ca 70kg). Mulig at motor (hekken) må frem, og la baugen stikke ut bak for å få tyngdepunktet midt på. Klosser under ramma på opplagshengeren, både foran og bak. Skal ikke stroppe noe med fjæring. Stropping fra bilhenger over båt. Da fungerer opplagshengeren som en krybbe, så det er stabilt. Tar for gitt at bil og sjåfør har lov å trekke vekten på henger. På lastebil er det større marginer, da må ikke alt være stumt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...