Kronidiot Startet 27.Mai.2015 Del på Facebook Startet 27.Mai.2015 Har diesellekkasje tre steder på min perkins 4.108 Pilene markerer to av lekkasjepunktene. Noen som vet om det er pakninger her som kan være gåen? Samme spørsmål her. Dette røret er akkurat byttet av forrige eier, men det lekker like godt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det ser ut for at det er røret som lekker. Det kan være skader på røret eller der det festet til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det er nok konen i nippelen som går inn i brennstoffventilen som lekker. Du må nok bytte den også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) Er det samme røret vi ser på begge bildene, røret som er skiftet ? Du må skru av røret og sjekke at det ikke er sår på sete og få en kyndig til å se om sete og kom er riktig (passer sammen). Hvis det lekker i kobber-ringene må de sjekkes for sår, er de fine kan de glødes og brå-kjøles i vann og brukes på ny, eller kjøp nye hvis du er usikker, kobber-ringene skal ikke brukes om igjen før de er glødet. Redigert 27.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Det er samme rør på begge bilder. Hva er den grønne "skruen" det lekker fra bak oljefilteret? Fikk filmet litt: Diesellekkasje Perkins 4.108: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Ikke utenkelig at lekkasjen til venstre egentlig er fra den til høyre. Dvs at det bare drypper fra laveste punkt. Skift kopperpakninger (glød dem gjerne først) og minter igjen. Så ser du om det stopper, eller om det fortsatt drypper. Kopperpakninger koster ikek mange kronene... En ny nippel til dysa er sikkert også nødvendig. Slike konkoplinger lekker ikke med mindre de er tydelig skadet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 (redigert) Siden røret er skiftet heller jeg til at kon er feil, skru det av og få det sjekket. Det lekker jo i begge ender. Redigert 28.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Hva er den grønne sekskantskruen det lekker fra? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 (redigert) 45 år siden jeg var borti Perkins, skal jeg tippe er det smørolje bak den pluggen, blir sikkert tett når du får tettet diesellekkasjene. Hvis du skrur av røret som lekker og et av de andre røra så kan du sammenligne kon. Eller så er det sår i sete. Er det samme diameter på de andre røra, det virker så tykt? Redigert 28.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Du har en CAV fordelerpumpe. Smøres av diesel. Du finner dokumentasjon på din type innsprøytningspumpe her: https://baatplassen.no/i/topic/30580-cav-fordelerpumpe-og-dieselfiltere-servicemanualer-og-informasjon/ Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Du har en CAV fordelerpumpe. Smøres av diesel. Du finner dokumentasjon på din type innsprøytningspumpe her: https://baatplassen.no/i/topic/30580-cav-fordelerpumpe-og-dieselfiltere-servicemanualer-og-informasjon/ Får ikke tilgang til filene du har lagt ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Skjønner, det er pdf-filer komprimert til zip-filer. Forsøk å google "cav diesel-pump". Da finner du både tekst og bilder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Får ikke tilgang til filene du har lagt ut... Tror det er noe feil med de filene. Du får laste ned de filene som Ingar har lagt inn rett under. Hvis du ikke har noen håndbok for motoren, kan du laste ned den fra nettet med å bruke et søk på: 4-108-PERKINS_MANUAL Bare kopier teksten så kommer du på rett sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Tenker jeg skrur ut pumpa og bytter diverse pakninger selv, det kan vel ikke være store jobben? Hvordan er det å få montert denne tilbake på motoren, må det noe finjustering til? Jeg tenker å sette et merke på pumpa og flensen på motoren før pumpa tas ut slik at den blir montert tilbake slik den står nå. Er dette nok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Ikke demonter pumpa, det blir det bare problemer av! Fiks heller lekkasjene der den står, så slipper du å endre på innstillinger etc. Du har neppe lekkasje på tre steder, det ser nok bare slik ut. Diesel flyter lett og drypper fra laveste punkt. Begynn med å demontere dyserøret og inspisere konene her. Om alt ser bra ut, monter og stram godt til. Lekker det fortsatt, men ikke fra røret? Skift kopperringene. Osv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
abella Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 har same sort motor, i fjor måtte eg ha dieselpumpa til overhaling, var på spesial verksted (i Bergen) og fikk den fikset( lekasje og utslitte deler). etter at den var montert tilbake fikk eg ikke det ene dieselrøret tett på pumpa, grublet i flere dager, av og på med røret ,men ingen ting hjalp, ringte til dei som hadde overhalt pumpa, dei sa at legg en 6mm kopper ring, pakning, i koblingen og skru til, det ble potte tett, og holder endå, å skru av dieselpumpa er "litt" av en gjobb, spesielt med den umbrakoskruen som ligger på innsiden mot blokka, ellers er det vel banket et spor i blokka og pumpa, så den kommer på rett plass,, lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Var er 'meiselhugg' fra fabrikk på flens på min gamle 4.99. Gikk greit både å montere overhalt pumpe og senere ny pumpe ut fra det merket. Sørg for at merket er tynt så går nok dette bra. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Ikke demonter pumpa, det blir det bare problemer av! Fiks heller lekkasjene der den står, så slipper du å endre på innstillinger etc. Du har neppe lekkasje på tre steder, det ser nok bare slik ut. Diesel flyter lett og drypper fra laveste punkt. Begynn med å demontere dyserøret og inspisere konene her. Om alt ser bra ut, monter og stram godt til. Lekker det fortsatt, men ikke fra røret? Skift kopperringene. Osv. Følger din anbefaling i første omgang. Skal det være pakning også innerst mot pumpa på denne: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 (redigert) JA nyglødet kopperskive på begge sider. Ser kon og sete fine ut ? Og ser de ut som om de passer sammen?. Redigert 29.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Kopper på begge sider ja. Og noen små i konen på røret også om du ikke får det tett uten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 JA nyglødet kopperskive på begge sider. Ser kon og sete fine ut ? Og ser de ut som om de passer sammen?. Er det ikke bare å ta skivene ut av repsettet, må de glødes? Hvordan i helv... gjør jeg det da???? Kon og sete ser fine ut og ser ut til å passe bra sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Kopper på begge sider ja. Og noen små i konen på røret også om du ikke får det tett uten... Har ikke repsettet foran meg nå, men følger de små med der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 (redigert) Har du kjøpt nye så er de gløda. Det er ikke normalt med kopper-ringer på kon, det er noe som kan fungere der det lekker. En kobbering utenpå røret og mot kon. Ser du sier at kon og sete ser fine ut da burde det bli tett. Reppset? Kopperringer kjøpes i en maskinvareforening stykkevis. Hvordan gløde, Dyp rød med propan brenner, kokebluss . bøy en ståltråd i enden, tre på en kobbe-ring varm den dyp Rød ( ikke gul ) og rett i en kopp med vann, så blir den som ny. Gamle resevelager av kobber-ringer blir harde med tiden og skal glødes før bruk. Redigert 29.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Følger din anbefaling i første omgang. Skal det være pakning også innerst mot pumpa på denne: Men er det kobberpakninger begge. for meg ser det ut som det er en helt vanlig skive den som har anlegg inn mot godset . en kobberpakning blir da vel ikke så svart. pakningen som ligger mot hode på bolten virker å være litt stor. er det for stor innvendig Ø vil diesel komme ut i mellom bolten og kobberpakning. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Lærer noe nytt hver dag, takk! Arbeidshelg ?, derfor ikke noe mekking i helga. Håper på en tur i båten på mandag. God helg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.