Jump to content

Wallas 1000 sluttet å tikke

furhan

Recommended Posts

Jeg har et Wallas 1000 apparat i båten, og etter å ha byttet glødespiral og veke på det ville det ikke tenne igjen. Holdt på en stund, og så plutselig så stopper fødepumpen å tikke. Har prøvd å sette støtvis strøm direkte på pumpen og da går den (tikker og skvetter litt parafin). Er det kretskortet som er gåent da?

Hans Petter

Ikke nødvendigvis.

Sjekk alle kontaktpunkter på kretskortet, spray med Elektro-kontaktspray, rigle på kontaktene mens du setter de tilbake. Spray også Elektro inn i selve bryteren (du ser hvilke deler som beveger seg), vri av/på bryter frem og tilbake til den glir godt.

Er overopphetningstermostaten i orden? Du ser den bak på apparatet omtrent der hvor drivstoff-/returslangen går inn. Er gummiknotten i orden? Trykk inn. Sjekk også kontaktene som går inn på denne. Du kan også prøvekjøre apparatet uten denne termostaten. Ta av kabelskoene og sett de sammen, pumpen bør nå tikke.

Har du varmeviftelokk? Da sitter det en overopphetningstermostat også i lokket. Kokeapparatet vil heller ikke virke om du har koblet bort lokket med 4-pins kontakt. Da må du koble på lokket, eller sette inn en blindplugg så du danner en krets utenom lokket (fulgte med når apparatet var nytt).

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

- Sjekk alle kontaktpunkter på kretskortet - Gått over de aller fleste med en lobbebolt

- spray med Elektro-kontaktspray, rigle på kontaktene mens du setter de tilbake. Spray også Elektro inn i selve bryteren (du ser hvilke deler som beveger seg), vri av/på bryter frem og tilbake til den glir godt. Dette er også gjort uten resultat

Er overopphetningstermostaten i orden? Du ser den bak på apparatet omtrent der hvor drivstoff-/returslangen går inn. Er gummiknotten i orden? Trykk inn. Sjekk også kontaktene som går inn på denne. Du kan også prøvekjøre apparatet uten denne termostaten. Ta av kabelskoene og sett de sammen, pumpen bør nå tikke. Gjort - uten at det tikker

Har du varmeviftelokk? Da sitter det en overopphetningstermostat også i lokket. Kokeapparatet vil heller ikke virke om du har koblet bort lokket med 4-pins kontakt. Da må du koble på lokket, eller sette inn en blindplugg så du danner en krets utenom lokket (fulgte med når apparatet var nytt). Dette har jeg ikke.

Tror dessverre jeg har prøvd det meste uten å få løst problemet?

Hans Petter

Nytt kretskort hjalp på tikkingen, men den vil ikke tenne skikkelig. Det er endel parafin i bunnen så det ser det ut til at den får. Står bare å sier poff poff poff poff poff....

Det er ny veke og glødetråd i den.

Kjenner at det blir litt varme i plata men ikke skikkelig. Den røde lampa tenner heller ikke (kan den være gåen?)

Noen tips?

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Sjekk returslangen at den ligger riktig. SKAL ha fall hele veien fra bunnen av brenneren og ned til dunken/tanken. Ingen bukter, bender, svanehals eller vannlås. Skal bare gjennom korken (ca 1 cm) og kuttes. Skal ikke stå ned i parafinen.

Sjekk også viftemotoren om den går lett rundt. Om den skrangler og bråker, så må den byttes.

Bør tenne nå.

Om du sjekker strømforbruket under gløding, skal den bruke ca 5 Ah i ca 2,5 min. Rødlampa skal komme når forbrenningen er i gang, vanligvis etter ca 3 min

Ring meg gjerne, oppe seint, og står seint opp....... :giggle:

Har prøvd noen ganger igjen nå uten godt resultat. Wallas'n varmer litt og jeg hører den antenner med et tydelig poff. Deretter står den bare å "poffer" svakt. Venstre plate blir sånn halvvarm (ikke mer en at jeg kan legge håndflaten på den noen sekunder), og den røde lampen tenner ikke.

Åpnet den også igjen og sprøytet litt parafin direkte på veken slik at den var fuktig.

Hans Petter

Tell antall tikk pumpa slår. På full effekt skal den slå 10 tikk i løpet av ca 17 sek. På lav effekt skal den slå 10 tikk ila ca 26 sek.

Om du har mulighet for å måle drivstoff-forbruket ved hjelp av et lite måleglass, skal kokeapparatet bruke ca 150 ml/h ved høy effekt, og ca 90/100 ved lav effekt. Mål forbruket i 6 min og gang med 10.

På kretskortet har du 3 små potmetere med skruer. Fra kanten har du justering for pumpe lav effekt, i midten for pumpe høy effekt, til sist har du justering for viftemotor.

Viftemotor skal ha ca 6,5 V spenning på høy effekt, og ca 4,8 V på lav effekt.  

Det beste er Fritidsparafin. Best varmeverdi og soter minst.

Til nød Lampeolje, men da lir det dårligere varme og mer soting. Dessuten kan voksen i Lampeoljen sette seg i pumpa, spesielt på kalde dager.

Vet at noen butikker selger "Varmeolje" og sier at dette er riktig drivstoff til båtvarmere, men det er det altså ikke. Totalt ubrukelig

Bruker fritidsparafin. Var ute å prøvde den igjen nå og nå blir platen til venstre varmere, spesielt på ene siden. Har fått vann til å bli lunkent på platen.

Den røde lampen tenner ikke. Synes det virker rart at ikke den tenner når platen er såpass varm.

Skal måle og se om det kan være pæra som er gåen der.

Hans Petter

Nå ble det mer varme, og den røde lampa tente. Da ser den ut til å begynne i virke. Stoppet den igjen og startet den etter 5-6 minutter, men da tente den ikke. Spørs om ikke det bare er litt startvansker etter bytte av veke og spiral da.

Skal ut å prøve igjen om en halvtime, så er det bare å håpe at ting bedrer seg.

Ellers tusen takk for gode råd underveis, spesielt til deg 'Wallas Service'!

Hans Petter

Var nok litt kjapp med forrige post!

Denne gangen gikk det ikke like greit...... ingen varme i platen. Åpnet opp igjen driten og så ser jeg at glødespiralen har gått av i begge sider! Den var også full av noe kokslignende greier inni spiralen (hva er det?).

Gjør jeg noe feil når jeg starter den tro siden ny glødetråd ryker?

Hans Petter

Koks og sot i brenneren tyder på feil forbrenning, altså feil blandingsforhold mellom brennluft og parafin. Siden du bruker Fritidsparafin vil jeg friskmelde denne, og mer fokusere på pumpeintervall/forbruk og spenning til viftemotoren (måles direkte på motoren).

Sjekk pumktene i #14, og en god indikator  på at pumpen virker som den skal, skal den suge ca 2-2,5 cm drivstoff pr tikk. Lag luftboble i slangen ved å løfte den opp fra dunken.

Gjør rent brennkammer og alle innvendige deler for sot/koks, skift til nytt servicesett, og prøv igjen.

Servicesett kr 429,- inkl porto

Da er wallasen i form igjen.

Det som egentlig var problemet var det faktum at det stod en vannlås med vann i eksosrøret til wallasen. Det var årsaken til at den sa poff poff poff. Det var rett og slett eksosen som presset seg gjennom vannlåsen når det ble nok trykk!

Eksosrøret hadde en liten bue på seg ca en halvmeter bak apparatet og den buen var full av vann!

Dyr lærdom, men glad for at det virker igjen!

Takk for alle tips!

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...