Jump to content

Male dekket med Biltema Epoxy-primer?

Maika

Recommended Posts

Jeg har malt litt av dekket med Biltema sin polyurethan-maling. Jeg vil ha tokomponent, og den er sterk og fin. Problemet er at den er blank og glatt, noe som gjør det lett å skli. Det fins vel dyre tilsetningsstoffer, og noen bruker sand (og noen espoxykuler?), men så leste jeg et sted at noen anbefalte epixyprimeren. Den er jo vanntett, men blir den sterk nok?

Epoxy blir vel ikke mindre glatt? Ikke er den UV bestandig heller. Vær forsiktig med produkter med annet anvendelsesområde.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nei du bør nok ikke male med epoxy over. Den bør du heller bruke under, for god heft. Kjøp deg heller noe antisklisand som du strør over et nymalt område, for så å male enda et strøk over når det har herdet. Husk bare å ikke strø for mye sand på. Skitten sitter godt! Husk at en epoxyprimer ikke er beregnet som et sistestrøk. Den er heller ikke fargebestandig når den blir utsatt for sollys.

Dette er en katamaran, så jeg har ikke bruk for veldig sterkt krutt. Primer legger seg vel ofte i litt striper med gummiaktig konsistens, noe som jeg tror kunne fungert bra. Sand har jeg erfaring med at fort blir litt røft, noen bruker også sukker, men det har jeg hørt man kan risikere at går i oppløsning når overflaten slites og gjør at malingen står igjen i små skarpe kanter. Misfarging bryr jeg meg ikke stort om. Det jeg er mest bekymret for med bruk av primer er at det slites for fort og at jeg må demontere alt på dekk igjen og male på nytt, så det blir vel glasskuler, bare i langt mindre posjoner enn anbefalt.

Takk for svar!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...