Jump to content

Diesellekkasje perkins 4.108


trampeklapp

Recommended Posts

Er det samme røret vi ser på begge  bildene, røret som er skiftet ? 

Du må skru av røret og  sjekke at det ikke er sår på sete og få en  kyndig til å se om  sete og kom er riktig (passer sammen).

 

Hvis det lekker i kobber-ringene må de sjekkes for sår, er de fine kan de glødes og brå-kjøles i vann og brukes på ny,

eller kjøp nye hvis du er usikker,  kobber-ringene   skal ikke brukes om igjen før de er  glødet. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ikke utenkelig at lekkasjen til venstre egentlig er fra den til høyre. Dvs at det bare drypper fra laveste punkt. Skift kopperpakninger (glød dem gjerne først) og minter igjen. Så ser du om det stopper, eller om det fortsatt drypper. Kopperpakninger koster ikek mange kronene...

 

En ny nippel til dysa er sikkert også nødvendig. Slike konkoplinger lekker ikke med mindre de er tydelig skadet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

45 år siden jeg var borti Perkins,  skal jeg tippe er det smørolje bak den pluggen, blir sikkert tett når du får tettet diesellekkasjene.

 

Hvis du skrur av røret som lekker og et av de andre røra så kan du sammenligne kon.

Eller så er det sår i sete.

Er det samme diameter på de andre røra, det virker så tykt?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Får ikke tilgang til filene du har lagt ut...

Tror det er noe feil med de filene. Du får laste ned de filene som Ingar har lagt inn rett under.

 

Hvis du ikke har noen håndbok for motoren, kan du laste ned den fra nettet med å bruke et søk på:

4-108-PERKINS_MANUAL

Bare kopier teksten så kommer du på rett sted.

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg skrur ut pumpa og bytter diverse pakninger selv, det kan vel ikke være store jobben? Hvordan er det å få montert denne tilbake på motoren, må det noe finjustering til? Jeg tenker å sette et merke på pumpa og flensen på motoren før pumpa tas ut slik at den blir montert tilbake slik den står nå. Er dette nok?

Link to post
Share on other sites

Ikke demonter pumpa, det blir det bare problemer av! Fiks heller lekkasjene der den står, så slipper du å endre på innstillinger etc.

 

Du har neppe lekkasje på tre steder, det ser nok bare slik ut. Diesel flyter lett og drypper fra laveste punkt. Begynn med å demontere dyserøret og inspisere konene her. Om alt ser bra ut, monter og stram godt til. Lekker det fortsatt, men ikke fra røret? Skift kopperringene. Osv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har same sort motor, i fjor måtte eg ha dieselpumpa til overhaling, var på spesial verksted (i Bergen) og fikk den fikset( lekasje og utslitte deler).

etter at den var montert tilbake fikk eg ikke det ene dieselrøret tett på pumpa, grublet i flere dager, av og på med røret ,men ingen ting hjalp,

ringte til dei som hadde overhalt pumpa, dei sa at legg en 6mm kopper ring, pakning, i koblingen og skru til, det ble potte tett, og holder endå,

å skru av dieselpumpa er "litt" av en gjobb, spesielt med den umbrakoskruen som ligger på innsiden mot blokka, ellers er det vel banket et spor i blokka og pumpa, så den kommer på rett plass,, lykke til

Link to post
Share on other sites

Ikke demonter pumpa, det blir det bare problemer av! Fiks heller lekkasjene der den står, så slipper du å endre på innstillinger etc.

 

Du har neppe lekkasje på tre steder, det ser nok bare slik ut. Diesel flyter lett og drypper fra laveste punkt. Begynn med å demontere dyserøret og inspisere konene her. Om alt ser bra ut, monter og stram godt til. Lekker det fortsatt, men ikke fra røret? Skift kopperringene. Osv.

Følger din anbefaling i første omgang. Skal det være pakning også innerst mot pumpa på denne:

bilde

Link to post
Share on other sites

JA nyglødet kopperskive på begge sider.

Ser kon og sete fine ut ?

Og ser de ut som om de passer sammen?.

Er det ikke bare å ta skivene ut av repsettet, må de glødes? Hvordan i helv... gjør jeg det da????

 

Kon og sete ser fine ut og ser ut til å passe bra sammen.

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt nye så er de gløda.

 

Det er ikke normalt med kopper-ringer på kon, det er noe som kan fungere der det lekker. En kobbering utenpå røret og mot kon.

Ser du sier at kon og sete ser fine ut da burde det bli tett.

Reppset?  Kopperringer kjøpes i  en maskinvareforening stykkevis.

 

Hvordan gløde,  Dyp rød med propan brenner, kokebluss .

bøy en ståltråd i enden, tre på en kobbe-ring varm den  dyp Rød ( ikke gul ) og rett i en kopp med vann, så blir den som ny.

Gamle resevelager av kobber-ringer blir harde med tiden og skal glødes før bruk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Følger din anbefaling i første omgang. Skal det være pakning også innerst mot pumpa på denne:

bilde

 

Men er det kobberpakninger begge. for meg ser det ut som det er en helt vanlig skive den som har anlegg inn mot godset . en kobberpakning blir da vel ikke så svart. pakningen som ligger mot hode på bolten virker å være litt stor. er det for stor innvendig Ø vil diesel komme ut i mellom bolten og kobberpakning.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...